STUDI LITERATUR: PENERAPAN METODE KOOPERATIF TIPE JIGSAW DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN

Authors

  • Salsabilla Azzahra Universitas Negeri Jakarta
  • Arifin Maksum Universitas Negeri Jakarta
  • Anggit Aruwiyantoko Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25042

Keywords:

Jigsaw Model, Cooperative Learning, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to see how effective the implementation of the Jigsaw cooperative method is to improve learning outcomes in the subject of Citizenship Education (PPKn) at the elementary school level. This study uses a literature study method by reviewing several journals and books from relevant previous studies. The results of the study indicate that the implementation of the jigsaw cooperative method in improving learning outcomes has a positive impact. Because, building students' self-confidence in expressing their opinions, learning motivation, cooperation and understanding of the students themselves regarding the subject of Citizenship Education (PPkn). This model forms individual responsibility in groups through the division of original groups and expert groups. Although effective, the success of this method depends on the role of the teacher in managing the class and seeing the characteristics of students while studying in class. Compared to other models such as Think-Pair-share and Group Investigation, the Jigsaw model is indeed superior in forming student involvement in class. Therefore, choosing the right model is very necessary in order to obtain maximum learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angga Putra, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Sekolah Dasar. (A. T. Dewanti, Ed.) Jakad Media Publishing.

Ardiawan, I. K., Kristiana, P. D., & Swarjana, I. G. (2020, Maret). Model Pembelajaran Jigsaw Sebagai Salah Satu Strategi Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. EDUKASI: JURNAL PENDIDIKAN DASAR, Vol. 1, NO 1, 57-63.

Kafiar, D. Y., Sormin, S. A., & Betaubun, S. L. (2023336-343, Agustus). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, Volume 7, Number 3. doi:https://doi.org/10.23887/jear.v7i3.67011

Melinda, V., & Zainil, M. (20201526-1539). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 4 Nomor 2.

Pahleviannur, M. R., Grave, A. D., Saputra, D. N., Mardianto, D., Hafrida, L., Bano, V. O., . . . Sinthania, D. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. (D. F. M.Pd, Ed.) Pradina Pustaka.

Palupi, A. S., & Yuwono, P. H. (2024, Juni). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) BERBANTUAN MEDIA PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PPKN SISWA KELAS IV SD NEGERI 1 TAMBAKSOGRA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasa, Volume 09 Nomor 02, Juni 202, 70.

Pratama, M. A., Na'imah, Z., Permatasari, I., Indra, & Pitriani, Y. (2023, Januari-Juni). PERBEDAAN KEMAMPUAN LITERASI SAINS DAN KOGNITIF MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DAN GROUP INVESTIGATION. BIOEDUSAINS:Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, Volume 6, No 1. doi:https://doi.org/10.31539/bioedusains.v6i1.6007

Priastuti, A., Oktradiksa, A., & Shalikhah, N. D. (2022). Analisis Hasil Belajar Model Pembelajaran Jigsaw. Prosiding 16th Urecol: Seri Pendidikan dan Humaniora, 27-38.

Rachmawati, A., & Erwin. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, Volume 6 Nomor 4 , 7637-7643. doi:https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3613

Rahayu, G. T., Rahman, Herawan, R. S., Pitriadi, A. P., & Prawiyogi, A. G. (2021). Analisis model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 4 (1), Volume 4 nomor 1, 35-42.

Rahmi, D. A., Ma'wa, J., & Alim, J. A. (2024). Analisi Metode Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, Vol.2, No.1 Januari 2024 , 35-41. doi:https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.2970

Salsabila, Y. R., & Muqowim. (2024, Agustus). KORELASI ANTARA TEORI BELAJAR KONSTRUKTIVISME LEV VYGOTSKY DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL). LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 4 NO. 3.

Tofani, L., Pagarra, H., & Sayidiman. (2020). PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MUATAN PELAJARAN PKN DI KELAS IV UPT SPF SDN MACCINI 2 KOTA MAKASSAR. Pinisi Journal PGSD, Volume, 1 Nomor 1 March 2020 , 1-9.

Utami, R. A., Herianto, E., Sawaludin, & Ismail, H. M. (2023, September). PENGARUH IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW BERBANTUAN QUIZIZZ TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PPKn KELAS VII DI SMPN 10 MATARAM. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,, Volume 08 Nomor 02, September 2023, 279-386.

Yandi, A., Putri, A. N., & Putri, Y. S. (2022, Desember). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literatur Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara (JPSN). doi:https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1

Downloads

Published

2025-06-10

Most read articles by the same author(s)