STRATEGI GURU DALAM MENGGUNAKAN BAHASA IBU (MOTHER TONGUE) UNTUK MENDUKUNG PEMBELAJARAN SISWA DI SD NEGERI 006 ROKAN IV KOTO

Authors

  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Auliya Rahma Putri Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Hayatun Nupus Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Ledy Mardhotillah Nasmai Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rahmah Fadhilla Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25113

Keywords:

Teachers’ Strategies in Using the Mother Tongue in the Learning Process.

Abstract

This study aims to explore the strategies used by teachers in utilizing the mother tongue in the learning process in the first-grade classes at SD Negeri 006 Rokan IV Koto. The approach used is qualitative with a case study design. Data were collected through in-depth interviews, participatory observations, and documentation. The results indicate that the use of the mother tongue in the first-grade classes at SD Negeri 006 Rokan IV Koto helps students better understand the material, increases class participation, and strengthens the emotional connection between the teacher and students. The strategies implemented include translanguaging, the use of local metaphors, and strengthening concepts through contextual dialogue. This study recommends teacher training on the effective use of the mother tongue in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

UNESCO. (1953). Penggunaan Bahasa Ibu dalam Pendidikan. Seri Monograf tentang Dasar-dasar Pendidikan No. 8. Paris: UNESCO.

Cummins, J. (2000). Bahasa, kekuasaan, dan pedagogi: Anak bilingual dalam situasi silang. Multilingual Matters.

Vygotsky, L. S. (1978). Pikiran dalam masyarakat: Perkembangan proses psikologis yang lebih tinggi. Harvard University Press.

Sari, L. N. I., Bintartik, L., & Putra, F. M. (2024). Dampak Positif Penggunaan Bahasa Ibu dalam Pembelajaran di Kelas 4 SDN Lowokwaru 05 Kota Malang. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(5), 11–20.

Dongoran, I. K., Siregar, N. H., & Chairunisa, S. (2024). Analisis Pengaruh Penggunaan Bahasa Ibu terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia pada Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 22298–22303.

Widodo, G. (2022). Penggunaan Bahasa Ibu sebagai Alat Komunikasi Pengantar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Edukasia, 17(1), 45–54.

Bili, O., & Suparmi, N. W. (2024). Penggunaan Buku Cerita Rakyat Menggunakan Bahasa Ibu dalam Keterampilan Berbicara Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri I Soa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 1(4), 123–130.

Mahendra, Y., Apriza, B., & Rohmani, R. (2022). Analisis Penggunaan Bahasa Ibu dalam Proses Pembelajaran dan Pergaulan Lingkungan Siswa. Jurnal Basicedu, 6(1), 123–130.

Feridiyana, T. (2022). Analisis Penggunaan Bahasa Ibu dalam Proses Pembelajaran. CERDAS: Jurnal Pendidikan, 2(2).

Puspitasari, T., & Devi, A. (2019). Pengaruh Bahasa Ibu terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 465–470.

Permana, A., Rahman, R., Kurniasari, L., & Wijayadikusumah, B. (2021). Bahasa Ibu dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar (SD). Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 2(6), 89–98.

Downloads

Published

2025-06-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>