IMPLEMENTASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DALAM MEMBENTUK KESADARAN BERBANGSA DAN BERNEGARA PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25697Keywords:
scouting extracurriculer, character, nation and state, studentsAbstract
This study aims to describe the implementation of Scout extracurricular activities in shaping national and state awareness among fifth-grade students at SDN Cipinang Muara 20 Pagi. This research uses a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The results show that Scout activities can instill awareness of national identity, unity, tolerance, rule obedience, patriotism, and understanding of rights and obligations as citizens. Despite facing obstacles such as low student motivation and time constraints, these activities demonstrate a positive impact on students’ character development. Therefore, Scouting is an effective means of instilling national values from an early age in elementary schools.Downloads
References
Ainnurwaty, D. P. Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Meningkatkan Karakter Nasionalisme Siswa Kelas V SDN Ciganjur 04 Jakarta Selatan (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Anton Kristiadi, Ensiklopedia Praja Muda Karana Jilid 1. (Surakarta: PT Borobudur Inspira Nusantara, 2014) Hal. 39
Arianti, N. N., Sudirman, I. N., & Suardana, I. P. O. (2024). Analisis Peran Ekstrakulikuler Pramuka Dalam Pembentukan Karakter Bertanggung Jawab Siswa Kelas V di SDN 1 Cempaga. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5(2), 2855-2860.
Damariswara, R., Wiguna, F. A., Khunaifi, A. A., Zaman, W. I., & Nurwenda, D. D. (2021). Penyuluhan Pendidikan Karakter Adaptasi Thomas Lickona. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 1(1), 25-32.
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 13(2), 281–300.
Imam Musbikin. Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). (Bandung: Nusa Media, 2019) Hal. 203
Izzah, D. N., Huda, C., & Listyarini, I. (2023). Implementasi Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Nilai-Nilai Karakter Siswa SD Negeri Kalicari 01 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 520-531.
Jama T. Anggadiredja. Panduan Penyelesaian Syarat Kecakapan Umum Pramuka Golongan Penggalang, (Jakarta: KWARNAS, 2011) hal.11
Juwantara, R. A. (2019). Efektivitas ekstrakurikuler pramuka dalam menanamkan karakter jujur disiplin dan bertanggung jawab pada siswa madrasah ibtidaiyah. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2), 160-71.
Kurniawan, B., Aryaningrum, K., & Selegi, S. F. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Negeri 1 Teluk Kijing. BADA'A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 130-138.
Madyan, M., & Baidawi, A. (2021). Pengaruh Media Sosial Terhadap Pendidikan Karakter Anak Di Masa Pandemi Coronavirus Disease 19. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(3), 126-134.
Mohammad Reevany Bustami dkk. Nasionalisme: Ragam dan Rasa. (Yogyakarta: Idea Press Yogyakarta, 2021) Hal. 107
Qulsum, D. U. (2022). Peran Guru Penggerak Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Ketahanan Pendidikan Karakter Abad 21. Jurnal Ketahanan Nasional, 28(3), 315-330.
Santika, A. S., Kurniawan, A., Maretha, L. P., Nabila, N. A., & Supriyono, S. (2024). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Karakter Bangsa dalam Berbangsa dan Bernegara. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 609-613.
Syafiudin, M. (2021). Peran Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa. Aulada: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 3(1), 71-82
Syarifah & Yushar Tanjung, 2020, Karakter Nasionalis Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Siswa SMA. (Medan: CV Pusdikra Mitra Jaya) Hal. 70
Usman, R. A., & Anggraini, R. (2020). Kendala dalam Pelaksanaan Ekstrakurikuler Pramuka untuk Membentuk Perilaku Disiplin Anggota Pramuka SMP Negeri 10 Padang. Journal of Civic Education, 3(2), 148-154. Hal 5-6
Wicaksana, Z. A. (2018). Implementasi pendidikan karakter dalam kehidupan berbangsa dan bernegara melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka di sd negeri 1 kertek kecamatan kertek kabupaten wonosobo. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 7(3), 311-321.
Wijayanti, R. R., & Anggraeni, S. P. (2024). Implementasi Ekstrakurikuler Pramuka terhadap Karakter Siswa. JURNAL PENA EDUKASI, 11(1), 60-69.
Zakiah, L. (2017). Hubungan Keaktifan dalam Kegiatan Pramuka dan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 144-158.
Zakiah, L., & Marini, A. (2023). Teachers' strategies in teaching social tolerance to elementary school students in Jakarta, Indonesia. Issues in Educational Research, 33(2), Hal. 839-855.
Zakiah, L., Komarudin, K., & Somantri, M. (2025). The Sundanese Cultural Story Book As A Learning Media For Local Wisdom-Based in Pancasila and Civic Education Learning For Elementary School Students In Bandung. International Conference on Education Practice (ICEP 2024), Atlantis Press.
Zakiah, L., Marini, A., Sarkadi, S., Komarudin, K., Kusmawati, A., & Casmana, A. (2023). Implementation of teaching multicultural values through civic education for elementary school students. Journal of Social Studies Education Research, 14(1), 110-142.
Zakiah, L., Sarkadi, Marini, A., & Ariatmi, S. Z. (2025, March). Digital storybook based on local wisdom representing students’ cultural literacy and citizenship. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3142, No. 1, p. 020034). AIP Publishing LLC.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.