Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Penjumlahan Dan Pengurangan Siswa Kelas II SD Menggunakan Math Puzzle Games

Authors

  • Futry Futry Ayu Lestari UIN Sunan Kalijaga
  • Iwan Kuswidi PGMI UIN Sunan Kalijaga
  • Ahmad Syawal MPI UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25124

Keywords:

Addition and Subtraction, Math Puzzle Games, Problem Solving Skills

Abstract

This study aims to analyze the improvement of addition and subtraction problem solving abilities of grade II students of SDN 1 Lalonggasumeeto through Math Puzzle Games using a quasi-experimental method with a pretest and posttest control group design, the subjects in this study were grade II students of SDN 1 Lalonggasumeeto. The results showed that students' addition and subtraction mathematical problem solving abilities through Math Puzzle Games were higher than the group that was not given treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hamidah, H. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengoperasionalkan Penjumlahan Dan Pengurangan Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Bantuan Benda Konkret Siswa Kelas I SDN 1 Mendawai Seberang. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 5(1), 36–43. https://doi.org/10.33084/bitnet.v5i1.1333

Harmanto, mohammad ilham. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas II SD dalam menyelesaikan soal operasi hitung bilangan cacah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 56.

Hasanah, L., Tasha Sabrina, M., Nazmi, S. A., Anwar, F. A., & Izzati, N. (2022). Pengembangan Konsep Penjumlahan Dan Pengurangan Melalui Metode Jarimatika Pada Anak Usia Dini. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 85–89. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6641

Herawati, L. S., Rinda, L. B., T, A. Y., & Bistari, B. (2022). Analisis Efektivitas Media Belajar Math Games Terhadap Kemampuan Berhitung Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Dikelas Iv Sd. Journal of Educational Review and Research, 5(2), 113. https://doi.org/10.26737/jerr.v5i2.3705

Hidayah, R. N., Sulasmono, B. S., & Widyanti, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share dengan Permainan Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Kelas IV SD. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 3(1), 34. https://doi.org/10.31764/jtam.v3i1.759

Innayah, I., & Afri, E. (2021). Implementasi Menggunakan Metode Steepest Ascent Hill Climbing pada Game Math Puzzle berbasis Android. REMIK: Riset Dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 3(1), 46–53.

Kurniani Ningsih, S., Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 44–48. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48

Mulyati, T. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar (Mathematical Problem Solving Ability of Elementary School Students). EDUHUMANIORA: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1–20.

Tambunan, R. D. O., Siahaan, S. A., Apriantika, L., & Karo, B. (2024). Analisis Penerapan Permainan Puzzle dalam Pembelajaran Matematika Materi Operasi Hitung untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa Sekolah Dasar. 8(2021), 46649–46654.

Valentza, D., & Pagaralam, S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Math Puzzle Games Dalam Pembelajaran Matematika. 5.

Downloads

Published

2025-06-07