NILAI-NILAI AKSIOLOGIS DALAM FILSAFAT PENDIDKAN ISLAM

Authors

  • Atina Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Siti Imroatul Latifah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Sefti Triani Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Ahmad Suradi
  • Dayun Riadi Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26239

Keywords:

Philosophy of Islamic Education, Axiology, Ethics, Aesthetics

Abstract

Islamic education aims to spread understanding comprehensively. This is useful for the formation of students' character and morals based on the rules that apply in philosophy. In the study of philosophy, axiology is a branch that focuses on values ​​and their meaning in life, including in the context of education. Axiological values ​​in Islamic education are not only related to ethics and morals, but also examine the principles of epistemology and aesthetics that shape the perspective and behavior of students. Based on research conducted using a qualitative descriptive approach with literature studies and concept analysis. Data sources consist of various literature related to Islamic educational philosophy, axiology, and contemporary educational theories. This study produces a study of Islamic education based on axiological values ​​that emphasize the justice of every knowledge, faith, and charity. These values ​​include honesty, responsibility, justice, and aesthetics in learning that inspire students to apply knowledge with moral and ethical principles.

Downloads

References

Abadi, Totok Wahyu. “Aksiologi: Antara Etika, Moral, Dan Estetika.” KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi 4, no. 2 (2016): 187. https://doi.org/10.21070/kanal.v4i2.1452.

Afransyah, Sumarni, Ria S Wahyuni, Ratu Wardarita, and Puspa I Utami. “Aliran-Aliran Pendidikan Dalam Perspektif Aksiologi Pendidikan.” Jurnal Ilmu Pendidikan Ahlussunnah V (2022): 18–26.

AJ Putra. Filsafat Pendidikan. Repository Unja, 2023.

Aldianti. “Peran Filsafat Dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Di Era Modern.” Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora 4, no. 3 (2024): 90–96.

Barella Yusawinur, Fergina Ana, Marjuni Andi, and Achruh Andi. “Eksplorasi Definisi Filsafat Pendidikan Menurut Para Ahli: Suatu Tinjauan Literatur.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 7, no. 2 (2024): 4042–47.

Creswell, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th Ed.). Sage Publication, 2014.

Dewi, R. S. “Ilmu Dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi.” CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman 7, no. 2 (2021): 177–83.

Ediyono. “Menuju Transformasi Sosial: Pemberdayaan Potensi Dan Sumber Kesejahteraan Melalui Pendekatan Ontologis, Epistemologis Dan Aksiologis Dalam Sistem Layanan Dan Rujuan Terpadu Di Kabupaten Tegal.” Journal of Scientech Research and Development 5, no. 2 (2023): 84–97.

Fadli. “Hubungan Filsafat Dengan Ilmu Pengetahuan Dan Relevansinya Di Era Revolusi Industri 4.0 (Society 5.0).” Jurnal Filsafat 1, no. 3 (2021): 130–61.

Fahdurrosi A.N.H, Rizky, and Muhammad Yusron Maulana El-Yunusi. “Konsep Nilai Etika Dan Estetika Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam.” Jurnal Kajian Pendidikan Islam 3, no. 1 (2024): 17–30. https://doi.org/10.58561/jkpi.v3i1.106.

Fithriani. “Implikasi Aksiologi Dalam Filsafat Pendidikan.” Jurnal Intelektualita 5, no. 1 (2017): 84.

Halik. “Ilmu Pendidikan Islam: Perspektif Ontologi, Epistemologi, Aksiologi.” Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam 7, no. 2 (2020).

Hamdani. “Aksiologi Ilmu Pengetahuan Dan Keislaman.” AlIbrah: Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam 4, no. 2 (2019): 25–45.

———. “AKSIOLOGI ILMU PENGETAHUAN DAN KEISLAMAN (INTERKONEKSI NILAI-NILAI KEISLAMAN).” Al-Ibrah 4, no. 2 (2020): 25–45.

Harriguna, Wahyuningsih. “Kemajuan Teknologi Modern Untuk Kemanusiaan Dan Memastikan Desain Dengan Memanfaatkan Sumber Tradisional.” ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal 2, no. 1 (2021): 65–78.

Hasan. “Aksiologi Ilmu Pengetahuan (Telaah Tentang Manfaat Ilmu Pengetahuan Dalam Konteks Ilmu Dakwah).” Al-Idarah: Jurnal Manajemen Dan Administrasi Islam 3, no. 1 (2019): 95–108.

Karisna. “Ontologi, Epistimologi, Dan Aksiologi Dalam Perspektif Filsafat Ilmu Dakwah Di Era Komunikasi Digital.” JISAP Journal of Islamic Communication and Broadcasting 2, no. 1 (2022): 66–81.

Latifah, Siti Imroatul, Sefti Triani, Desy Eka, and Citra Dewi. “Analisis Dampak Pemilihan Metode Penelitian Terhadap Hasil Kualitas Data” 8 (2024): 45442–50.

Muhammad Hizba Aulia. “KONTRIBUSI AKSIOLOGI DALAM FILSAFAT DAN ILMU PENGETAHUAN TERHADAP SOLUSI MASALAH ETIS DI ERA MODERN.” Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora (KAGANGA) 7, no. 2 (2024): 1–23.

Munip. “Ilmu Dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi.” Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman 10, no. 1 (2024): 49–58.

Nasir, Muhammad. “Aksiologi Ilmu Pengetahuan Dan Manfaatnya Bagi Manusia.” Syntax Idea 3, no. 11 (2021): 2457–67. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v3i11.1571.

Octaviana, Ramadhani. “HAKIKAT MANUSIA: Pengetahuan (Knowladge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat Dan Agama.” Jurnal Tawadhu 5, no. 2 (2021): 143–59.

Rokhmah. “Ilmu Dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi.” CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman 7, no. 2 (2021): 172–86.

Saputri, Isnaini, and Rr. Nanik Setyowati. “Strategi Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Demokratis Remaja Putus Sekolah Di Wilayah Pesisir Pantai Klayar Lamongan.” Kajian Moral Dan Kewarganegaraan 10, no. 2 (2021): 243–57. https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n2.p243-257.

Saragih, Lisenia Monika, Darinda Sofia Tanjung, and Dewi Anzelina. “Pengaruh Model Pembelajaran Open Ended Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik.” Jurnal Basicedu 5, no. 4 (2021): 2644–52. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1250.

Sri Haryanto. Kerangka Paradigmatik Pendidikan Demokratis Dan Humanistik. Bildung, 2023.

Syakiroh, Rifki. “Komponen Ilmu Pengetahuan Ontologi, Epistemologi, Aksiologi Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Perspektif Agama Dan Identitas,” 9, no. 1 (2024).

Umar, Siregar. “Intergrasi Ilmu: Basis Filosofis Hukum Dan Implikasinya Terhadap Filsafat Pendidikan.” Al Mabhats: Jurnal Penelitian Sosial Agama 7, no. 1 (2022): 33–50.

Ummah, Masfi Sya’fiatul. “Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Perspektif Filsafat Perennial.” Sustainability (Switzerland) 11, no. 1 (2020): 1–14.

Downloads

Published

2025-06-11