PENERAPAN MEDIA SIMULATOR PHET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS MATERI PENGUKURAN LUAS PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 1 KEDUNGWULUH

Authors

  • Fayza Widya Puspita Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Badarudin Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25630

Keywords:

PhET Simulator Media, Mathematical Concept Understanding Ability, Area Measurement Material

Abstract

Classroom Action Research is motivated by the low ability of students' mathematical concept understanding on area measurement material in class IV. The purpose of this study is to describe the application of PhET simulator media in learning mathematics on area measurement material for fourth grade students of SD Negeri 1 Kedungwuluh. The subjects of this study were 23 fourth grade students. This study used the Classroom Action Research (PTK) method with the Kemmis and McTaggart model. The results showed an increase in students' mathematical concept understanding ability on area measurement material through the application of PhET simulator media, obtained the percentage of completeness of the mathematical concept understanding ability test cycle I reached 61.9%, and increased in cycle II to 95.45%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andhini, D. P., Wanabuliandari, S., & Purwaningrum, J. P. (2023). Pengaruh Model Problem-Based Learning Berbantuan GeoGebra Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Self-Concept Siswa. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(2), 879–891. https://doi.org/10.46306/lb.v4i2.352

Anggraeni, S. T., Muryaningsih, S., & Ernawati, A. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1). https://doi.org/10.30595/.v1i1.7929

Cahani, K., & Effendi, K. N. S. (2019). Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar Segiempat (Vol. 120). Journal homepage: http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika

Fitriani, A. P., & Cahyaningsih, U. (2023). Penggunaan Media Physics Education Technology (Phet) Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. In Journal of Innovation in Primary Education (Vol. 2, Issue 1).

Gusmaningsih, I. O., Azizah, N. L., Suciani, R. N., & Fajrin, R. A. (2023). Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 114–123.

Hikma, N., & Ili, L. (2023). Pengaruh Penggunaan Media PhET Simulation dalam Pembelajaran MatematikaTerhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 5, 19–28. http://ojs.uho.ac.id/index.php/jipsd

Listiyoningrum, W., Roshayanti, F., Widayati, L., & Zuhri, M. S. (2024). Penggunaan Media Interaktif Phet Colorado dalam Pembelajaran Pecahan Kelas IV SDN Tambakrejo 01 Semarang. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.51574/kognitif.v4i1.1337

Mahluddin, Fatmawati, K., & Kurniawan, I. (2023). Media Pembelajaran RAKTAPEL (Rak Telur Pelangi) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika: Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Primary Education Journal, 7(1), 1–7.

Meadows, M. L., & Caniglia, J. C. (2019). Using PhET Simulations in the Mathematics Classroom. The Mathematics Teacher, 112(5), 386–389. https://doi.org/10.5951/mathteacher.112.5.0386

Parnawi, A. (2020). Penelitian tindakan kelas (classroom action research). Deepublish.

Pujiati, Kanzunnudin, M., & Wanabuliandari, S. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SDN 3 Gemulung pada Materi Pecahan. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 38–41. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/anargya

Riyanto, O. R., Widyastuti, Yustitia, V., Oktaviyanthi, R., Sari, N. H. M., Izzati, N., Sukmaangara, B., Indartiningsih, D., Wibowo, A., Maharbid, D. A., & Wahid, S. (2024). Kemampuan Matematis. CV. Zenius Publisher.

Sabila, A. F., Irianto, S., & Badarudin. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Animasi Powtoon di Kelas IV SD Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6, 354–364. https://doi.org/10.5281/zenodo.3951014

Shofiah, N. F., Purwaningrum, J. P., & Fakhriyah, F. (2021). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa sekolah dasar melalui pembelajaran daring dengan aplikasi whatsapp. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2683–2695. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.907

Unaenah, E., Hidyah, A., Aditya, A. M., Yolawati, N. N., Maghfiroh, N., Dewanti, R. R., & Safitri, T. (2020). Teori Brunner pada Konsep Bangun Datar Sekolah Dasar. In Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Downloads

Published

2025-06-07