PENGARUH MEDIA BLOK PECAHAN TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP PERBANDINGAN PECAHAN SISWA KELAS V SDN 2 BAJUR TAHUN AJARAN 2024/2025

Authors

  • Ismi Azanda Universitas Mataram
  • Ida Ermiana Universitas Mataram
  • Vivi Rachmatul Hidayati Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25036

Keywords:

Fraction Block Media, Conceptual Understanding, Comparison of Fraction, Mathematics

Abstract

This study aims to determine the effect of using fraction block media on fifth-grade students' understanding of fraction comparison concepts at SDN 2 Bajur. The research employed a quasi-experimental method with a nonequivalent control group design. The sample consisted of 50 students, with Class VA (25 students) as the experimental group and Class VB (25 students) as the control group. Data were collected using tests. The analysis results showed an improvement in understanding after the treatment. The average post-test score of the experimental group was 84.40, while the control group scored an average of 76.80. The hypothesis test using an independent sample t-test showed a significance value (2-tailed) of 0.033 ≤ 0.05, indicating that H₀ was rejected and Hₐ was accepted. This suggests a significant effect of using fraction block media on students’ understanding of fraction comparison concepts. The effectiveness of the media was calculated at 67.30%, categorized as moderately effective. Therefore, the use of fraction block media has proven effective in enhancing fifth-grade students' understanding of fraction comparison concepts at SDN 2 Bajur.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, I., Hidayati, V. R., & Istiningsih, S. (2023). Pengembangan media GUTOP (Game Ular Tangga Operasi Hitung Pecahan) materi pecahan pada mata pelajaran Matematika untuk kelas V SD. Journal of Classroom Action Research, 5(Special Issue), 168–173.

Anjelita, R. (2019). Penggunaan alat peraga blok pecahan untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi pecahan kelas III MIS Lamgugob Banda Aceh (Tesis tidak diterbitkan). UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Aurelia, D. M. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran blok pecahan terhadap pemahaman konsep pecahan siswa kelas III SD Negeri 8 Pinrang Kecamatan Watang Sawitto, Kabupaten Pinrang (Tugas akhir tidak diterbitkan). [Nama institusi tidak dicantumkan].

Cahyani, Y., Rasyid, M. R., Nur, F., & Sulasteri, S. (2019). Efektivitas media blok pecahan dan media PowerPoint terhadap tingkat pemahaman konsep operasi pecahan siswa. Alauddin Journal of Mathematics Education, 1(2), 108–113.

Ema, Y. (2019). Pembelajaran matematika SD. Malang: PT Universitas Muhammadiyah Malang.

Indriani, A. (2018). Penggunaan blok pecahan pada materi pecahan sekolah dasar. JIPMat, 3(1).

Johar, R., & Zubaidah, T. (2007). Pembelajaran matematika SD 2. Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala dan IAIN Ar-Raniry.

Kadir, K. (2021). Scaffolding pada proses pemecahan masalah matematika materi bilangan bulat: Scaffolding of the process of mathematics problem solving in integers. Uniqbu Journal of Exact Sciences, 2(1), 8–13.

Kania, N. (2018). Alat peraga untuk memahami konsep pecahan. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 2(2).

Karunia, I., Destiniar, D., & Handayani, W. (2024). Pengaruh penggunaan alat peraga blok pecahan terhadap hasil belajar pada mata pelajaran matematika kelas III sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 10(1), 20–28.

Latri, S., Syawaluddin, A., & Amrah. (2019). Pengaruh penggunaan media blok pecahan terhadap minat belajar pada mata pelajaran Matematika siswa kelas III SD Kompleks Lariang Bangi, Kecamatan Makassar, Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(1).

Magfirah, I. (2021). Relationship between self-trust and anxiety and learning results. Uniqbu Journal of Exact Sciences, 2(1), 92–99.

Mayangsari, S. N. (2017). Analisis kesalahan siswa dalam pemahaman konsep operasi hitung pada pecahan. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan dan Informatika, 4(1), 13–19.

Putriany, H. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran blok pecahan terhadap pemahaman konsep pecahan siswa kelas III SDN 2 Tondon Kecamatan Tondon Kabupaten Toraja Utara (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Negeri Makassar.

Rachmawati, N., & Prasetyo, Z. K. (2020). Penggunaan media konkret untuk meningkatkan pemahaman konsep pecahan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 134–142.

Shoimah, R. N., Syafi'aturrosyidah, M., & Hadya, S. (2021). Penggunaan media pembelajaran konkrit untuk meningkatkan aktivitas belajar dan pemahaman konsep pecahan mata pelajaran Matematika siswa kelas III MI Ma’arif NU Sukodadi-Lamongan. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 1–18.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Susilawati, W. (2020). Belajar dan pembelajaran matematika. Diakses dari https://etheses.uinsgd.ac.id/45434/1/Belajar%20dan%20Pembelajaran%20Matematika.pdf

Trisnawati, D. F., Suharno, & Kamsiyati, S. (2019). Efektivitas media realia dan blok pecahan terhadap kemampuan berhitung materi pecahan peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar/Journal of Basic Education, 7(1), 46–50.

Unaenah, E., Setyadi, A. R., Sari, P. W., Abida, S. F. E., Agustina, N., Fauziah, S., & Leonardho, R. (2020). Pengembangan aplikasi pembelajaran matematika tentang pengukuran waktu, panjang dan berat untuk sekolah dasar. Edukasi dan Sains, 2(1), 192–201.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS). (2004). Jakarta: Balitbang Depdiknas.

Wirawan, D. O., Ermiana, I., & Fauzi, A. (2023). E-LKPD berbasis HOTS materi pecahan berbantu Liveworksheets berorientasi pada pemahaman konsep matematika siswa kelas V. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 2011–2021.

Zakaria, M. Y., Malmia, W., Irmawati, A., Amir, N. F., & Umanailo, M. C. B. (2019). Effect mathematics learning achievement motivation on junior high school students 1 Namlea. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(10).

Zuliana, E. (2017). Penerapan Inquiry Based Learning berbantuan peraga manipulatif dalam meningkatkan pemahaman konsep matematika pada materi geometri mahasiswa PGSD Universitas Muria Kudus. Jurnal Pendidikan, 8(1), 35–47.

Downloads

Published

2025-05-12

Most read articles by the same author(s)