PENERAPAN PBL BERBANTUAN KOMIK DENGAN PENDEKATAN CRT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS DAN KOLABORASI SDN PANDANWANGI 3
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25970Keywords:
Problem Based Learning (PBL), Culturally Responsive Teaching (CRT), Learning Outcomes, Collaboration Skills.Abstract
This study aims to improve the cognitive learning outcomes and collaboration skills of students through the application of the Problem-Based Learning (PBL) model with a Culturally Responsive Teaching (CRT) approach, assisted by comic media integrated in the Learner Worksheet (LKPD). The background of this study is the low achievement of learning outcomes and collaboration skills of fourth-grade students of SDN Pandanwangi 3, Malang City, in IPAS subjects, especially in the subtopic of Social Interaction. This classroom action research (PTK) was conducted in two cycles, each cycle consisting of two meetings. The research subjects were 28 fourth-grade students. Data collection techniques were conducted through learning outcome tests and observation of collaboration skills, while data analysis used a quantitative descriptive approach and a paired t-test statistical test. The results showed that in the pre-cycle, only 17.86% of students reached mastery, increased to 67.86% in cycle I, and reached 85.71% in cycle II. Statistical tests showed a gradual, significant increase. Thus, the implementation of the CRT-based PBL model assisted by comics proved effective in improving learning outcomes and collaboration skills and encouraging meaningful, contextualized learning. It was also rooted in the local culture of students.Downloads
References
Baga, S., Hendriyani, M. E., Suratmi, S., & Rosaline, M. M. (2021). Students’ interest and cognitive ability through the implementation of comic media. International Journal of Biology Education Towards Sustainable Development, 1(1), 17–26.
Dynawantika, R., Tryanasari, D., & Sugianingsih, J. (2024). Penerapan Model Pembelajaran PBL Dengan Pendekatan CRT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gotong Royong Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03).
Fadilah Ilmi Auliya, Desi Eka Pratiwi, & Herlia Nimas Ayu Hastungkoro. (2024). Penerapan Model PjBL melalui Pendekatan CRT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas 1 SDN Putat Jaya IV-380 Surabaya. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(5), 116–125. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1191
Fawwaziara, E. S., Rahmawati, C., & Dewi, N. R. (2024). Peningkatan keterampilan kolaborasi peserta didik melalui model pbl berbasis culturally responsive teaching pada pembelajaran ipa kelas vii-a smp n 13 semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 415–424.
Haqiem, A., & Nawawi, E. (2023). Implementasi penguatan nilai-nilai pancasila pada era globalisasi pendidikan Abad-21di SMA Negeri 1 Palembang. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01), 126–135.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238.
Kemendikbud. (2022). Hal-hal Esensial Kurikulum Merdeka di Jenjang SD. Https://Ditpsd.Kemdikbud.Go.Id/. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/
Maulana, R., & Segara, N. B. (2024). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DENGAN PENDEKATAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING UNTUK MENINGKATKAN KOLABORASI DAN HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS DI SMPN 2 MOJOSARI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3897–3906.
Meylani Catur Ambarwati, & Widodo, R. (2023). Peningkatan kolaborasi peserta didik melalui model pembelajaran problem-based learning. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 9–16. https://doi.org/10.22219/jppg.v4i1.25484
Mubtadiin, M. K., Kumala, F. N., & Alfitriana, U. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPAS Dengan Model PBL dan Pendekatan CRT Di Kelas IV SDN Bandungrejosari 02 Kota Malang (Vol. 1, Issue 2). https://conference.unikama.ac.id/artikel/
Nasution, N., Dewi, E., & Ummah, S. (2023). Pengembangan karakter komunikatif dan disiplin melalui metode culturally responsive teaching dengan pembelajaran sosial emosional pada pembelajaran sejarah siswa kelas X-2 SMAN 1 Kalitidu. Journal on Education, 6(1), 2408–2420.
Nurfadillah, W. (2024). Analisis implementasi kurikulum merdeka belajar dalam meningkatkan keterampilan abad-21 pada SMA Negeri 36 Jakarta. UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Oktaviani, R. N. (2022). Implementasi model pembelajaran problem based learning (pbl) berbasis lesson study untuk meningkatkan keterampilan komunikasi dan kolaborasi mahasiswa pada mata kuliah perencanaan pembelajaran di SD. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 257–276.
Pertiwi, M. D., Sahabuddin, E. S., & Latif, R. A. (2022). Penerapan Model PBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN 3 Bulusan. Pinisi Journal PGSD, 2(1), 298–306.
Puspitasari, E. S., Rufaidah, D., Astari, I., Nafisah, H., Tamansiswa, U. S., Yogyakarta, K., Sleman, K., & Yogyakarta, I. (2024). Implementasi problem-based learning untuk meningkatkan hasil belajar dan keterampilan kolaborasi siswa SMP. 2(2), 86–97.
Puteri, K. E. (2023). Penerapan Problem Based Learning Berbantuan E-Book Berbasis Komik untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 295–314.
Sulistyowati, R., Indrastoeti Siti Poerwanti, J., & Guru Sekolah Dasar, P. (n.d.). Penerapan model pembelajaran problem based learning berbantuan media komik untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah siswa kelas v sekolah dasar.
Waisakanitri, I. D. A. T., Ganing, N. N., & Wulandari, I. G. A. A. (2023). Media Komik Digital Berbasis Problem Based Learning Muatan IPA (Ekosistem) Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 57–70.
Wela, G. S., Sundaygara, C., & Pratiwi, H. Y. (2020). PBL dengan pendekatan multiple representation terhadap kemampuan berpikir kritis ditinjau dari kemampuan kolaborasi. RAINSTEK: Jurnal Terapan Sains Dan Teknologi, 2(3), 209–220.
Widyastuti, A., Siska Pramasdyahsari, A., Eka Subekti, E., Sanjaya, D., & Profesi Guru, P. (2024). Peningkatan hasil belajar kognitif IPAS siswa kelas IV dengan model PBL berbantuan canva. Universitas PGRI Semarang, Jl. Sidodadi Timur No, 07(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.