A A Policy Evaluation of Permendikbudristek No. 12 of 2024: Scout Extracurricular Activities and Students’ Physical Condition
Evaluasi Kebijakan Permendikbudristek No. 12 Tahun 2024: Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka dan Kondisi Fisik Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25040Keywords:
Keyword: policy, extracurricular, scout, elementary school, healthAbstract
Extracurricular activities provide opportunities for outstanding students to explore and develop their talents and creativity in applying scouting values to form eight dimensions of graduate profiles, especially the health dimension. Evaluation of the policy of Permendikbudristek Number 12 of 2024 Chapter 1 general provisions article 24 which contains student participation in extracurricular activities is voluntary. Evaluation of the implementation of this policy has an impact on the provisions for participation in scouting extracurricular activities. There are schools that still follow the old provisions, namely requiring students to take part in scouting extracurricular activities. The purpose of this study was to evaluate the scouting extracurricular policy on the formation of eight dimensions of graduate profiles, especially the health dimension of students at SDN Ngagel 1 Surabaya. Qualitative approach method, with descriptive research type. Data collection techniques were carried out through observation and interviews. The data obtained were analyzed by the process of data reduction, data visualization (data presentation) and data verification stages. The results of this study are that scouting extracurricular activities can apply scouting values that have the same meaning as the eight dimensions of graduate profiles that can help students develop character so that they can be applied in real life.Downloads
References
Anggaran Dasar dan Anggaran Rumah Tangga Keputusan Musyawarah Nasional X Gerakan Pramuka Tahun 2018 Nomor: 07/Munas/2018
Peraturan Menteri Pendidikan, Riset dan Tekonologi No. 12 Tahun 2024
Naskah Akademik Pembelajaran Mendalam Menuju Pendidikan Bermutu Untuk Semua
Afdal, A., & Widodo, H. (2020). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Pramuka Di Sd Negeri 004 Samarinda Utara Tahun 2019. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 68–81. https://doi.org/10.24903/pm.v4i2.399
Afrida, N., Nofrizal, D., & Rambe, E. L. (2019). PENGARUH LATIHAN SENAM PRAMUKA TERHADAP KEBUGARAN JASMANI SISWA MTS DARUL HASANAH LUKUN Nurul. Jurnal Online Mahasiswa (Jompenjas), 1(1), 23–28.
Aluwis, Putra, H. (2024). SURVEI TINGKAT KEBUGARAN JASMANI PESERTA KSTRAKURIKULER PRAMUKA SMP NEGERI 5 HUTARAJA TINGGI. 02(02).
Ardiansyah, I. (2013). Seri Keterampilan Pramuka Tali-temali. Esensi.
Dina Pangestika, M., & Sabardila, A. (2021). Peningkatan Pendidikan Karakter melalui Ekstrakurikuler Pramuka di SMP Al Islam Kartasura. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 16(1), 25–39. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v16i1.1461
Hasanah, N., Irfani, D., Oksyaviani, A., & Rizki, H. (2024). Analisis Kebijakan pada Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan , Riset dan Teknologi No 12 Tahun 2024 Tentang Kurikulum Merdeka. 1(3), 186–193.
Ishmatullah, A. R., Putri, A. O., Herlinawati, M., Nur, R., Savira, S. V., & Rakhman, P. A. (2025). PERAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK SDN SERANG 10. 5(1), 210–214.
Lisayanti, D. (2014). Implementasi Kegiatan Pramuka Sebagai Estrakurikuler Wajib Berdasarkan Kurikulum 2013 Dalam Upaya Pembinaan Karakter. Journal of Educational Social Studies, 3(2), 4.
Mulyasa. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. PT Bumi Aksara.
Nurdin, N., Jahada, J., & Anhusadar, L. (2021). Membentuk Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka pada Anak Usia 6-8 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 952–959. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1603
Renyaan, D. (2022). Evaluasi Kebijakan Publik. Wawasan Ilmu.
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Rukmana, K., Wahyuni, S., Aunilah, V., Vinson, C., & Larasati, V. A. (2023). Pandega: Jurnal Kajian Pendidikan dan Kepramukaan Implementasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila dalam Kegiatan Pramuka pada Kurikulum Merdeka. Oktober, 1(2), 46–50. https://doi.org/10.26858/Pandega.v1i2.53598
Safiah, I., Darnius, S., Haini, A., & Kuala, U. S. (2023). A B S T R A K Ekstrakurikuler pramuka adalah ekstrakurikuler wajib. 10(1), 7–17.
Safitri, R. A., & Nurlina, L. (2024). Implementasi Kearifan Lokal Ekstrakurikuler Pramuka dalam Pendidikan Karakter sesuai Profil Pelajar Pancasila. 19. https://doi.org/10.30595/pssh.v19i.1332
Sugiarto, R. T. dkk. (2021). Peraturan Baris Berbaris, Penjelajahan Alam dan Pertolongan Pertama pada Kecelakaan. Hikam Pustaka.
Sukiyat. (2020). Pendidikan Kepramukaan Berbasis Pendidikan Karakter. CV. Jakad Media Publishing.
Sulaswari, M., Yaqin, M. N., & Hafidz, M. (2020). Pembentukan Karakter Kepemimpinan Pemuda Melalui Wadah Pembinaan Dewan Kerja Pramuka Penegak Dan Pramuka Pandega Di Kwartir Cabang Kudus. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 4(2), 109. https://doi.org/10.21043/ji.v4i2.8622
Tengkue, A. A., Manein, A. P., Elisabeth, A., Ilat, I. P., Agama, I., & Manado, K. N. (2024). MATHESI : JURNAL PENDIDIKAN DAN BIMBINGAN KONSELING Dampak Penggunaan Gadget Berlebihan Terhadap Kesehatan Fisik dan Mental Remaja. Juni, 1(1), 16–26. https://journal.gknpublisher.net/index.php/mathesi
Widianingsih, R., & Suklani. (2024). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah. Rayah Al-Islam, 8(3), 710–718. https://doi.org/10.37274/rais.v8i3.1009
Yoisangaji, A. (2024). Pengaruh Aktivitas Fisik Terhadap Kesehatan Mental Siswa Kelas Ix Mtsn 1 Kepulauan Sula. JUANGA: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 10(1), 99–111.
Yusriyah, A. H., & Retnasari, D. (2023). Mengembangkan Bakat dan Minat Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Prosiding Teknik Tata Boga Busana FT UNY, 18(1), 2–5.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.