Analisis Keterkaitan Komponen Kurikulum sebagai Sistem dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25406Keywords:
Merdeka Curriculm, Curriculum Components, Elementary SchoolAbstract
The curriculum plays a crucial role in shaping the direction and quality of education. The Merdeka Curriculum was developed in response to post-pandemic educational challenges, emphasizing flexibility, project-based learning, and character development. This study aims to analyze the interrelation between components of the Merdeka Curriculum as an integrated system and to evaluate its strengths and weaknesses in implementation. The method used is a literature review, involving the examination of various scholarly sources to gain a comprehensive understanding. The analysis reveals that the Merdeka Curriculum consists of four main components goals, content, process, and evaluation which are closely interconnected. Teachers play a vital role in aligning these components to ensure effective learning. The curriculum offers advantages such as essentialized content, greater instructional autonomy, and student-centered assessment. However, challenges include limited teacher training, uneven infrastructure, and varying interpretations in practice. Therefore, optimizing the Merdeka Curriculum requires enhancing teacher competencies and systemic support to fully achieve educational objectives in a holistic manner.Downloads
References
Ambarwati, E. D. (2024). Dampak Peralihan Kurikulum 2013 ke Kurikulum Merdeka Belajar pada Guru di SD Negeri 014 Deli Makmur. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 790-804.
Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran guru dalam mengembangan kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290-298.
Asbari, RAF, & Santoso, G. (2023). Kurikulum Merdeka dan keunggulannya dalam penciptaan perubahan di dunia pendidikan. Jurnal Pendidikan Transformatif , 2 (1), 141-143.
Bisri, M. (2020). Komponen-komponen dan model pengembangan kurikulum. Prosiding Nasional, 3, 99-110.Fatmawati, I. (2021). Peran guru dalam pengembangan kurikulum dan pembelajaran. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1(1).
Fauziah, N., & Pratama, R. (2024). Integrasi budaya lokal dalam Kurikulum Merdeka: Studi kasus sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Kontekstual, 9(1), 33–45.20-37.
Fitra, D. (2023). Kurikulum merdeka dalam pendidikan modern. Jurnal Inovasi Edukasi, 6(2), 149-156.
Hidayat, R., & Sari, M. (2023). Transformasi peran guru dalam pembelajaran abad ke-21: Studi implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Inovatif, 11(2), 76–89.
Huda, N., Supardi, S., & Lubna, L. (2024). Strategi Evaluasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1625-1630.
Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru penggerak dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330-345.
Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka: Hakikat kurikulum dalam pendidikan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 85-88
Mulyono, R., & Sulistyani, F. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Sebagai Sebuah Pilihan Bagi Satuan Pendidikan: Kajian Pustaka. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1999-2019.
Saifullah, M., Mustiningsih, M., & Nurabadi, A. (2024). Analisis Permasalahan dan Solusi Keterkaitan Komponen Kurikulum Sebagai Sistem dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi dan Manajemen Pendidikan, 4(2), 142-156.
Sucipto, S., Sukri, M., Patras, Y. E., & Novita, L. (2024). Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Systematic Literature Review. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1).
Suryana, Y. (2022). Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah: Perspektif Guru dan Infrastruktur Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 25(1), 43-58.
Windayanti, W., Afnanda, M., Agustina, R., Kase, E. B., Safar, M., & Mokodenseho, S. (2023). Problematika guru dalam menerapkan kurikulum merdeka. Journal on Education, 6(1), 2056-2063.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.