PENGEMBANGAN MEDIA DOMINO CARD STATES OF MATTER PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS IV SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25763Keywords:
Development, Domino Card, IPASAbstract
Learning media is one of the key elements in supporting learning continuity. The purpose of this research is to produce valid, practical, effective media in the context of learning. This research is a development research (Research and Development), namely the development of learning media in the form of domino card states of matters IPAS Class IV SD with the ADDIE model (analysis, design, development, implementation, and evaluation). The results of the validity test conducted by two media experts showed an average percentage of 94% and also 98% and the category “very valid”. while the test of the material expert reached a percentage of 98% in the same category. For the practicality test, researchers involved teachers and students to conduct a practicality test assessment with the percentage results from teachers and students of 89% in the “very practical” category. The effectiveness test of this media was conducted on grade IV students by conducting a learning outcome test which obtained a percentage of classical completeness of 79% with the category "very effective. Thus, based on these results, the domino card states of matter learning media can be said to be feasible to use because it has been tested for validity, practicality, and effectiveness.Downloads
References
Abqari, F. T., Irawan, B. E., & Sa’dijah, C. (2018). Media Permainan Kartu Domino untuk Meningkatkan Keterampilan Berhitung Konversi Pecahan Desimal Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan : Teori Penelitian Dan Pengembangan, 3(9), 1190–1199.
Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. (2021). Analisis Aktivitas Siswa dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Ms. Teams pada Masa Pandemi Covid-19. JP2SD (Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(1), 16–27.
Afifah, N., Kurniawan, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42.
Arfiana, R., Umam, N. K., Alfiansyah, I., & Bakhtiar, A. M. (2024). Pengembangan Media Kartu Kuartet untuk Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana. JURMIA (Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah), 4(1), 52–62.
Arianiningsih, B. D., Arjudin, A., Wulandari, N. P., & Sridana, N. (2022). Kepraktisan Media Tutorial Pembelajaran Matematika Berbasis Komputer pada Materi Pokok Bangun Ruang. Griya Journal of Mathematic Education and Application, 2(2), 364–374.
Asnawir, A., & Usman, M. B. (2002). Media Pembelajaran (1st ed.). Ciputat Pers.
Faradita, M. N. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JPBD), 2(1), 47–58.
Fransiska, K. A. W., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Perkembangan Kognitif Siswa Terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Digital Ditinjau dari Teori Jean Piaget : Kajian Literatur Sistematis. Ide Guru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 466–471.
Imaanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). ANALISIS TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET PADA TAHAP ANAK USIA OPERASIONAL KONKRET 7-12 TAHUN SEBAGAI DASAR KEBUTUHAN MEDIA PEMBELAJARAN. Jurnal WANIAMBEY : Jurnal of Islamic Education, 3(2), 126–134.
Irawan, A., & Hakim, M. A. R. (2021). KEPRAKTISAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK MATEMATIKA PADA MATERI HIMPUNAN KELAS VII SMP/MTS. PYTHAGORAS : Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 91–100.
Masturah, E. D., Mahadewi, L. P. P., & Simamora, A. H. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS III SEKOLAH DASAR. Jurnal EDUTECH, 6(2), 212–221.
Milala, H. F., Joko, J., Endryansyah, E., & Agung, A. I. (2022). KEEFEKTIFAN DAN KEPRAKTISAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN ADOBE FLASH PLAYER. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 11(2), 195–202.
Muthoharoh, A., & Cholifah, T. N. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA KARTU DOMINO UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 6(2), 179–194. https://doi.org/10.31932/jpdp.v6i2.856
Nabilah, D. F. (2023). Pengembangan Alat Evaluasi Berbantu Aplikasi GIMKIT untuk Pembelajaran IPAS Pada Kurikulum Merdeka di SD. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3).
Samsiah, S., Devie, N. D., & Gusriani, N. (2025). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Terpadu. Edu-Bio Jurnal Pendidikan Biologi, 8(1), 14–22.
Srintin, A. S., Setyadi, D., & Mampouw, H. L. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN KARTU UMINO PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA OPERASI BILANGAN BULAT. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 126–135.
Walidiati, M., Tahir, M., & Rahmati, A. N. (2023). Pengembangan Media Kartu Kuartet Pada Pembelajaran IPA. JCAR (Journal of Classroom Action Research), 5(4), 321–330.
Wiyono, K. E., Sudjito, D. N., & Rondonuwu, F. S. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA KARTU DOMINO FISIKA (DOMIKA) UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PADA MATERI KINEMATIKA GERAK. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 1–8.
Wulandari, R. T., Heldayani, E., & Jayanti, J. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berupa Kartu Domino Modifikasi pada Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan Kelas IV SD Negeri Banyuasin 1. JOTE (Journal On Teacher Education), 4(1), 149–155.
Zaeni, A., & Na’imah, A. N. (2025). Pengembangan Media Kartu Domino Modifikasi Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Dirasah, 8(1), 22–33.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.