PENGEMBANGAN BAKMIE (BAHAN AJAR INTERAKTIF BERBASIS MICROSITE) PADA MATERI SEJARAH KERAJAAN BERCORAK ISLAM DI INDONESIA UNTUK KELAS IV SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25326Keywords:
interactive teaching materials, microsite, science and natural sciences, history of Islamic kingdomsAbstract
This study aims to develop BAKMIE (Interactive Learning Materials Based on Microsite) on the material of the history of Islamic kingdoms in Indonesia for grade IV of elementary school. This study refers to the ADDIE development model which includes five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects in this study included 27 grade IV students and one teacher at SD Islam Terpadu Iqro Malang Regency. Data collection techniques involved observation, validation questionnaires from experts, questionnaires to determine teacher and student responses, and learning outcome tests consisting of pre-tests and post-tests. The validation results showed that the BAKMIE media was declared very valid by media experts (93.4%) and material experts (95.7%). This media was also declared very practical based on teacher responses (91.3%). The results of the effectiveness test showed an increase in student learning outcomes from an average pre-test score of 58.3 to 84.5 in the post-test with an N-gain score of 0.62 (moderate category). Thus, BAKMIE has proven to be feasible, practical, and effective for use in science learning, and supports interactive and contextual learning processes in accordance with the Merdeka Curriculum.Downloads
References
Abdulatif, S., & Arifin, Muh. H. (2023). Pengembangan Media Buku Cerita Digital Pada Pembelajaran IPS Materi Kerajaan Islam Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1610–1623. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7200
Al Maulidah, N., & Anshori, I. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Perumusan Pancasila. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 352–366.
Azzahra, I. S. S., & Kartiwi, Y. M. (2024). Edukasi Microsite Interaktif S.ID Dalam Lembar Kerja Peserta Didik Bermuatan Profil Pelajar Pancasila Untuk Meningkatkan Minat Siswa Memproduksi Teks Biografi. Agustus, 4(2), 2797–7838. Retrieved from http://journal.ummat.ac.id/index.php/transformasi/index
Dolu, F., & Suciptaningsih, O. A. (2024). Penerapan Microsite Sid Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Dan Literasi Dasar Pada Materi Sejarah Lokal Mata Pelajaran Ips. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 3803–3813.
Febriyanti, R., Anjarini, T., & Ngazizah, N. (2025). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Kearifan Lokal Terintegrasi Profil Pelajar Pancasila Materi Pengaruh Gaya Terhadap Benda Kelas Iv Sd Negeri Somongari. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 367–379.
Feronika, R., Hanifah, N., Nugraha, R. G., Pendidikan, J. R., & Pengajaran, D. (2025). Pengembangan Aplikasi “Mendelik” (Menjadi Detektif Cilik) Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Kerajaan-Kerajaan Di Indonesia Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 8(1), 2025. Retrieved from http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/
Haqi, I., & Asih, S. S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Saranjanu (Sejarah Kerajaan di Nusantara) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Kelas IV Sekolah Dasar Kata kunci. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan) (EISSN: 2614-8854), 7(5), 4450–4457. Retrieved from http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Lisnawati, D., & Kristin, F. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Kirandalam (Kincir Kerajaan indu, Budha dan Islam) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(2), 163. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.8188
Ryando, B. (2025, March 11). Penerapan Aplikasi Microsite Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pa & Bp Kelas Xii Di Smk Bina Karya Insan Kota Tangerang Selatan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Septia, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Virtual Tour Museum Pada Mata Pelajaran Ipas Siswakelas Iv Sd Islamal Azhar 54 Pekanbaru. Pekanbaru: UIN Sultan Syarif Kasim Riau.
Sholihah, D. A. S. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis aplikasi history of Indonesia untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada muatan IPAS kelas IV materi sejarah kerajaan Hindu, Buddha, dan Islam di Indonesia di SDN Nglinggo II. Kediri: IAIN Kediri.
Sri Winarni, F. A., & Suciptaningsih, O. A. (2024). Penerapan Microsite Berbasis Pbl Pada Materi Uang, Pendapatan, Tabungan, Investasi Dan Literasi Keuangan Untuk Meningkatkan Literasi Digital Serta Literasi Finansial. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4097–4110.
Tiningrum, A., Suciptaningsih, O. A., Pristiani, R., & Id;, M. S. (2025). Microsite s.id sebagai Media Inovatif dalam Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Pancasila dengan Model ADDIE Kata kunci. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 8(5), 5081–5087. Retrieved from http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.