PERAN KECERDASAN BUATAN (AI) DALAM PEMBELAJARAN MANAJEMEN MUTU: LITERATURE REVIEW

Authors

  • Rina Nurhidayati Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25709

Keywords:

artificial intelligence, education quality management, learning personalization, literature readability, learning efficiency

Abstract

This study aims to examine the role of AI in co-management learning through qualitative descriptive literature observation methods. The journals were collected from various academic sources from 2020–2025 with relevant keywords such as AI in education quality management and technology-enhanced learning. The results of the study indicate that artificial intelligence improves the personalization of learning and the effectiveness of education management. AI enables automation of administrative tasks, data-driven decision making, and learning that is tailored to individual needs. In addition, the results show that artificial intelligence helps improve education through enjoyable learning experiences and more effective management systems, especially in contemporary learning environments such as the Metaverse. However, there are several obstacles that hinder its implementation, including infrastructure limitations, lack of teacher expertise, ethical issues, and data privacy. As a result, AI can help transform education strategically. However, to achieve an inclusive, effective, and sustainable education system, comprehensive policies and preparations are needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rina Nurhidayati, Universitas Indraprasta PGRI

   

References

Aisyah, S., Ramadani, A. F., & Wulandari, A. E. (2025). Pemanfaatan Teknologi Digital sebagai Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(1), 388–401.

Amal, B., Rakhmatusolikhah, A., Peramita, C., Sarina, M., Anindya, N., Putri, D., Maharani, S., & Karawang, U. S. (2025). Analisis Pengalaman Belajar Menggunakan AI Dalam Dunia Pendidikan Pada Mahasiswa Baru PBSI FKIP UNSIKA Program Studi Teknik Sipil , Fakultas Teknik , Universitas Singaperbangsa Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia , Fakultas Keguruan dan Ilmu Abstrak. KESATRIA: Jurnal Penerapan Sistem Informasi (Komputer & Manajemen), 6(1), 48–55.

Anas, I., & Zakir, S. (2024). Artificial Intelligence: Solusi Pembelajaran Era Digital 5.0. Jurnal Sains Komputer & Informatika (J-SAKTI, 8(1), 35–46.

B, I., Thamrin, A. N., & Milani, A. (2024). Implementasi Etika Penggunaan Kecerdasan Buatan (AI) dalam Sistem Pendidikan dan Analisis Pembelajaran di Indonesia. Digital Transformation Technology, 4(1), 714–723. https://doi.org/10.47709/digitech.v4i1.4512

Daga, A. T., Ramli, A., Anwar, C., Ridani, A., Weetebula, U. K., Agama, I., Syekh, I., Qori, M., Islam, U., Sultan, N., Muhammad, A., Samarinda, I., Mccarthy, J., Minsky, M., Rochester, N., & Shannon, C. (2024). Analisis Peran Kecerdasan Buatan ( Artificial Intelligences ) dalam Transformasi Sistem Manajemen Pendidikan yang Bermutu di Era Metaverse. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(6), 7583–7593.

Dinata, R. ., Handayaningrum, W., & Rahayu, E. . (2024). Peran Transformatif Artificial Intelligence (AI) dalam Membentuk Pendidikan Kreatif Abad 21. EduTech: Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 16–25. https://doi.org/10.24114/jtp.v8i2.3329

Fajriati, A., Wisroni, W., & Handrianto, C. (2024). PEMANFAATAN TEKNOLOGI ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS PESERTA DIDIK DI ERA DIGITAL. WAHANA PEDAGOGIKA, 06(02), 71–85.

Fatmawati, Sari, M. ., Setianti, Y., Saleh, K., & Pitra, D. . (2024). Peran Artificial intelligence (AI) dalam Personalisasi Proses Pembelajaran Mahasiswa di Pendidikan Tinggi. Journal on Educatio, 06(04), 20148–20157.

Fawwaiz, A. ., Ulhaq, M. N. ., Permatasari, D., Assidiqi, A. ., Alfido, K., Himawan, D. A. ., & Jannana, N. . (2023). Penyelenggaraan Manajemen Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Kepercayaan Publik (Studi Kasus di SMAN 11 Yogyakarta). Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 5(1), 14–34. https://doi.org/10.15642/japi.2023.5.1.14-34

Fitri, W. A., & Dilia, M. H. H. (2024). Optimalisasi Teknologi AI dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54.

Gleneagles, D. B., Larasyifa, F., & Fawaiz, R. (2024). Peran Teknologi Kecerdasan Buatan (AI) dalam Meningkatkan Efisiensi Proses Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 2(5), 107–116. https://doi.org/10.5281/zenodo.11364580

Hartono, B. (2024). Teknologi Kecerdasan Buatan dan Pentingnya Beradaptasi dalam Cara Belajar. Buletin Edukasi Indonesia, 3(02), 80–86. https://doi.org/10.56741/bei.v3i02.602

Iskandar, Y., Kartika, R., Sari, P., & Galuh, U. (2024). Manajemen Efektif dengan Bantuan Teknologi : Peran AI dalam Profesi Dosen ( Suatu studi pada Dosen Fakultas Ekonomi Universitas Galuh ). Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 09, 572–579.

Isnain, N. (2025). Implementasi Artificial Intelligence dalam Sektor Pendidikan. MASTER: Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3175–3182.

Judijanto, L., Nisa, R., Fatulloh, M. ., & Amin, A. (2024). PENGARUH KECERDASAN BUATAN TERHADAP PENGEMBANGAN KOGNITIF DALAM PENDIDIKAN. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal (JIPKL), 4(5), 358–368.

Komarudin, A., Wahyudi, A., Faqih, E. A. A., Fadhillah, F., Pandiani, H., Shaumi, M. A. F., Saputra, M. Be. W., Fauzi, M. I., Fauzi, R. A., Arif, W. F., & Ahmad. (2024). Peranan Articial Intelligence dalam Pendidikan. APPA: Jurnal …, 1(5), 379–385. http://jurnalmahasiswa.com/index.php/appa/article/view/778%0Ahttp://jurnalmahasiswa.com/index.php/appa/article/download/778/506

Laras, P. R. ., & Yunus, M. (2025). MANFAAT DAN TANTANGAN PENGGUNAAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE ( AI ) BAGI GURU DAN PESERTA DIDIK DI ERA SOCIETY 5 . 0. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(2). https://doi.org/10.17977/um084v3i22025p488-494

Latifah, P., & Haryati, T. (2024). Aspek Dinamika Manajemen Mutu Dalam Konteks Pendidikan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 4(2), 107–114. https://doi.org/10.51878/cendekia.v4i2.2801

Mahesa, F. (2024). KECERDASAN BUATAN DALAM PENDIDIKAN: PELUANG DAN TANTANGAN PEMANFAATANNYA UNTUK PERSONALISASI PEMBELAJARAN. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(3), 454–474.

Malay, I., Tania, C., & Ardiansyah, F. R. (2025). Dampak Penerapan Teknologi dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran di Lingkungan Pendidikan Sekolah dan Universitas The Impact of Technology Implementation in Enhancing Learning Effectiveness in School and University Education Environments. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 14–29.

Maslakhah, U., & Sarjanawiyata, U. (2024). Implementasi AI dalam Peningkatan Efektivitas Kepemimpinan di SMK YPKK 2 Sleman. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 1839–1845. https://doi.org/10.47709/educendikia.v4i03.

Maulana, M. . (2024). PERANAN AI DALAM SEKTOR PENDIDIKAN: MENINGKATKAN PEMBELAJARAN MELALUI PERSONALISASI. Kohesi: Jurnal Multidisiplin Saintek, 5(1), 1–15.

Mukaromah, M., Bukhari, I. ., & Puspitasari, N. (2024). Implementasi kecerdasan buatan untuk personalisasi pembelajaran di perguruan tinggi. SEMINAR NASIONAL AMIKOM SURAKARTA (SEMNASA) 2024, November, 1520–1530.

Mukti, F. . (2023). Transformasi Pendidikan Di Sekolah Dasar: Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Buatan Dalam Era Digital. Dirasatul Ibtidaiyah, 3(2), 229–240.

Muthohharoh, N., Mardliyah, M. K., Rifqi, A. F., Muslih, M., Hamdun, K., Hamidah, A., Ahmad, N. C., Islamiyah, N., Qudsiyah, N., Rochmawati, L., & Charisma, M. R. (2024). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis AI Opexam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 2992–3000. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i4.7057

Nazariah, & Helmanda, C. . (2025). Komgucil (Komunitas Guru Untuk Daerah Terpencil) Sebagai Upaya Pemberdayaan Masyarakat Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pada Anak Tingkat SD. I-Com: Indonesian Community Journal, 5(1), 625–634.

Sabariah, Rufi’i, Rusmawati, R. ., Bandono, A., & Kurniawan, A. (2024). Pemanfaatan ai dalam pengajaran dan pembelajaran 1. Resona: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 8(2), 337–351.

Saputro, A. A., Andreana, P. A., Puspitasari, N., & Surakarta, P. I. (2024). TUTOR VIRTUAL DALAM OPTIMALISASI KURIKULUM PENDIDIKAN. SEMINAR NASIONAL AMIKOM SURAKARTA (SEMNASA) 2024, November, 307–319.

Sari, A. P. (2024). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Efektivitas Kegiatan di Kelas. Teknologi Transformasi Digital (Digitech), 4(2), 977–983.

Saudagar, F., & Sadikin, A. (2023). Pelatihan Teknologi Artificial Intelligences (AI) bagi mahasiswa magang kependidikan MBKM FKIP Universitas Jambi. Jurnal JUPEMA, 2(2), 45–51. https://doi.org/10.22437/jupema.v2i2.31466

Siagian, I. (2024). Penggunaan Teknologi dalam Dunia Pendidikan Tanpa Menghilangkan Nilai- Nilai Sosial. Journal on Education, 07(01), 2554–2568.

Siswanto, R., Kusmawan, U., Sukmayadi, D., Abidin, A. A., & Terbuka, U. (2024). PEMANFAATAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DALAM PERENCANAAN , PELAKSANAAN , DAN EVALUASI PEMBELAJARAN OLEH MAHASISWA CALON GURU UNIVERSITAS TERBUKA. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 06(02), 143–155. https://doi.org/10.15642/JAPI.2024.6.2.143-155

Sitorus, M., & Murti, M. D. F. (2024). ANALISIS PENGARUH PENGGUNAAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE PADA PEMBELAJARAN DI CYBER. 1(2), 90–101.

Suncaka, E. (2023). Konsep Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Era Modern. Journal Of Education, 06(01), 9220–9231.

Syahlan, M., Alam, S., Syam, A., & Zulkarnain, A. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Artificial Intelligence ( AI ) sebagai Media Pembelajaran pada SMA Rahmatul Asri Enrekang. Jurnal SOLMA, 13(3), 2338–2348.

Wibowo, M. U., & Ariany, R. L. (2024). Dampak Kecerdasan Buatan dalam Penilaian dan Evaluasi Hasil Pembelajaran Siswa. Gunung Djati Conference Series, 40, 40–51. http://conferences.uinsgd.ac.id/index.php/gdcs/article/download/2139/1541

Widodo, Y. B., Sibuea, S., & Narji, M. (2024). Kecerdasan Buatan dalam Pendidikan : Meningkatkan Pembelajaran Personalisasi. 10(2), 602–615.

Yani, A. (2024). Peran Artificial Intelligence Sebagai Salah Satu Faktor dalam Menentukan Kualitas Mahasiswa di Era Society 5.0. Journal of Education Research, 5(2), 1089–1096.

Yanti, N. (2024). Optimalisasi Kecerdasan Buatan untuk Pendidikan Islam Berkarakter : Model Implementasi dan Dampaknya pada Generasi Muda. Reflection: Islamic Education Journal, 1(3), 80–89.

Downloads

Published

2025-06-11