ANALISIS LITERATUR: PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Marsha Dilla Universitas Negeri Jakarta
  • Arifin Maksum Universitas Negeri Jakarta
  • Anggit Aruwiyantoko Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25044

Keywords:

Cooperative Learning, STAD Model, Learning Outcome, Elementary School

Abstract

Improvement of student learning outcomes is the main indicator in determining whether an education that is implemented is of good quality or not. The low learning outcomes of students, especially in Elementary Schools, are influenced by one factor, namely the inappropriateness of the model applied by educators. Therefore, in order for student learning outcomes to improve, it is necessary to adjust the learning model based on student needs and educational environment conditions. Analysis of the use of the Student Teams Achievement Division cooperative learning model is very appropriate to analyze the improvement of student learning outcomes in Elementary Schools. This research is a research with a qualitative approach in which a literature study was conducted to analyze and present data that students' understanding of concepts, learning outcome, and social skills can increase due to the implementation of STAD. STAD is one of the learning methods that is very effective and relevant to the needs of Elementary School students today, so that it can support active and meaningful learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aje, A. U. (2022). Model pembelajaran kooperatif tipe student achievement division (stad) & team games tournament (tgt). Cv. Azka Pustaka.

Amelia, E., Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Pengaruh model kooperatif tipe stad berbantuan media manipulatif terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 542–548.

Ariyani, D., & Rokhmah, A. G. N. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD: Implementasi pada Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah. J-PGMI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 31–42.

Asmara, F. A., Permatasari, R., & Lestari, N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. QUANTUM: Jurnal Pembelajaran IPA Dan Aplikasinya, 2(2), 47–52.

Asmedy, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(2), 108–113.

Karlina, K., Aqsha, T., Nurzahara, J., & Saputri, D. A. (2024). Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif pada Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 9(2), 126–134.

Ketut Marheni, N., Nyoman Jampel, I., & Wayan Suwatra, I. I. (2020). Model STAD Berpengaruh terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar IPA. In Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan (Vol. 4, Issue 3).

Made Suardiana, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5(3), 381–386. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index

Oktaviana, N., Suriansyah, A., & Rafianti, W. R. (2025). Literature Review : Penerapan Model Kooperatif untuk Meningkatkan Keterlibatan dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. MARAS : Jurnal Penelitian Multidisiplin, 3(1), 11–18. https://doi.org/10.60126/maras.v3i1.643

Ridwan, A., Nur Amanah Asdiniah, E., Afriliani, M., & Fadia Nurul Fitri, S. (n.d.). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Sikap Kompetitif Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 05(01), 447–459.

Sari, Y., Saputra, M. A., & Hadi, W. (2024). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE KOOPERATIF TIPE STAD PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS III SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2630–2640.

Sugiarta, G. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Meningkatkan Hasil Belajar Penjasorkes pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 453–459. https://doi.org/10.23887/jear.v6i4.45855

Sumilat, J. M., & Matutu, V. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sisiwa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3), 865–870. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.392

Tsabita, D. W., Zulkarnain, F. O., Dewi, I. G. A. R. K., & Evaldus, J. D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(2), 466–474.

Wulandari, E., Hasanah, D., & Marzuki, M. (2024). PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DI SD NEGERI BROSOT. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1650–1660.

Downloads

Published

2025-06-08

Most read articles by the same author(s)