ANALISIS KEBUTUHAN GURU DAN SISWA TENTANG PENGGUNAAN BUKU POP UP PADA MATA PELAJARAN IPAS BAGI KELAS V DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25937Keywords:
Pop-Up Book, Learning Media, IPAS, Elementary Education, Barcode AudioAbstract
This study aims to analyze the needs for using pop-up book media in the IPAS (Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial) subject for fifth-grade students at SDN 01 Pinang Ranti Pagi. The background of this research is the low learning outcomes of students, particularly in understanding abstract concepts in the IPAS subject, which is due to the limited use of interactive and engaging learning media. The learning process is still dominated by the use of textbooks, PowerPoint, and YouTube, which do not accommodate the visual and kinesthetic learning styles typical of elementary school students. This descriptive qualitative research involved 32 students and class teachers through interviews and questionnaires to explore their experiences and needs related to learning media. The results indicate that students require concrete, attractive, and interactive media that can increase learning motivation and make abstract materials easier to understand. The study proposes the development of a pop-up book integrated with barcodes linked to audio explanations to enhance student engagement and comprehension. This research contributes to the development of contextual and student-centered learning media in elementary education, especially in IPAS subjects, and addresses a research gap by deeply exploring students’ and teachers’ perspectives on the use of innovative instructional tools.Downloads
References
Agrivinna, M. Y., Zunaidah, F. N., Nurmilawati, M., Nusantara, U., & Kediri, P. (2023). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar Pada Materi Daur Air. 1374–1379.
Apriyanto, Judijanto, L., Darmayas, D., & Wahyuningsih, N. S. (2025). Psikologi Pendidikan : Memahami Siswa dan Proses Belajar. Sonpedia Publishing Indonesia.
Dewi, & Fauziati. (2023). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pandangan Teori Perenialisme Plato. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 67–80. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i1.3104
Fadillah, M., Cinta, F. L., Sani, R., Purba, F., & Fitriana, A. (2024). Analisis Permasalahan Dalam Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Swasta Attaufiq Medan. 2(3).
Fazira, S. K., & Qohar, A. (2021). Development of Pop-up book Mathematics Learning Media on Polyhedron Topics. Journal of Physics: Conference Series, 1957(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1957/1/012005
Fitri, T., & Hasibuan, R. (2024). Transformasi Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Alam Talago: Pendekatan Kurikulum Berbasis Teknologi. Journal in Teaching and Education Area, 1(1), 113–129. https://doi.org/10.69673/vwd5c048
Handayani, E. S., Yani, H. A., Arafat, Y., Kusumarini, E., Sakti, B. P., Widya, U., Mahakam, G., Sukabumi, S. K., Widya, U., & Klaten, D. (2024). Urgensi Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pendidikan Tingkat Sekolah Dasar di Era Cybernetics. 4, 8522–8530.
Hasnawiyah, & Maslena. (2024). Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Prestasi Belajar Sains Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(2), 167–172. http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD
Istiqomah, Rondlii, & Darmuki. (2024). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Popup Book pada Pelajaran IPS Siswa Kelas VI SD. Journal GEEJ, 7(2).
Khoirunnisa, & Suriyansah. (2025). MODEL PENJAMINAN MUTU DENGAN PENDEKATAN NEUROLEADERSHIP DAN SISTEM BERBASIS KOMUNITAS DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN ERA ABAD KE-21. CENDEKIA : Jurnal Ilmu Pengetahuan, 5(1), 149–156.
Laili, N., Darmawan, D., Yusron, M., El, M., Surabaya, S. G., & Info, A. (2024). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN , METODE PEMBELAJARAN , DAN DUKUNGAN ORANG TUA. 18(2), 260–271.
Nengsih, S., & Yonanda, D. A. (2024). Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran untuk Memahami Sistem Pencernaan Manusia pada Tingkat Sekolah Dasar. 33(01), 49–58.
Nurjaman, A., Yudianto, A., & Maharani, I. N. (2024). PENERAPAN VIDEO PEMBELAJARAN SISTEM KOMPUTER DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DI KELAS VII SMP NEGERI 6 SURADE. Urnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 12714–12723.
Oktaviana, M., & Ramadhani, S. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 48–56. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1090
Ramadhina, D., & Rohman, I. (2022). Problematika Guru dalam Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 117–123. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45598
Samiyah, Romiaton, Fitriani, & Wulan, N. (2024). STRATEGI MANAJEMEN PERENCANAAN PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATKAN PENGAJARAN KEISLAMAN DI MIN 1 KUBU RAYA, SUNGAI AMBAWANG. Jurnal Manajemen, Akuntansi Dan Pendidikan (JAMAPEDIK), 1(2), 316–325. https://doi.org/10.59971/jamapedik.v2i1.100
Shobirin, M., Sugiarti, R., & Erlangga, E. (2025). Analisis faktor kualitas belajar anak autis sdlb sunan kudus. 8(2020), 2686–2692.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Studi Kasus (Pendekatan. Kuantitatif, Kualitatif, & Kombinasi. Alfabeta.
Sutianah. (2022). Landasan pendidikan. Penerbit Qiara Media.
Tuzzahrah, N. N., Nurismi, S., Kholifatun, U. N., Islah, N., & M.Ardan. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA AJAR (Alat dan Media Ajar Untuk Al-Quran Dan Hadis). Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif ( Alat Dan Media Ajar Untuk Al-Quran Dan Hadis ), 8(12), 264–272.
Ulfahyana, H., & Sape, H. (2024). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika: Literature Review. Jurnal Penalaran Dan Riset …, 3(1), 39–52. https://journal.almeeraeducation.id/prisma/article/view/432%0Ahttps://journal.almeeraeducation.id/prisma/article/download/432/167
Utari, R. S. D., Suryanti, Suprapto, N., Hendratno, & Istiq’faroh, N. (2024). Analisis Kebutuhan Awal Pengembangan Media Pop Up Book Berbasis Budaya Lokal terhadap Literasi Sains di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 95–104.
Utomo, F. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas :Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 1–19.
Wati, E. K., Titis, A., Sari, R., Aurellya, S., Putri, P., Izdihar, G., & Rahmawati, A. F. (2025). Pelatihan Menstimulasi Nilai Moral Melalui Kegiatan Mendongeng Berbasis Budaya Panji. 1(2), 31–42.
Yulia, Y., Kurniati, K., & Krismanto, W. (2022). Improving student activities and learning outcomes through implementation of pop-up book media in discovery learning. Electronic Journal of Education, Social Economics and Technology, 3(2), 50–55. https://doi.org/10.33122/ejeset.v3i2.71
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.