PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS EKSPOSISI DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS KEARIFAN LOKAL SUKU BATAK PADA KELAS X SMA EKA PRASETYA MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25828Keywords:
Writing Exposition Texts, Local Wisdom, Batak Tribe, Culture-Based Learning, Educational InnovationAbstract
The purpose of this study was to improve the ability to write exposition texts of class X students at SMA Eka Prasetya Medan through the application of learning media based on local wisdom of the Batak Tribe. This study was motivated by the low writing skills of students, as indicated by the results of daily tests that were still below the Minimum Completion Criteria (KKM). The method used was Classroom Action Research (CAR) which was carried out in two cycles. In each cycle, the researcher implemented a learning strategy that was designed in stages, with a focus on improving the learning approach, providing more specific feedback, and increasing the intensity of writing exercises and group discussions. The results showed a significant increase in students' writing skills. In cycle I, only 17.65% of students achieved scores above the KKM, while in cycle II, the percentage increased to 87.35%. These findings prove that the use of local wisdom-based media is effective in improving the ability to write exposition texts and strengthening students' understanding of the structure and content of the writing.Downloads
References
Akhmad, N. (2020). Ensiklopedia keragaman budaya. Alprin.
Destriani, R. (2019). Pengembangan E-book dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Berbasis Pembelajaran Abad 21 di Kelas X SMA Negeri 11 Kota Jambi. Universitas Jambi.
Ginting, S. J. B. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Bahasa Sastra Indonesia di SMP Negeri 1 Berastagi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia I Unimed-2018, 1, 95–101. FBS Unimed Press.
Hadiyanto, A., Samitri, C., & Ulfah, S. M. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Arab Multiliterasi Berbasis Kearifan Lokal di Penguruan Tinggi Negeri. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 4(1), 117–140.
Harahap, E. P., & Ningsih, A. G. (2023). Penerapan Model Discovery Learning dalam Materi Mengonstruksi Krya Ilmiah di Kelas XI SMA Negri 8 Muaro Jambi Tahun Ajaran 2022/2023. Universitas Jambi.
Hotimah, D. H. (2022). Teks Laporan Hasil Observasi & Teks Eksposisi. GUEPEDIA.
Indrawati, M., & Sari, Y. I. (2024). Memahami warisan budaya dan identitas lokal di Indonesia. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 18(1), 77–85.
Jultia, W. O., & Hanafi, F. (2019). Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Duruka. Jurnal Bastra (Bahasa Dan Sastra), 4(3), 445–462.
KURNIA, P. S. N. (2024). Penerapan Model Kontekstual Berbantuan Media Genially Dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Berorientasi Pada Gagasan Utama Pada Siswa Kelas X Smk Pasundan 2 Bandung. FKIP UNPAS.
Kurniati, K. (2023). Peran Perpustakaan dalam Melestarikan Warisan Budaya dan Sejarah Lokal. THE LIGHT: Journal of Librarianship and Information Science, 3(2), 102–114.
Masjudin, M., Suastra, I. W., Arnyana, I. B. P., & Fatwini, F. (2024). Etnomatematika: Eksplorasi Budaya Sasak “Nyongkolan” Sebagai Sumber Belajar Matematika. Media Pendidikan Matematika, 12(2), 141–158.
Pheni Cahya, K., & Insani Wahyu, M. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Ict Aplikasi Pada Android Berjudul Nemo Bertema Kearifan Lokal Kota Surabaya Untuk Mahasiswa Program Dharmasiswa Level Pemula (A1) Universitas Muhammadiyah Surabaya Tahun 2018. Riksa Bahasa XII, 1163–1170.
Pratama, A. J., Oktaviani, M., Ridwan, M. R. N., & Shopiana, N. (2023). Peran Wawasan Nusantara Dalam Pemanfaatan Sumber Daya Alam Dan Pengembangan Ekonomi. Advances In Social Humanities Research, 1(5), 566–572.
Putra, M. A. H., Handy, M. R. N., Subiyakto, B., Rusmaniah, R., & Norhayati, N. (2022). Identifikasi Nilai Budaya Masyarakat Sungai Jelai Basirih Selatan Sebagai Sumber Belajar IPS. Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial, 2(2).
Septarianto, T. W., & Subyantoro, S. (2016). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi yang Bermuatan Kearifan Lokal untuk Peserta Didik Kelas X SMA. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 216–224.
Tressyalina, T., Noveria, E., Arief, E., Wulandari, E., & Ramadani, N. T. (2023). Analisis Kebutuhan E-LKPD interaktif berbasis kearifan lokal dalam pembelajaran teks eksposisi. Educaniora: Journal of Education and Humanities, 1(1), 23–31.
Umam, N. K., & Firdausa, A. R. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi dengan Media Gambar Seri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 42–48.
Wulandari, A. B., Kusmiarti, R., & Asmara, A. (2025). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi melalui Model Project Based Learning dengan Pendekatan Saintifik. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 417–430.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.