PENGARUH MODUL AJAR BERBASIS UNDERSTANDING BY DESIGN TERHADAP KEAKTIFAN SISWA DI SANGGAR BELAJAR KEPONG MALAYSIA

Authors

  • M. Ikhwan Tambunan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Ismail Saleh Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26154

Keywords:

Teaching module, Understanding by Design, Student Interest, Indonesian Language Learning

Abstract

This research aims to assess the impact of the Understanding by Design (UbD) instructional model on student participation at Sanggar Belajar Kepong, Malaysia. A quantitative method with a pretest-posttest single group design was used. The entire student body at Sanggar Belajar Kepong, totaling 15 students, served as the population, and purposive sampling was employed to select participants. The data collection tool was a 15-item multiple-choice test intended to evaluate student engagement in learning Indonesian, with a focus on folk tale content. Data analysis included tests for validity, reliability, normality, homogeneity, and hypothesis testing. Findings reveal a statistically significant increase in student engagement after the implementation of the UbD model, with a p-value below 0.05. The results affirm that the UbD approach effectively enhances student activity in five key areas: interaction with teachers, participation in discussions, active team involvement, confidence in answering questions, and effort in completing assignments. Overall, this study confirms that integrating the UbD model can serve as a practical method for boosting student participation in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, P., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi keaktifan belajar mahasiswa pada pembelajaran daring di masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan, 12(2), 89-102.

Ani, F., Sari, D. P., & Rahman, A. (2021). Metodologi penelitian kuantitatif dalam pendidikan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Daryanto. (2019). Pengembangan modul pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Ermawati, S., Widodo, A., & Susilowati, E. (2023). Implementasi Understanding by Design dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 9(1), 45-58.

McTighe, J., & Wiggins, G. (2005). Understanding by Design (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Muliyah, P., & Dyah, S. (2020). Analisis keaktifan siswa dalam pembelajaran matematika menggunakan model pembelajaran kooperatif. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 234-247.

Nurkholis, M. (2013). Pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24-44.

Pokhrel, T. R. (2024). Understanding by Design: A framework for effective curriculum planning. International Journal of Educational Research, 115, 102-115.

Prastowo, A. (2011). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Prihatin, E., Sari, M., & Wahyuni, S. (2024). Keaktifan siswa sebagai indikator pembelajaran yang berpusat pada siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(2), 67-78.

Puspita Sari, L., Rahman, T., & Wulandari, D. (2022). Peran keaktifan siswa dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(3), 156-169.

Ramli, M., & Argaswari, D. P. (2023). Penerapan Understanding by Design dalam kurikulum merdeka untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 12(4), 312-325.

Samsul, B. A., Fitriani, R., & Hasanah, U. (2022). Pengembangan modul pembelajaran berbasis kurikulum merdeka. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(2), 89-104.

Sholeh, M., & Aini, Q. (2023). Indikator keaktifan siswa dalam pembelajaran abad 21. Jurnal Pendidikan Modern, 11(1), 23-35.

Teranikha, D., Prasetyo, A., & Maharani, S. (2024). Faktor-faktor yang mempengaruhi ketidakaktifan siswa dalam pembelajaran. Jurnal Psikologi Pendidikan, 16(2), 134-148.

Ulfa, M., Saputra, H., & Andini, R. (2024). Karakteristik modul pembelajaran yang efektif dalam era digital. Jurnal Media Pembelajaran, 13(3), 201-215.

Widiasri, N. K. (2024). Understanding by Design dalam implementasi kurikulum merdeka: Tantangan dan peluang. Jurnal Inovasi Kurikulum, 21(1), 78-92.

Zulkaren, A. (2019). Pengembangan modul pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 7(2), 112-125.

Downloads

Published

2025-06-28