OPTIMALISASI PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN DEEP LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KOLABORATIF SISWA PAUD

Authors

  • Loulyta Sari Universitas Muhammadiyah Malang
  • Yayan Ristiana Universitas Muhammadiyah Malang
  • Erna Yayuk Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26127

Keywords:

deep learning, collaborative, early childhood education, 21st century learning, educational technology

Abstract

This study seeks to explore and enhance the integration of technology in deep learning to support the development of collaborative skills among Early Childhood Education (ECED) students. In the digital era, technology integration is an important aspect of learning that encourages active engagement, critical thinking and collaboration from an early age. The method used in this research is a qualitative approach using a case study design, which includes observation, detailed interviews, and documentation at two early childhood education institutions that have integrated technology into their learning processes. The results show that the use of interactive technologies such as smart boards, educational apps, and project-based digital media can create a collaborative and participatory learning environment. There was noticeable improvement in children's teamwork, including their ability to share ideas and complete activities collaboratively. However, barriers such as insufficient resources and lack of teacher readiness still persist. Therefore, teacher training and the provision of adequate infrastructure are key in optimizing the application of technology. This study concludes that technology, if used appropriately within the framework of deep learning, has great potential to effectively foster early childhood collaborative skills

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Loulyta Sari, Universitas Muhammadiyah Malang

PEDAGOGI Universitas Muhammadiyah Malang

Yayan Ristiana, Universitas Muhammadiyah Malang

PEDAGOGI Universitas Muhammadiyah Malang

Erna Yayuk, Universitas Muhammadiyah Malang

PEDAGOGI Universitas Muhammadiyah Malang

References

Adolph, R. (2025). OPTIMALISASI PENGGUNAAN TEKNOLOGI DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN PAK DI ERA MODERN. 4(1), 1–23.

Agustin, M., Puspita, R. D., Nurinten, D., & Nafiqoh, H. (2020). Tipikal kendala guru paud dalam mengajar pada masa pandemi Covid 19 dan implikasinya. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 334–345.

Alfikri, M. Y., & Fajar, M. I. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini.

Alfikri, M. Y., & Fajar, M. I. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1087–1093. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i3.1967

Alif, M., & Ningsih, D. S. (2025). Pengaruh Ketersediaan Fasilitas , Evaluasi , dan Kepuasan Kerja. 10(1).

Annisa Rahmasari1, M., & Ali Iskandar Zulkarnain3. (2025). Pengembangan Video Animasi untuk Mengenalkan Bahasa Dayak Ngaju di TK Islam Darul Istiqomah Kota Palangka Raya. Jurnal Care (Children Advisory Research and Education), 13, 101–110. https://doi.org/Doi: http://doi.org/10.25273/jcare.v13i1.21985

Anwar, S., & Maryani, I. (2020). Pemanfaatan media digital interaktif untuk meningkatkan kemampuan kognitif dan sosial anak usia dini.

Anwar, M. K. (2020). Pembelajaran Mendalam untuk Membentuk Karakter Siswa sebagai Pembelajar. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 97. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.1559

Anwar, R. N., Agusrini, P. A., & Aulia, S. T. (2022). Pelatihan Media Pembelajaran guna Meningkatkan Kompetensi Mengajar Guru di SMP Negeri 3 Kutorejo. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 81–85. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v3i2.2644

Apriansyah1, M. R., Sambowo2, K. A., & Arris Maulana3. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO BERBASIS ANIMASI MATA KULIAH ILMU BAHAN BANGUNAN DI PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (Jpensil), 9(1).

Arnentis, A., Fauziah, Y., & Asmawi, W. (2018). ANALISIS KETERAMPILAN ABAD KE-21 (21STCENTURY SKILLS) MAHASISWA PADA PERKULIAHAN TEKNIK DAN MANAJEMEN LABORATORIUM PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BIOLOGI FKIP UNIVERSITAS RIAU.

Darling-Hammond, L. (2010). The Flat World and Education: How America’s Commitment to Equity Will Determine Our Future.

Desrianasari, R. (2021). PENGEMBANGAN LITERASI DIGITAL DALAM PEMAHAMAN PERSATUAN DAN KESATUAN BANGSA PADA PEMBELAJARAN PPKN DI SEKOLAH (Studi Deskriptif Pada Siswa Kelas XI di SMA Pasundan 8 Bandung). Universitas Pendidikan Indonesia.

Elisvi, J., Archanita, R., Wanto, D., & Warsah, I. (2020). Analisis pemanfaatan media pembelajaran online di smk it rabbi radhiyya masa pandemi covid-19. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2).

Ferdy, F., & Wahyuddin, W. (2024). Aplikasi Game Edukasi Mitigasi Bencana Alam (Gempa Bumi Dan Tsunami) Mengunakan Metode Waterfall Berbasis Android. Jurnal Sintaks Logika, 4(1), 1–6. https://doi.org/10.31850/jsilog.v4i1.2771

Gleneagles, D. B., Larasyifa, F., & Fawaiz, R. (2024). Peran teknologi kecerdasan buatan (AI) dalam meningkatkan efisiensi proses belajar dan pembelajaran. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(5), 107–116.

Hardiyana, A. (2016). Optimalisasi pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran PAUD. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1).

Hasyim, D. M., Novelti, N., Hanim, S. A., Handayani, E. S., & Kusumarini, E. (2024). Pelatihan Teknis Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Pear Deck Dan Jamboard Bagi Guru-Guru Di Pinggiran Kota. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(3), 149–157.

Isrofah, I., Sitisaharia, S., & Hamida, H. (2022). Pembelajaran Berbasis Media Digital pada Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri.

Khairani, N., & Berlinda, V. (2019). HUBUNGAN PENGETAHUAN IBU TENTANG STIMULASI DENGAN PERKEMBANGAN ANAK USIA 4-5 TAHUN DI PAUD BINA ANA PRASA DAN PAUD ISLAM BAITURRAHIM KABUPATEN REJANG LEBONG.

Loka, D. N., & Robiah, R. S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (PJBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Anak Usia Dini. Al-Muhadzab: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 01(01), 45–55.

Maharani Utami, N., Miranda, D., Perdina, S., & Lukmanulhakim, L. (2024). Pembelajaran Immersive Virtual Reality Sebagai Stimulasi Pengenalan Rumah Ibadah Agama Islam bagi Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 404–417. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.568

Mahardika, I. (2023). Peran guru pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan sangat penting untuk membantu memperkuat identitas nasional di era abad 21. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals), 1(1), 27–34.

Mahbuddin, A. N. G. (2020). Model Integrasi Media dan Teknologi dalam Pembelajaran PAI. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 3(2), 183–196.

Maiyah, I. N., Wardhani, W., & Adwitiya, A. (2024). Pemahaman Mahasiswa Calon Guru PAUD Tentang STEAM Berbasis Teknologi Digital. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(2), 314–322.

Mubarokah, L., Azizah, U. N., Riyanti, A., Nugroho, B. N., & Sandy, T. A. (2021). Pentingnya Inovasi Pendidik untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(9), 1349–1358. https://doi.org/10.47387/jira.v2i9.224

Mufidah, N., & Suryana, D. (2021). Penerapan teknologi pembelajaran interaktif dalam meningkatkan kemampuan kolaborasi anak usia dini.

Mulia, Y. (2025). STRATEGI INOVATIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN AKTIF DAN KOLABORATIF DI ERA DIGITAL. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 3(4), 1–23.

Munawaroh, H. (2017). Pengembangan model pembelajaran dengan permainan tradisional engklek sebagai sarana stimulasi perkembangan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 86–96.

Murdiyanto, E. (2020). Yogyakarta Press Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif).

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan holistik untuk mengembangkan keterampilan abad 21 dalam menghadapi tantangan era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778.

Pawitri, A., Mansoer, Z., & Mappapoleonro, A. M. (2025). Pemanfaatan Penggunaan Media Digital yang Aman dalam Pendidikan Anak Usia Dini Safe Use of Digital Media in Early Childhood Education. 8(1), 889–898. https://doi.org/10.56338/jks.v8i1.6975

Purba, R. A., Mawati, A. T., Ardiana, D. P. Y., Pramusita, S. M., Bermuli, J. E., Purba, S. R. F., Sinaga, K., Mardiana, N., Rofiki, I., & Recard, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran.

Salsabila, U. H., Ramadhan, P. L., Hidayatullah, N., & Anggraini, S. N. (2022). Manfaat Teknologi Dalam Pendididkan Agama Islam. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(1), 1–17.

Septriani, H. (2021). Strategi digitalisasi dalam pembelajaran BIPA jarak jauh (PJJ) di Wina, Austria.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, kuantitatif, dan R&D (A. CV (ed.)).

Syamsuardi, E. M., Ridha, A., Yolanda, D., & Hudia, T. (2024). Peran Guru Dalam Membentuk Lingkungan Belajar Multikultural Yang Inklusif. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 63–77. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v7i1.6357

Wahyudi, M., Arisanti, F., & Muttaqin, M. (2024). Pendekatan Holistik Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Menyelaraskan Aspek Kognitif, Emosional dan Sosial. Journal Of Early Childhood Education Studies, 4(1), 33–72.

Wahyuni, R., & Erdiyanti, E. (2020). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Finger Painting Menggunakan Tepung Singkong. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 28–40.

Wardani, K., & Hasanah, L. (2023). Peran aplikasi edukatif berbasis AI dalam pengembangan keterampilan sosial-emosional anak usia dini.

Yafie, E., Nirmala, B., Kurniawaty, L., Bakri, T. S. M., Hani, A. B., & Setyaningsih, D. (2020). Supporting cognitive development through multimedia learning and scientific approach: An experimental study in preschool. Universal Journal of Educational Research, 8(11), 113–123.

Yuliani, S. (2021). Implementasi pembelajaran berbasis digital untuk meningkatkan literasi kolaboratif pada anak usia dini.

Downloads

Published

2025-01-06