PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN KESADARAN TOLERANSI SISWA MADRASAH ALIYAH MELALUI MEDIA QUIZZIZ : BULLYING NONVERBAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25915Keywords:
Islamic Religious Education, Quizziz, Tolerance, Nonverbal BullyingAbstract
The prevalence of nonverbal bullying in Madrasah Aliyah environments indicates a low level of tolerance awareness among students. Previous studies have discussed the role of religious values and instructional media in bullying prevention, but few have specifically examined the integration of interactive educational media into Islamic Religious Education (PAI) instruction. This research addresses that gap by introducing the novelty of using video-based Quizziz educational media in PAI learning to enhance tolerance awareness. The study aims to determine the extent to which the use of Quizziz educational videos in PAI learning influences the improvement of tolerance awareness among Madrasah Aliyah students. A quantitative approach with an experimental design was employed, focusing on grade X students at MAN 2 Majalengka. The research instruments included questionnaires and tests, which were validated for reliability and analyzed using normality, homogeneity, and independent sample t-tests via SPSS. The results revealed a significant difference between the control and experimental classes, with the latter using Quizziz educational videos showing greater improvement across four indicators of tolerance: appreciating differences, empathy, peaceful conflict resolution, and respect for the rights and dignity of others. Thus, PAI learning incorporating Quizziz educational videos is proven effective in enhancing tolerance awareness and preventing nonverbal bullying among Madrasah Aliyah students.Downloads
References
Abdillah, F. (2024). Dampak Bullying di Sekolah Dasar dan Pencegahannya. EDUCARE: Jurnal Pendidikan Dan Kesehatan, 2(1), 102–108.
Abdullah, G., & Ilham, A. (2023). Pencegahan Perilaku Bullying pada Anak Usia Sekolah Dasar Melalui Pelibatan Orang Tua. Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian: DIKMAS, 03(1), 175–182.
Aditya, M. F. (2023). Peran Guru Dalam Mencegah Aksi Bullying di SMA NEGERI 1 Jetis Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Apriliyanti, A. (2025). Pola Komunikasi Orang Tua Dengan Anak Dalam Keluarga (Studi Kasus Pola Komunikasi Orang Tua Dengan Anak Korban Bullying Di Sekolah). Jurnal Locus Penelitian Dan Pengabdian, 4(2), 1238–1247.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. (No Title).
Damayanti, D. R. A., & Ridwan, A. (2024). Perubahan sosial dan pendidikan dalam peran guru PAI di era digital. Social Studies in Education, 2(2), 123–138.
Diani, P. (2024). Adaptasi guru pendidikan agama islam terhadap kurikulum merdeka: studi kasus di sekolah menengah atas. Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia).
Fathanah, I., Hanifa, Z. A., Al Munawar, A. H., & Sauri, S. (2025). PERAN GURU DALAM MENJAGA PENDIDIKAN NASIONAL DAN NILAI AGAMA DI ERA DIGITAL. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1), 55–63.
Hamdanah, H., Hartati, Z., & Wandarohmah, N. K. (2024). Menjadi Guru Hebat: Dalam Membangun Kesiapan Belajar Perspektif Pendidikan Islam Abad 21 (Editor: Surawan). K-Media.
Hasan, S. (2025). Pendidikan Akhlak Mulia sebagai Pilar Utama dalam Pencegahan Bullying Siswa di MTs Addini Al-Burdah Dekatagung Sangkapura Gresik. Jurnal Pendidikan Islam, 2(2).
Hidayati, A., Saefurrijal, A., Mirza, I., & Ardyanti, Y. (2024). Dimensi Etika dalam Pendidikan Berbasis Al-Qur’an: Pengembangan Karakter dan Pembentukan Moral dalam Mengatasi Perundungan di Kalangan Pelajar Muslim. An-Nida: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 29–43.
Husnunnadia, R., & Slam, Z. (2024). Pencegahan bullying di sekolah: Mengimplementasikan pendidikan dan kewarganegaraan untuk penguatan hak dan kewajiban anak. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 9(1), 28–42.
Ilahi, D. S. K., Zaini, F. M., Muhammad, B., Humaidi, H., Zakiyullah, A., & Sofa, A. R. (2025). Penilaian Pembelajaran PAI Berbasis Google Forms, Quizizz, dan Grade Scope:: Strategi dan Implementasi Efektif di MA Zainul Hasan 1 Genggong. Indonesian Research Journal on Education, 5(2), 131–138.
Indrawati, P., Prasetya, K. H., Ristivani, I., & Restiawanawati, N. M. (2022). Peran guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(3), 225–234.
Iswantir, M. (2024). Signifikansi Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Era 4.0. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(3), 234–241.
Jong, A., & Tacoh, Y. T. B. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 131–147.
Kertati, I., Zamista, A. A., Rahman, A. A., Yendri, O., Pratama, A., Rusmayadi, G., Nurhayati, K., Zebua, R. S. Y., & Artawan, P. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Khairunnas, A. R. (2024). Penerapan pendekatan student-centered learning untuk meningkatkan keterlibatan peserta didik yang pasif dalam pembelajaran. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(3), 137–140.
Khairunnisa, F., Mulyani, P. S., & Kamal, F. (2024). Implementasi Media Digital Berbasis Quizizz Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MAN 2 Wonosobo. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(4), 121–130.
Labuem, W. N.-M. Y.-S., Al Mansur, D. W. A.-M., Masgumelar, H. A.-N. K., Wijayanto, A., Or, S., Kom, S., Anggaira, A., Bayu, W. I., Amiq, F., & Or, S. (2021). Implementasi dan problematika merdeka belajar. Tulungagung: Akademia Pustaka.
Ma’ruf, S., & Hasan, M. S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MTs Miftahul Huda Silir Wates. STIT Al Urwatul Wutsqo Jombang.
Masnu’ah, S., & Aisyah, N. H. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz dalam Keaktifan Belajar Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah Tsanawiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(001 Des), 595–604.
Misykah, Z., Wahyuni, N., Panggabean, D. S., & Widyastija, D. (2023). Identifikasi Anak dengan Gangguan Psikologis Akibat Bullying pada Siswa Sekolah Dasar: Strategi Dampak dan Intervensi. Bima Journal of Elementary Education, 1(1), 9–14.
Nurhayati, N., Apriyanto, A., Ahsan, J., & Hidayah, N. (2024). Metodologi Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Oktavia, P., & Khotimah, K. (2023). Pengembangan metode pembelajaran pendidikan agama islam di era digital. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(5), 66–76.
Perdana, H., & Inayati, N. L. (2025). Peran Guru Agama Islam dalam Mencegah Perilaku Intoleransi Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 664–672.
Prasetiawati, T. (2024). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOLABORATIF UNTUK MENCEGAH BULLYING DI PAUD. Universitas Muhammadiyah Malang.
Purnomo, D., Marta, M. A., & Gusmaneli, G. (2025). Pemanfaatan Media Interaktif dalam Strategi Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(2), 64–77.
Qowim, A. N., Afif, N., Mukhtarom, A., & Fauziah, E. (2024). Pendidikan Karakter Dalam Era Digital: Pengintegrasian Nilai-Nilai Moral Dalam Kurikulum Berbasis Teknologi. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 6(1).
Rafika, R. (2021). Pengaruh penggunaan media game edukasi quizizz terhadap motivasi dan hasil belajar IPS siswa SMP Al-Rifa’ie. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Repi, P. A., Abdullah, R., & Halimah, S. (2024). Kurikulum Merdeka: Peran Guru PAI dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Digital. Reflektika, 19(1), 171–188.
Richway, R., & Sandi, Q. (2024). Analisis Pemahaman Bullying pada Santri Rumah Tahfidz Hasyim Lahat. Al-Hikmah Jurnal Studi Keislaman Dan Pendidikan, 11(1), 28–39.
Rusyd, N., Nugraha, M. S., & Ma’arif, A. (2024). PERAN GURU PAI DALAM RANCANGAN DESAIN ANALISIS KEBUTUHAN YANG RESPONSIF TERHADAP KEBUTUHAN SISWA. Nashr Al-Islam: Jurnal Kajian Literatur Islam, 6(3).
Santoso, T. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. Pustaka Saga.
Setiawan, B. A., Cholily, Y. M., & Khozin, K. (2021). Al-Islam dan Kemuhammadiyahan: Kajian Riset Metakognisi, Efikasi Diri, dan Motivasi Siswa dalam Efektivitas Pembelajaran (Vol. 1). Academia Publication.
Shobirin, S., Tolhani, M., Nurindah, P. B., Azhahra, R. A., & Khasanah, M. (2024). PENERAPAN PROGAM BE A HERO DALAM MENINGKATKAN KESADARAN SISWA TERHADAP BULLYING, KEKERASAN SEKSUAL, DAN INTOLERANSI DI SEKOLAH DASAR. Educational Journal of Bhayangkara, 4(2), 74–78.
Sholeh, M. I. (2023). Implementasi nilai-nilai keislaman dalam program anti-bullying di lembaga pendidikan Islam. Al Manar, 1(2), 62–85.
Simanullang, R. H., & Tambunan, D. M. (2023). Pengantar Metodologi Penelitian.
Sugiyono, S. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.
Sulaiman, E., Hasibuan, R., Azzahra, W., Hidayatillah, T. P., Bahri, S., Wijaya, K., Hasna, R., Ramadhanti, D., Pratomo, H. W., & Citraningsih, D. (2024). Inovasi Pembelajaran Era Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka. Renni Hasibuan.
Sumianto, S., Admoko, A., & Dewi, R. S. I. (2024). Pembelajaran Sosial-Kognitif di Sekolah Dasar: Implementasi Teori Albert Bandura. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 102–109.
Talkah, T., & Muslih, M. (2021). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19. Mudir : Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 13–21. https://doi.org/10.55352/mudir.v3i1.136
Tsary, D. I., Sari, I. N., Syamsi, I. L., Laila, K., & Amalina, N. S. (2024). INTEGRASI PEMBELAJARAN SOSIAL EMOSIONAL DALAM MATA PELAJARAN IPA SEBAGAI UPAYA PENCEGAHAN TINDAKAN PERUNDUNGAN DI SEKOLAH. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(2), 6.
Wardhani, P. S. N., & Alawiyah, T. (2024). Penamanan Nilai-Nilai Karakter kepada Generasi Muda untuk Mencegah Perundungan. Ducare: Journal of Education and Learning, 1(2), 59–74.
Yulaiyah, R. (2022). Upaya guru pendidikan agama Islam dalam menanggulangi perilaku bullying di sekolah. Berkala Ilmiah Pendidikan, 2(2), 105–113.
Zamidar, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 4 Banda Aceh. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.