Nilai-nilai Kasus Perceraian di Kampung Tegal Selagalas Kecamatan Sandubaya Kota Mataram

Authors

  • Ninis Husna Januarita Husnaini Universitas Mataram
  • I Wayan Karta Universitas Mataram
  • Filsa Era Sativa Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25387

Keywords:

divorce, values, impact for children

Abstract

This study aims to identify the values that contribute to divorce and to examine its impact on children involved in the process. The research employed a descriptive qualitative approach using a case study method, in which the researcher conducted direct fieldwork through observation and in-depth interviews with seven families who had experienced divorce in Kampung Tegal Selagalas, Sandubaya District, Mataram City. The findings reveal that divorce among the respondents was influenced by various value-related factors, with social and economic values being the most dominant. Based on these findings, it can be concluded that maintaining a balance of values within marriage is essential to prevent divorce and that special attention should be given to children affected by it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Harahap, R. (2022). Analisis

kemampuan pemecahan

masalah soal rutin dan non-

rutin pada mata kuliah kapita

selekta matematika

sekolah. Edukatif: Jurnal Ilmu

Pendidikan, 4(3), 3470-3478.

Hidayat, M. T. (2024). Mengatasi

Miskonsepsi Pernikahan Sah:

Upaya KUA Dalam

Memberikan Pencerahan dan

Edukasi (Studi Kasus di Kantor

Urusan Agama Kecamatan

Pekalipan Kota

Cirebon) (Doctoral dissertation,

S1 Hukum Keluarga Islam (Al-

Ahwal Al-Syahsyiyyah) IAIN

SNJ).

Irzalinda, V., Sofia, A., & Erika, A. L.

(2022). Pentingnya Kelekatan

Ibu dalam Membangun

Kecerdasan Sosial Emosional

Anak Usia 5–6 Tahun. Jurnal

Pendidikan Anak, 8(1).

Irzalinda, V., Sofia, A., & Erika, A. L.

(2022). Pentingnya Kelekatan

Ibu dalam Membangun

Kecerdasan Sosial Emosional

Anak Usia 5–6 Tahun. Jurnal

Pendidikan Anak, 8(1).

Khotimah, K., & Sari, R. P. (2025).

Mengevaluasi Berbagai Teknik

Storytelling untuk Pendidikan

Anak Usia Dini: Sebuah Studi

Literatur. Efektor, 12(1), 45-52.

Purwanti, P. A. P. (2020). Faktor

Eksternal dan Internal

Kekuasaan Perempuan Bali

Dalam Pengambilan

Keputusan Rumah Tangga di

Provinsi Bali. Jurnal Ekonomi

Kuantitatif Terapan, 13(1), 159.

Purwanti, P. A. P. (2022). Faktor

Eksternal dan Internal

Kekuasaan Perempuan Bali

Dalam Pengambilan

Keputusan Rumah Tangga di

Provinsi Bali. Jurnal Ekonomi

Kuantitatif Terapan, 13(1), 159.

Sativa, F. E., & Buahana, B. N. (2024).

Penarapan Pembelajaran

Sains Melalui Eksperimen

Pencampuran Warna

Terhadap Perkembangan

Kognitif Anak Usia Dini Usia 5-

6 Tahun di PAUD Nurul

Iman. Jurnal Ilmiah Profesi

Pendidikan, 9(2), 1322-1326.

Suarta, I. N., & Karta, I. W. (2024).

Pengaruh Interaksi Dalam

Keluarga Terhadap

Perkembangan Kecerdasan

Intrapersonal Dan

Interpersonal Anak Kelompok

B Di Kb Mentari Gomong

Kecamatan Selaparang Kota

Mataram. Jurnal Mutiara

Pendidikan, 4(1), 48-53.

Sugiyono, P. (2022). Dr.

2010. Metode Penelitian

Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Bandung: CV Alfabeta.

Susanti, S. N., Sukarmin, S., Jauhar,

M., Tiara, N., & Lasmini, L.

(2024). Efikasi Diri, Dukungan

Sosial, dan Self-Care

Management Klien

Hipertensi. Jurnal Ilmiah Ners

Indonesia, 5(2), 62 - 80.

Downloads

Published

2025-06-09