PENERAPAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) BERBANTUAN E-MODUL INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN LITERASI SAINS PADA MATERI BUMIKU SAYANG BUMIKU MALANG DI KELAS V SD NEGERI 1 SUMBANG
PENELITIAN TINDAKAN KELAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25169Keywords:
Contextual Teaching and Learning, interactive e-module, science literacy, classroom action researchAbstract
The low science literacy of students at SD Negeri 1 Sumbang, especially in understanding the IPAS material “Bumiku Sayang Bumiku Malang”, is the problem identified in this study. The lack of contextual teaching materials and the use of conventional learning methods cause students' interest and critical thinking skills to decline. This study aims to improve students' science literacy through the application of Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model assisted by interactive e-modules. This study used the Classroom Action Research (PTK) method of the Kemmis and McTaggart model, carried out in two cycles, each consisting of two meetings. Data collection instruments included teacher and student activity observations, and science literacy tests. The results showed that the application of CTL model assisted by interactive e-module effectively improved students' science literacy. This is indicated by an increase in the percentage of student learning completeness on IPAS material, as well as an increase in student learning activities in the classroom. Thus, the use of the CTL model assisted by interactive e-modules can be an innovative alternative in improving science literacy skills in elementary schools.Downloads
References
Adya Winata, K., & Hasanah, A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Interaksi Sosial Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 9(1), 22–32.
Agnesti, Y., & Amelia, R. (2020). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Perbandingan dan Skala terhadap Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 347–358.
Astuti, W., Sulastri, S., Syukri, M., & Halim, A. (2023). Implementasi Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains dan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 25–39.
Bybee, R. (2009). Program for international student assessment (PISA) 2006 and scientific literacy: A perspective for science education leaders. Science Educator, 18(2), 1–13.
Erlangga, M. D., & Dwiningsih, K. (2024). Pengembangan E-Modul Kimia Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Representasi Kimia pada Materi Reaksi Reduksi dan Oksidasi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 3023–3035.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116.
Fujiarti, A., Meilania, D. K., Angraeni, M., & Umah, R. N. (2024). Literatur Review : Pengaruh Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(01), 83–89.
Lastri, Y. (2023). Pengembangan Dan Pemanfaatan Bahan Ajar E-Modul Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1139–1146.
Marta, H., Fitria, Y., Hadiyanto, H., & Zikri, A. (2020). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning Pada Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 149–157.
Masfufah, F. H., & Ellianawati. (2020). Peningkatan Literasi Sains Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Bermuatan Etnosains. Unnes Physics Education Journal , 9(2), 129–138.
Prasetya, C., Gani, A., & Sulastri, S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Hidrolisis Garam untuk Meningkatkan Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 34–41.
Rokayah, I. (2023). Pemanfaatan Metode Pembelajaran Kontekstual dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bagian-Bagian Tumbuhan. Perkembangan Kognitif dan Kemampuan , 2 (1), 1-10.
Selviyanti, S., Budiana, S., & Indriani, R. S. (2023). Pengaruh Literasi Membaca Terhadap Hasil Belajar Subtema Bersyukur Atas Keberagaman. Educatif Journal of Education Research, 5(1), 202–207.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.