PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO INTERAKTIF PADA MUATAN PEMBELAJARAN IPA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Eha Pitriyanita UNNES
  • Arif Widiyatmoko UNNES
  • Langlang Handayani UNNES

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25302

Keywords:

learning media, interactive video, science

Abstract

Natural Sciences (IPA) is one of the disciplines of science that is very important in everyday life to help improve the learning outcomes of elementary school students and help students in understanding the material for problem solving. This study aims to see the feasibility of using interactive video learning media in the science learning content for elementary school students. The research method used in this study is a qualitative research method with literature study techniques from various previous studies using Google Scholar and Scopus which are then collected and analyzed to show the effectiveness of using interactive video learning media in the science learning process. The results of this study are that interactive video media has been proven to be able to be used to help in the learning process in science content for elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, A. A. S., Sudarma, I. K., & Tegeh, I. M. (2022). Video Pembelajaran Pada Muatan Pembelajaran IPA Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Instruction, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.23887/iji.v3i1.31272

Dinia, N., & Setiyawati, E. (2025). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO INTERAKTIF (PWZ) PERUBAHAN WUJUD DAN ZAT TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP IPA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Elementary School, 12(1), 28–37.

Herawati, S. S., Febrini, D., Mukti, W. A. H., Kurniawan, D., & Asiyah. (2017). Penerapan Video Pembelajaran IPA Interaktif Berbasis Animaker Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Di Kelas VII SMPN 20 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Indrawati. (2012). Penggunaan Media Audio Visual Sebagai Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Materi Mengidentifikasi Ragam Lagu Daerah Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 04 Serang Petarukkan Pemalang. Universitas Negeri Semarang. http://lib.unnes.ac.id/19225/

Karnajaya, K. N., & Wulandari, I. G. A. A. (2023). Video Pembelajaran Interaktif berbasis Profil Pelajar Pancasila Mata Pelajaran IPAS bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Instruction, 4(3), 195–206. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/iji.v4i3.63655

Kumala, F. N., Yasa, A. D., Jait, A. B. H., & Wulandari, I. (2023). Pengembangan video pembelajaran berbasis eksperimen untuk mengatasi loss-learning dalam pembelajaran IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 13(1), 28–38. https://doi.org/10.21067/jip.v13i1.7834

Laura, S. D., & Sujana, I. W. (2022). Video Interaktif Berbasis Problem Solving sebagai Media Pembelajaran Unik bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 96–107. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i1.46600

Nisa, K., Pratama, D. F., & Wardani, D. S. (2023). Pengembangan media video pembelajaran dengan menggunakan aplikasi canva untuk meningkatkan berpikir kritis siswa materi perubahan wujud benda dan sifatnya di kelas V sekolah dasar. Journal of Elementary Education, 06(03), 574–581.

Oktariani, N. L. R., Gading, I. K., & Wibawa, I. M. C. (2024). Media Video Pembelajaran Interaktif Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 4(3), 470–479. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jmt.v4i3.77773

Rahmawati, A., Triwoelandari, R., & Nawawi, M. K. (2021). Pengembangan Media iSpring pada Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan, 19(2). https://doi.org/10.31571/eduka%0Asi.v19i2.3046

Rihani, A. L., Maksum, A., & Nurhasanah, N. (2022). STUDI LITERATUR : MEDIA INTERAKTIF ISPRING SUITE TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR. (JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(2), 123–131.

Safitri, E. R., Raharjo, M., & Harlin. (2023). Validitas Video Interaktif dengan Pendekatan Etnopedagogik Berbasis Saintifik untuk Siswa Sekolah Dasar. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(3), 330–338. https://doi.org/10.31004/aulad.v6i3.527

Syahroni, M., Dianastiti, F. E., & Firmadani, F. (2020). Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh. International Journal Of Community Service Learning, 4(3), 171–172. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i3.28847

Utama, I. K. P., Suastra, I. W., & Suma, K. (2024). Media Video Pembelajaran Berbasis POWTOON Pada Materi Rangkaian Listrik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 7(1), 148–159. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jippg.v7i1.73741

Winarti, S. (2022). Penerapan Media Video untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Education Action Research, 6(2), 146–152. https://dx.doi.org/10.23887/jear.v6i2.46037

Downloads

Published

2025-06-28