PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN WORDWALL TERHADAP KEMAMPUAN BERFIKIR TINGKAT TINGGI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25623Keywords:
Problem Based Learning, Wordwall, Higher Order Thinking Skills, Mathematics LearningAbstract
This study aims to determine the influence of the Problem Based Learning (PBL) model assisted by Wordwall media on students’ higher-order thinking skills and learning outcomes in mathematics, specifically on the topic of perimeter of plane figures. The research was conducted at SD Negeri 3 Brabo involving 20 fifth-grade students, divided into an experimental group and a control group. The study used a true-experimental design with a posttest-only control design. Instruments included higher-order thinking skill tests and mathematics learning outcome tests. Data were analyzed using normality tests, homogeneity tests, and t-tests. The results showed that the experimental group outperformed the control group in both higher-order thinking skills and mathematics learning outcomes. These findings indicate that the implementation of the PBL model with Wordwall media had a significant influence on students' learning performance regarding the perimeter of plane figures.Downloads
References
Abidin, Z., & Tohir, M. (2019). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Memecahkan Deret Aritmatika Dua Dimensi Berdasarkan Taksonomi Bloom. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 44–60. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.44-60
Badlisyah, T. (2014). Penerapan Model Mengajar. Implementation Science, 1(1), 1–20. http://dx.doi.org/10.1016/j.biochi.2015.03.025%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/nature10402%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/nature21059%0Ahttp://journal.stainkudus.ac.id/index.php/equilibrium/article/view/1268/1127%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/nrmicro2577%0Ahttp://
Hartati, F. R., Sumartiningsih, S., & Yuwono, A. (2024). Penggunaan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD : Literatur Review. 10(4), 1306–1314.
Herta, N., Nupus, B. C., Sanggarwati, R., & Setiawan, T. Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Seminat Nasional Paedagoria, 3, 527–532. https://journal.ummat.ac.id/index.php/fkip/article/view/16858/pdf
Irawan. (2020). TEORI BELAJAR HUMANISTIK ABRAHAM MASLOW DAN CARL ROGERS SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Jurnal Edudikara, 9(1), 19.
Kartini, D., Nurohmah, A. N., Wulandari, D., & Prihantini, P. (2022). Relevansi strategi pembelajaran problem based learning (PBL) dengan keterampilan abad 21. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9092–9099.
Lestari, F. N., Wulan, B. R. S., & Octavia, R. U. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Word Square Pada Aplikasi Eclipse Crossword Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2564–2570. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3832
Muliana Tanjung, R., & Rasyidah, R. (2024). The Effect of Project-Based Learning Model on Higher Order Thinking. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, 10(2), 464–476. https://doi.org/10.36987/jpbn.v10i2.5788
Prasasti, D., Awalina, F. M., & Hasana, U. U. (2020). Permasalahan Pemahaman Konsep Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas 3 Semester 1. Manazhim, 2(1), 45–53. https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i1.659
Putri, R. D. P., Suyadi, S., & Siregar, V. V. (2021). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19 Ditinjau Dari Teori Konstruktivisme. Journal of Integrated Elementary Education, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.21580/jieed.v1i1.7671
Safitri, U., & Gistituati, N. (2024). Penerapan Kurikulum Merdeka Berdasarkan Teori Belajar Humanisme di Pendidikan Dasar. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 10(1), 116–126. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i1.1641
Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257.
Septiana, N. N., Prastowo, A., & Frasandy, R. N. (2024). Penggunaan Wordwall Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Holistika, 8(1), 71. https://doi.org/10.24853/holistika.8.1.71-85
Setyani, Y. L., & Amidi. (2022). Telaah Model PBL-RME Bernuansa Etnomatematika pada Outdoor Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 520–536.
Suardipa, I. P. (2019). Kajian Creative Thinking Matematis Dalam Inovasi Pembelajaran. Purwadita: Jurnal Agama Dan Budaya, 3(2), 15–22. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita
Sugiyono, D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.
Sukmawati, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas II SDN Wonorejo 01. Glosains: Jurnal Sains Global Indonesia, 2(2), 49–59. https://doi.org/10.59784/glosains.v2i2.21
Susanto, S. (2020). Efektifitas Small Group Discussion Dengan Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 55–60. https://doi.org/10.37471/jpm.v6i1.125
Sutriani, E., & Octaviani, R. (2019). Analisis data dan pengecekan keabsahan data. INA-Rxiv, 1–22.
Zalillah, D., & Alfurqan, A. (2022). Penggunaan Game Interaktif Wordwall dalam Evaluasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 17 Gurun Laweh Padang. Manazhim, 4(2), 491–504. https://doi.org/10.36088/manazhim.v4i2.1996
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.