ANALISIS PEMANFAATAN TEKNOLOGI DIGITAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADIS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25752Keywords:
Digital Technology, Learning Media, Learning Al-Qur'an Hadith.Abstract
The rapid advancement of digital technology requires education to integrate digital technology into learning, one of which is learning Al-Qur'an Hadith. The learning process requires many components, one of which is learning media, in integrating digital technology into education, educators can do so by using learning media with digital technology. The purpose of this research is to analyze digital technology that can be used in the learning process of Al-Qur'an Hadith and examples of its application. The research method used in this research is the literature method with books, journals, and web articles as sources of information. The results of this study are many digital technologies that can be used by educators in the subject of Al-Qur'an Hadith, including: 1) multimedia learning media which can be in the form of powerpoint, puzzle games and so on, 2) the Internet which can be youtube, web pages and so on, and 3) digital Al-Qur'an, one of which is the Indonesian Al-Qur'an application.Downloads
References
Agustina, M. (2013). Pemanfaatan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI), 12, 8–12.
Akbar, J. saddam, Ariani, M., Zulhawati, Haryani, Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. B., Sa’dianoor, Karuru, P., & Hamsiah, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Era Digital (A. Asari (ed.); Issue June). CV. ISTANA AGENCY.
Ali, M., & Himmawan, D. (2019). Peran Hadits Sebagai Sumber Ajaran Agama, Dalil-Dalil Kehujjahan Hadits Dan Fungsi Hadits Terhadap Alquran the. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 5(1), 127–127. https://doi.org/10.5281/zenodo.3551298
Anam, S., Syukur, T. A., Saefulloh, A., Solong, N. P., Hidayah, N., Rizqi, V., Mukri, S. G., & Hasanah, I. F. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS NILAI ISLAMI (A. Yanto (ed.)). PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI.
Ananda, E. D. (2023). " PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI " ( Studi Deskriptif Mengenai Pemanfaatan Teknologi Informasi Pada SMK Negeri 1 dan SMK Negeri 4 Surabaya ). Journal Unair, 5(20).
Arham, M. (2020). Efektivitas Penggunaan. Akademia Education, May, 1–13. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/63960854/Artikel_Mutmainnah_Arham20200719-31533-e13121-libre.pdf?1595148564=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEfektivitas_Penggunaan_Youtube_Sebagai_M.pdf&Expires=1672821443&Signature=TJdqoGrmPVoyT~VW
Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital (N. A. N. (ed.); Issue July). PT. REMAJA ROSDAKARYA.
Dwi, S. H. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif: Konsep dan Pengembangan. In UNY Press (Issue April 2017). https://www.researchgate.net/publication/332444168%0AMultimedia
Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1), 104–113. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1750
Hamka, H. (2015). Penggunaan Internet Sebagai Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Iain Palu. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 12(1), 95. https://doi.org/10.24239/jsi.v12i1.383.95-119
Hanum, L. (2021). Pembelajaran Al-Qur’an Hadis Berbasis Kontekstual di MTs. Pendidikan Agama Islam Medan (Studi Kasus pada Pembelajaran Daring). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1), 66–79. https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.62
Hidayatulloh, M. D. (2023). Makna Al-Qurán Secara Umum dan Kedudukannya sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan. SETYAKI : Jurnal Studi Keagamaan Islam, 1(1), 18–28. https://doi.org/10.59966/setyaki.v1i1.5
Hikmah. (2020). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 26–32.
Ilmiah, F., & Nisak, N. M. (2023). Digital Al-Qur’an Learning Media in 4th Grade Al-Qur’an Learning Elementary School. Indonesian Journal of Innovation Studies, 21, 1–10. https://doi.org/10.21070/ijins.v21i.749
Indrawan, Irjus., D. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif.pdf. In J-SAKTI (Jurnal Sains Komputer dan Informatika) (Vol. 1, Issue 1).
Kuntari, S. (2023). Pemanfaatan Media Digital dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 2, 90–94. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v2i0.1826
Kurniawan, A. (2024). 17 Definisi, Pengertian Teknologi Menurut Para Ahli. GuruPendidikan.Com.
Mei. (2022). Pengertian Media Digital, Jenis dan Contohnya. Komunikasi Praktis.
Multazam, M., Maspaeni, -, & Bahar, -. (2017). Pengembangan dan Implementasi Multimedia dalam Pembelajaran. Explore, 7(2), 39. https://doi.org/10.35200/explore.v7i2.37
Mulyawan, R. (2024). Teknologi: Apa itu? Definisi, Menurut Ahli, Manfaat Jenis dan Contohnya. Rifqi Mulyawan.Com.
Mustika. (2015). Media Pembelajaran Sistem Audio Untuk Pemberdayaan Pendidikan Di Komunitas Masyarakat. Jurnal Masyarakat Telematika Dan Informasi, 6(1), 57–68.
Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran Berbasis Media Digital pada Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0 : Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 66–77.
Olan, O., Idi, A., Zainuri, A., & Sandi, A. (2019). Implementasi Aplikasi Al-Qur’an Digital pada Siswa Kecanduan Gadget. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 330–349. https://doi.org/10.31538/nzh.v2i3.797
Pandemi, M., & Fadhillah, R. (2020). Penggunaan Teknologi dan Internet sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Penenlitian LPPM UMJ.
Purnama, Y., Salim, A., & Mastur, M. (2022). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Kelas Vii. J-Instech, 3(1), 5. https://doi.org/10.20527/j-instech.v3i1.4809
Rohani. (2020). Media Pembelajaran. Repository.Uinsu, 234. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=npLzDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=media+pembelajaran&ots=Nr8w9uLXRR&sig=dO9nzuMdeU76Gwa7wE2-xLcBB7I
Salsabila, U. H., Mufidah, U. Z., Ufairoh, F., Azizah, Y. L., & Qotrunnada, V. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Al-Qur ’an Indonesia Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Pembelajaran PAI pada Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 6(2), 193–203.
Sari, M., Elvira, D. N., Aprilia, N., Dwi R, S. F., & Aurelita M, N. (2024). Media Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Warta Dharmawangsa, 18(1), 205–218. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4266
Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. Seminar Nasional Pendidikan, 1–9.
Setyaningsih, E. (2023). Perkembangan Multimedia Digital dan Pembelajaran. Indonesian Journal of Learning and Instructional Innovation, 1(01), 34–48. https://doi.org/10.20961/ijolii.v1i01.920
Sidharta, A. (2015). Media Pembelajaran. Journal Academia Accelerating the World’s Research, 1, 1–29.
Suryandaru, N. A. (2020). Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran Yang Efektif. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 03, 88–91. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda
Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan Media YouTube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 26–30. https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531
Tamlekha, T. (2021). Al Qur’an Sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan. Basha’Ir: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(2), 105–115. https://doi.org/10.47498/bashair.v1i2.844
Wasito, W. (2022). Pengembangan media pembelajaran al-Qur’an berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan hafalan siswa. Journal of Islamic Education and Innovation, 3(1), 11–22. https://doi.org/10.26555/jiei.v3i1.6109
Wulandari, A. R., Masturi, M., & Fakhriyah, F. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Youtube terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3779–3785. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1251
Zulfikar, S. (2021). Penggunaan website dan internet dalam pembelajaran. Journal of Instructional and Development Researches, 1(3), 106–111.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.