IMPLEMENTASI PRINSIP PENGEMBANGAN KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sofyan Iskandar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Deli Setiasari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Isna Handayani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Putri Anandika Pratiwi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26187

Keywords:

curriculum flexibility, independent curriculum, student participation, technology-based learning, elementary school

Abstract

This study aims to describe the implementation of the principles of the Merdeka Curriculum development in technology-based learning at the elementary school level. The Merdeka Curriculum emphasizes principles such as flexibility, relevance, efficiency, continuity, and active student participation. Using a descriptive qualitative approach, data were obtained through interviews with teachers and literature studies. The results show that teachers have the freedom to design learning activities according to local context and student characteristics, and they can utilize technology adaptively despite limited facilities. Collaborative and creative strategies are applied to overcome infrastructure challenges. Technology-based learning enhances student engagement through independent information exploration, discussions, and presentations. Thus, the principles of the Merdeka Curriculum can be effectively implemented in elementary schools through the support of adaptive and innovative teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaeni, S. I., Asbari, M., & Sholihah, H. (2023). Kurikulum merdeka: Fleksibilitas kurikulum bagi guru dan siswa. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 86–92.

Alimuddin, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 4(2), 67–75.

Awalludin, Aisyah, N., Cahyani, I., & Mustafiyanti. (2024). Prinsip dan Faktor Yang Mempengaruhi Kurikulum Merdeka . Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3).

Baehaki. (2023). Faktor penghambat guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka. Journal Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, Rosdiana, S., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21 . Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 56–67.

Alfaeni, S. I., Asbari, M., & Sholihah, H. (2023). Kurikulum merdeka: Fleksibilitas kurikulum bagi guru dan siswa. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 86–92.

Alimuddin, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 4(2), 67–75.

Awalludin, Aisyah, N., Cahyani, I., & Mustafiyanti. (2024). Prinsip dan Faktor Yang Mempengaruhi Kurikulum Merdeka . Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3).

Baehaki. (2023). Faktor penghambat guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka. Journal Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, Rosdiana, S., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21 . Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 56–67.

Daulay, S. H., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3).

Irmawan, D., Mulyadiprana, A., & Muharram, M. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak SD Negeri Pasirjeungjing. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 287–301.

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Yuliani, I. P., Hidayat, M. A. S., Angaraini, S. K. P., Sari, T. F. P., & Salsabhila, U. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Di Salah Satu Sekolah Dasar Kabupaten Purwakarta. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2).

Isnaningrum, I., Marliani, N., & Ariyanto, S. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 8–15.

Mardiana, & Emmiyati. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran: Evaluasi dan Pembaruan. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 10(2).

Marno, & Fathalloh. (2023). Manajemen Sarana Prasarana Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Al-Izzah Leadership School Batu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3).

Ma’ruf, M. H. (2024). Analisis peran kurikulum merdeka dalam meningkatkan kemandirian belajar siswa di era pendidikan kontemporer. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 16–23.

Marzoan. (2023). PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR (Tinjauan Literature dalam Implementasi Kurikulum Merdeka) . Renjana Pendidikan Dasar, 3(2).

Prasetyo, A. (2025). IMPLEMENTASI PENDEKATAN TEKNOLOGI DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR. IMPLEMENTASI PENDEKATAN TEKNOLOGI DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR, 5(1), 39–39.

Puspita, D., & Purnomo, H. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Kelas IV SD Negeri 17 Tanjung Pandan. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 8(2), 187–195.

Qomaruddin, & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 77–84.

Sari, H. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar menurut Aliran filsafat Progresivisme. Journal of Primary Education, 6(2).

Sugiharto, F. B., Widodo, W., Rozhana, K. M., & Mollu, P. B. (2023). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PENGEMBANGAN KARAKTER SISWA DI TINGKAT SEKOLAH DASAR. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan , 6(2).

Tricahayu, B., Sari, M., Siregar, A. R. P., & Widyati, N. A. (2024). Analisis Efektivitas Penggunaan Teknologi Informasi Dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 3725–3731.

Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2).

Downloads

Published

2025-01-06