PENGGUNAAN MEDIA POWERPOINT DALAM PEMBELAJARAN MULTIMEDIA BERDASARKAN PRINSIP EFEKTIF DAN EFISIEN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25471Keywords:
Learning Media, Multimedia, PowerPoint, Principles of effective and efficient, Elementary SchoolAbstract
This study aims to explore the use of PowerPoint as a multimedia learning tool based on the principles of effectiveness and efficiency in elementary schools. A qualitative approach was used, with data collected through interviews with a teacher. The data analysis technique followed the Miles and Huberman model, which includes data condensation, data display, and conclusion drawing. The research was conducted at an elementary school in Yogyakarta, involving one teacher as the informant. The results show that the effective and efficient use of multimedia-based PowerPoint is characterized by student centered presentations, the creation of educational interactions between teachers and students through slides, the integration of various media and teaching methods, and the availability of adequate learning facilities. PowerPoint can serve as a solution for elementary schools that are still facing challenges related to students’ lack of understanding and engagement in learning.Downloads
References
Afrina, M., & Wirdati, W. (2024). Pengaruh metode pembelajaran ceramah terhadap hasil belajar pada mata pelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti di SD Negeri 25 Pasir Tiku. ALSYS: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 240–248.
Amalia, I., & Intan, A. (2020). Menggunakan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) dalam proses pembelajaran di sekolah. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2, 152-155.
Amelia, A. (2023). Pengaruh penggunaan media PowerPoint terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran Al-Qur’an Hadis di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kampar. Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 359–388.
Asari, A., & dkk. (2023). Media pembelajaran era digital. Istana Agency.
Astuti, N. (2020). Efektivitas media pembelajaran PowerPoint terhadap hasil belajar siswa di STIKES IBNUSINA. IHSANIKA: Jurnal Ilmiah Kesehatan, 5(1), 15–22.
Bayl, R. R., & dkk. (2021). Penggunaan media Microsoft PowerPoint untuk meningkatkan pemahaman siswa sekolah dasar. Jurnal Elementar, 4(2), 125-133.
Boden, R., Smith, J., & Lee, K. (2020). The role of media in enhancing learning processes in digital education. Journal of Educational Research, 25(3), 100–112.
Budianti, Y., Rikmasari, R., & Oktaviani, D. A. (2023). Penggunaan media PowerPoint interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(1), 128–136.
Cahyadi, A. (2019). Pengembangan media dan sumber belajar: Teori dan prosedur. Selrang: Penerbit Laksia Indonesia.
Damopolii, V., & dkk. (2019). Efektivitas media pembelajaran berbasis multimédia pada materi selang empat. Algoritma Journal of Mathematics Education, 1(2), 74-85.
Dewi, S. Z., & Hilman, I. (2018). Penggunaan TIK sebagai sumber dan media pembelajaran inovatif di sekolah dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 48-53.
Dewi, A., Jones, M., & Lee, P. (2020). Exploring multimedia use in primary education: A comprehensive approach. International Journal of Educational Technology, 14(2), 45–59.
Hardani, & dkk. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan media PowerPoint sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800-1809.
Ilmiani, S., Rahayu, A., & Sari, Y. (2020). Advances in technology for classroom learning: A study of interactive learning platforms. Technology in Education Journal, 18(4), 121–130.
Ismail, M. (2018). Penggunaan media PowerPoint interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 45–53.
Jayla, I. M. L. M. (2020). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.
Maknur, N. (2024). Pengaruh penggunaan media PowerPoint dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran al-Qur'an dan Hadits di SMA Pesantren Modern Datok Sulaiman Palopo. Unpublished manuscript.
Masnuna, M., Santoso, R., & Irawan, A. (2020). The impact of multimedia learning on student engagement. Journal of Media and Education, 12(1), 73–85.
Miftah, M., & Rokhman, N. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4).
Miles, M., Huberman, M., & Saldana, J. (2014). Metode analisis data kualitatif: Buku sumber.
Misbahudin, D., & dkk. (2018). Penggunaan PowerPoint sebagai media pembelajaran: Efektifkah? Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1), 43-48.
Nugraha, E., Sunarto, S., & Hadi, M. (2016). Effective teaching strategies using digital media in primary schools. Educational Review Journal, 32(6), 232–245.
Pagarra, H., & dkk. (2022). Media pembelajaran. Makassar: UNM.
Paramita, A., & dkk. (2022). Microsoft PowerPoint sebagai media pembelajaran audiovisual pada taman kanak-kanak Fatahilla Lelntelng Agung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 255-260.
Pennings, A., Clark, J., & Zhou, Z. (2018). Interactive learning systems for digital classrooms: The future of education. Journal of Digital Learning, 21(7), 56–65.
Permana, B. S., & dkk. (2024). Teknologi pendidikan: Efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi di era digitalisasi. Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 4(1), 19-28.
Putra, A. T. (2024). Peningkatan hasil belajar PAI dengan menggunakan media pembelajaran PowerPoint di kelas IV SD Negeri 1 Sijunjung. Jurnal Pendidikan Kolaboratif.
Rahmawati, B. F., & dkk. (2020). Penggunaan media interaktif PowerPoint dalam pembelajaran daring. Vol, 4(2), 60-67.
Sahir, S. H. (2021). Metodologi penelitian. Yogyakarta: Penerbit KBM Indonesia.
Saleh, M. S., & dkk. (2023). Media pembelajaran. Purbalingga: ELurelka Media Aksara.
Samsa, A. D. & dkk. (2024). Pengembangan media pembelajaran PowerPoint 3D pada materi siklus air kelas 4 SDN 9 Melting. Jurnal UMJ.
Sari, N. M., & Lestari, I. (2020). Pengembangan media pembelajaran PowerPoint interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 5 sekolah dasar pada mata pelajaran PKN. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 1–10.
Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2023). Development of interactive PowerPoint learning media based on information and communication technologies to improve student learning outcomes. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 75–86.
Setiawan, R. W., Fahriani, D. K., Putri, A. R., & Mulyaningtyas, R. (2024). Inovasi media pembelajaran dalam mewujudkan merdeka belajar di era society 5.0. KOLASE, 1(2), 37–49.
Solikah, S. (2020). Pemanfaatan media PowerPoint terhadap tingkat konsentrasi dan motivasi belajar siswa. Journal on Education, 5(4), 15830–15839.
Stockelro, B., Johnson, L., & Park, T. (2017). Innovative teaching methods: The role of digital tools in education. Educational Innovations Journal, 22(3), 120–133.
Stocklelss, D. (2018). Multimedia learning tools in modern classrooms. Journal of Educational Media, 19(5), 200–212.
Sugilar, H. (2019). Multimedia matematika di era digital. 442-451.
Suhendri, S. (2020). Keunggulan media PowerPoint berbasis audio visual terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 6(2), 1–7.
Surjono, H. D. (2017). Multimedia pembelajaran interaktif. Yogyakarta: UNYL Press.
Sutopo, H., & Yuliana, S. (2022). Pengembangan multimedia pembelajaran berbasis teknologi interaktif di era digital. Jurnal Pendidikan Teknologi, 16(2), 45–56.
Wahyuni, S. (2020). Interaktivitas pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Jurnal Didaktika, 8(2), 95–103.
Wirantini, N. P. N., & dkk. (2022). Media pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada topik siklus air. Jurnal EduTech Undiksha, 10(1).
Wulandari, E., Annidya Putri, I., & Napizah, Y. (2022). Multimedia interaktif sebagai alternatif media pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Teori dan Hasil Pendidikan Dasar, 1(2), 109–115.
Zaheen, Z. (2025). Strategi pemilihan media pembelajaran yang efektif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Zaheen Journal, 1(2), 98–107.
Zain, A. A., & Pratiwi, W. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media PowerPoint interaktif sebagai media pembelajaran tematik kelas V SD. Elementari School, 8(1), 75-81.
Zainul, M., & dkk. (2024). Efektivitas pembelajaran materi berbasis macromedia Flash dan Microsoft PowerPoint pada mata pelajaran desain grafis. Jurnal Teknik Informatika, 4(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.