PENGARUH MEDIA WAYANG BERBASIS CERITA RAKYAT SI PAHIT LIDAH UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 227 PALEMBANG

Authors

  • Yuni Zahara Universitas PGRI Palembang
  • Yenny Puspita Universitas Pgri Palembang
  • Kiki Aryaningrum Universitas Pgri Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26505

Keywords:

Keywords: Media Puppetry, folk tales, listening skill.

Abstract

Abstract, this study was conducted with the aim of determining whether or not there is an influence of puppet media based on the folklore of Si Pahit Tongue to improve listening skills in grade V students of SD Negeri 227 Palembang. The research method used is the experimental method. The type of research used in this study is using Pre-experimental design. The design used in this study is Pre-experimental design with the One - Shoot Case Study approach. The population and sample in this study were grade V students of SD Negeri 227 Palembang totaling 30 people with 28 boys and 12 girls. This study uses a saturated sampling technique. Data collection techniques through multiple choice tests. Data analysis techniques use normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests with the help of SPSS 25. Based on the results of the study and discussion, it shows that improving students' listening skills through folklore assisted by puppet media is more effective than applying conventional models. This is based on the results of the hypothesis test, a significance value of 0.002 < 0.05 is seen. So it can be concluded that the influence of puppet media based on the folk tale of Si Pater Tongue has an effect on improving listening skills in grade V students of SD Negeri 227 Palembang.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar. Pernik Jurnal Paud, 36.

Andini, Jayanti, & Suryani, I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar (PAPIN) Matematika Materi Pengurangan Di Kelas III SD Negeri 10 Banyuasin 1. Jurnal Sekolah PGSD FIP UNIMED, 642-650.

Ashoumi, H. (2017). Pendayagunaan Media Pembelajaran Untuk Memaksimalkan Kompetensi Pai. Prodi Pendidikan Agama Islam (PAI), 45.

Badin, P. P., & Kristiantari, M. G. (2021). pengembangan media wayang karton pada muatan bahasa indonesia seswa kelas III SD. Jurnal ilmiah pendidikan profesi guru.

Bintiningtiyas , N., & Lutfi, A. (2016). PENGEMBANGAN PERMAINAN VARMINTZ CHEMISTRY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATERI SISTEM PERIODIK UNSUR. Unesa Journal Of Chemical Education, 304.

Bintiningtiyas, N., & Lutfi, A. (2016). PENGEMBANGAN PERMAIANAN VARMINTZ CHEMMISTRY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATERI SISTEM PRIODIK UNSUR. Unesa Journal Of Chemical Education, 304.

Fajrie, N. (2020). Media Pertunjukan Wayang Untuk Menumbuhkan Karakter Anak Bangsa. PGSD-FKIF- Universitas Muria Kudus, 227.

Fransisca, S., & Putri, N. R. (2019). PEMANFAATAN TEKNOLOGI RFID UNTUK PENGELPLAAN INVENTARIS SEKOLAHDENGAN METODE (R&D). Jurnal Mahasiswa Aplikasi Teknologi Komputer dan Informasi, 72-75.

Hanafi. (2017). KONSEP PENELITIAN R&D DALAM BIDANG PENDIDIKAN. Jurnak Kajian Keislaman, 130.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model ADDIE (Analisys, Desgin, Development, Implementation And Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama ISLAM. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 3.

Hidayatullah, s., stella, a., estikowati, rachmawati, i. k., waris, a., aristanto, e., et al. (2023). metodologi penelitian pariwisata. ponorogo: uwais inspirasi indonesia.

Ibda , H. (2019). Media pembelajaran berbasis wayang. Jawa tengah: CV. Pilar Nusantara.

Ibda, H. (2019). Semarang: CV. Pilar Nusantara.

Komalasari, D., & Solikin, I. (2018). Penerapan Aplikasi Media Digital Berbasis Web Pada MA. Jurnal Sistem Informasi, 29.

Marlina, Wahab, A., Susidamaiyanti, Ramadana, Nikmah, Z. S., Wibowo, E. S., et al. (2021). PENGEMBNGAN MEDIA PEMBELAJARAN SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Masitah, W., & Hastuti, J. (2016). Meningkatkan kemampuan bahasa melalui metode bercerita dengan menggunakan media audio visual dikelompok B RA saidi turi kecamatan pacur batu kabupaten deki serdang. PT RINEKA CIPTA, 121.

Mukholifah, M., Tisngati, U., & Ardhyantama, V. (2020). Mengembangkan Media Pembelajaran Wayang Karakter Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Inovasi Penelitian, 673.

Muthohharoh, I., Ghufron, S., Nafiah, & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Pengunaan Media Wayang Kardus terhada[ Kemamapuan Bercerita Peserta didik di SekolaH Dasar. Jurnal Basicedu, 3197.

Nuraini, E., Iswantiningtyas, V., & wijaya, P. I. (2022). Pengembangan wayang huruf untuk menstimulasi kemamouan membaca permulaan. PERNIK Jurnal PAUD, 6.

Nurfadhillah, S. (2021). Pengrtian Media Pembelajaran, Landasan, fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Jawa Barat: Cv Jeja, anggota IKAP.

Nurfadillah, s. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat: VC Jejak.

Nurgiyantoro, B. (2020). Wayang dan Pengembangan Karakter Bangsa. FBS Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurmalasari, L., Akhbar, T. M., & Syaflin, L. S. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA KARTU HEWAN DAN TUMBUHAN (TUHETU) PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS IV SD NEGERI. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3.

Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. Gunungsari jl.raya pendidikan 90222: Badan Penerbit UNM.

Rayanto, H. Y., & Sugianti. (2020). PENELITIAN PENGEMBANGAN MODEL ADDIE DAN R2D2: TEORI DAN PRAKTIK. Pasuruan: Lembaga Academic & Research Institute.

Rianawati. (2014). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI KARAKTER TERHADAP MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM(PAI) DI SEKOLAH DAN MADRASAH. Kalimantan Barat: IAIN Pontianak Press.

Saputra, H. J., & Faizah, N. I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Munumbuhkan Nilai Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 67.

Shanie, A., & Fadhilah, N. C. (2021). Meningkatkan kemampuan berbicara anak usia dini melalui pembelajaran menggunakan media wayang moderen karakter animasi lucu. Journal of early childhood and character education, 8.

Sugiyono. (2020). metode penelitian pendidikan. yogyakarta: ALFABETA.

Suhartono. (2005). Pengembangan Bicara Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.

Sujarwo, A., & Kholis, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Prezi Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer di SMK Negeri 3 Buduran. Jurnal Pendidikn Teknik Elektro, 898.

Sukmawati, Affandi, H., & Setiawan, H. (2022). pengembangan media wayang kartun berbasis kearifan lokal untuk siswa kelas III SDN 2 Sape. jurnal ilmiah profesi pendidikan, 243.

Tussifa, B. N., & Nurhabibah, p. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN WAYANG KARTUN PADA MATERI CERITA FABEL KELAS II GROGOL KABUPATEN CIREBON. Jurnal Education and Development, 152-158.

Utami, K., Oktaviany, V., & Dwiprabowo, R. (2021). Hubungan Minat Membaca dengan Keterampilan Menulis Narasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 369.

Wahyuni, S., & Nasution, B. R. (2017). Upaya meningkatkan kepercayaan diri anak usia dini melalui metode bercerita di kelompokan b ra an-nida. Program Studi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal (PGRA), 17.

Wardani, R., Laksana , N. Y., & Sutedja, I. B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif wayang Berbasis Web Untuk Pendidikan Kejuruan. SITIA2013, 244.

Downloads

Published

2025-06-12