ANALISIS KEBUTUHAN MEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN PLBJ PADA SISWA KELAS IV SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26176Keywords:
interactive media, PLBJ, historical tourist attractionsAbstract
Environmental and Cultural Education Jakarta is a local content subject specialized in schools in the Jakarta area. The assumption that PLBJ is a local content and not a core subject causes a lack of attention from teachers & schools to the achievement of this subject. One form of this is the lack of use of interactive learning media in PLBJ learning process at SDN Karet 04 Pagi. This study aims to identify the extent to which interactive learning media is needed in PLBJ Learning MaterialHistorical Tourist Attractions in Jakarta. The research subjects were teachers and fourth grade students of SDN Karet 04 Pagi. The research method used a qualitative method with a descriptive approach. The results showed that both teachers and grade IV students need interactive media in PLBJ Learning.Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar : CV Syakir Media Press.
Alpian, Y., Anwar, A. S., & Puspawati, P. (2019). Pengaruh model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL) terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Basicedu, 3(3), 894-900.
Anggraini, D. P. & Susanto, R. (2024). Penerapan media audiovisual untuk optimalisasi hasil belajar pada mata pelajaran Pendidikan Budaya dan Lingkungan Jakarta (PLBJ) di SD Negeri Jelambar Baru 01. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 9(1), 104-111.
Annisha, D. (2024). Integrasi Penggunaan Kearifan Lokal (Local Wisdom) dalam Proses Pembelajaran pada Konsep Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2108-2115.
Dewi, R., Riantini, D. A., & Murwitaningsih, S. (2025). PENERAPAN KURIKULUM DI SEKOLAH JAKARTA DAN SEKITARNYA SERTA STUDI KASUS DAN IMPLIKASINYA. Jurnal Kajian Ilmiah Interdisiplinier, 9(1), 255-58.
Isra, T., & Fatayan, A. (2022). Pengaruh Media Youtube pada Pelajaran Pendidikan Lingkungan & Budaya Jakarta (PLBJ) Materi Alat Musik Gambang Kromong kepada Minat Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 6(3), 5475 - 5482.
Kemdikbud.co.id. (2022, 02 Agustus). Implementasi Kurikulum Merdeka, Muatan Kearifan Lokal Bisa Dimasukkan Melalui Tiga Opsi. Diakses pada 25 Mei 2025, dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/08/implementasi-kurikulum-merdeka-muatan-kearifan-lokal-bisa-dimasukkan-melalui-tiga-opsi
Laila, A., & Imron, I. F. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Materi IPA SD. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 6, pp. 1303-1311).
Mahardika, R. (2022). Pengembangan Ilustrasi Pada Buku Pelajaran Lingkungan dan Budaya Jakarta Tingkat Sekolah Dasar. Ikra-Ith Humaniora: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 6(2), 66-74.
Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Journal of Gender Studies, 13(1), 116-152.
Maulana, C. (2021). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENERAPAN KURIKULUM MUATAN LOKAL KESENIAN BETAWI PADA LINGKUNGAN PENDIDIKAN FORMAL DI PROVINSI DKI JAKARTA. Jurnal Genta Mulia, 12(2).
Pratiwi, S. M., Roosyanti, A., & Susanti, R. (2024). Penerapan Media Audiovisual untuk Mengatasi Miskonsepsi Perkalian sebagai Penjumlahan Berulang Kelas 3A SDN Dukuh Kupang III Surabaya. Edutama: Jurnal Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas, 1(1).
Putri, R. N., & Sari, D. P. (2023). Peran Keterlibatan Aktif Siswa dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 112-123.
Rahayu, P., Marmoah, S., & Budiharto, T. (2024). Analisis penerapan prinsip Mayer pada multimedia digital dalam pembelajaran matematika di kelas IV sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 12(5), 357-363.
Sakiah, N. A., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis kebutuhan multimedia interaktif berbasis PowerPoint materi aljabar pada pembelajaran matematika SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 7(1), 39-48.
Sukmawati, E., ST, S., Keb, M., Fitriadi, H., Pradana, Y., Dumiyati, M. P., ... & Kasmanto Rinaldi, S. H. (2022). Digitalisasi sebagai pengembangan model pembelajaran. Cendekia Mulia Mandiri.
Ulfa, M., Suswandari., & Purwanto, S. (2024). Analisis Kearifan Lokal Pada Permainan Tradisional Etnik Betawi Sebagai Penguatan Karakter Melalui Mata Pelajaran PLBJ. Holistika : Jurnal Ilmiah PGSD, 1(1), 59-67.
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645.
Velinda, F., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Media Digital Flipbook Interaktif Berbasis Web untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1308-1316.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.