Akhlak Sebagai Fondasi Pendidikan Dalam Perspektif Ustadz Abdul Somad dan Buya Yahya : Pemahaman Tentang Akidah Akhlak

Authors

  • Alihan Satra Universitas Islam Negeri Raden Fatah (Pendidikan Agama Islam) Universitas Islam Negeri Raden Fatah (Pendidikan Agama Islam)
  • Dwi Adelia Universitas Islam Negeri Raden Fatah (Pendidikan Agama Islam)
  • Reza Anjani Universitas Islam Negeri Raden Fatah (Pendidikan Agama Islam)

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26532

Keywords:

Moral, Education, Ustadz Abdul Somad, Buya Yahya

Abstract

Morals and education are two important aspects in the formation of an individual's character or personality. In the Islamic view, this morality is considered a very strong foundation of education. Two prominent scholars in Indonesia who are famous for their tausiyah that we often hear and meet, both on television and social media, one of them is YouTube. Where he has the same view about the importance of morality in education. The purpose of this study is to analyze the views of Ustadz Abdul Somad and Buya Yahya regarding morality as the foundation of education. The research method used in this study is a literature review, namely by using YouTube as a data source as well as books and articles related to morals and education. The results of this study show that the views between Ustadz Abdul Somad and Buya Yahya are the same about the importance of morality in education. They argue that morals are a strong foundation of education and must be taught from an early age. They also emphasized the importance of moral education in the formation of a good individual personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pendidikan keteladanan Shalahuddin Al-Ayyubi konteks pendidikan Islam era Society 5.0. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 2(2).

Adriyani. (2020). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja. At-Taujih Bimbing. Dan Konseling Islam, 3(1).

Akhmad, M. C. A., Ichsan, Y., Hendrawan, B. P., Putri, A. K., & Putri, S. M. (2021). Pendidikan Aqidah Akhlak Dalam Perspektif Al Ghazali. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 18(2), 56–69.

Alfansyur, M. dan. (2022). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, Vol. 5(No. 2).

Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, Vol. 1(No. 1). Asih, S. (2024). Urgensi Pendidikan Akhlak Budi Pekerti Sebagai Pondasi dalam Perspektif Islam. Literasi Kita Indonesia, 5(1).

Asyari, Y. (2017). Profil Ustadz Abdul Somad, Pernah Kalahkan 900 Pelajar. PT Raja Grafindo.

Desi Pristiwanti, B. B. dkk. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol. 4(No. 6).

Dwi Yuliana, C. S. A. (2024). Analisis Literatur : Pendidikan Islam sebagai Pondasi Moralitas dalam Masyarakat. Aliansi : Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(6).

Farah Annisa Ulhaq, M. U. (2023). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Akhlak Anak. Jurnal Sains Dan Teknologi, 5(1).

Farhan, S. dan. (2020). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam Di Universitas Pendidikan Indonesia. TARBAWY : Indonesian Journal Of Islamic Education, 6(2).

Fauzi, A. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik di Madrasah Aliyah. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(2).

Fauziah, R. N. (2022). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Syekh Umar bin Ahmad Baradja dalam Kitab Akhlak Lil Banin Relevansinya dengan Pendidikan Akhlak Masa Kini. Jurnal Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2).

Firdaus, S. (2024). Pengaruh pendidikan agama Islam terhadap pembentukan etika sosial dalam masyarakat multikultural.

Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konselng, 1(2).

Hajriyah, H. B. (2020). Modernisasi pendidikan agama Islam di era revolusi industri 4.0. Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 9(1).

Hasbi, M. (2020). Akhlak Tasawuf. Trust Media Publishing. Is Diana Towoliu,

Sofia Hartati, H. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Islam melalui Program Cinta Rosul pada Anak Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1).

Khasanah, R. (2023). Konstruksi Pesan-Pesan Dakwah Ustadz Abdul Somad Di Channel Youtube Muslim Cerdas (Analisis Hermeneutika Georg Gadamer). Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri.

Kusumawati, S. P. (2021). Pendidikan Aqidah-Akhlak Di Era Digital. EDUSOSHUM: Journal of Islamic Education and Social Humanities, 1(3).

Masruroh, L. M. dan S. A. (2023). Analisis Isi Ceramah Buya Yahya “Ketika Ujian Hidup Terasa Melelahkan” Pada Channel Youtube Al-Bahjah Tv. Jurnal Spektra Komunita, 2(1).

Maulida, A. M. S. dan W. Z. (2020). Pendidikan Islam Sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1).

Mutmainah, D. I. A. D. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Kepribadian Yang Mulia. Symfonia : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2).

Qultummedia, T. R. (2018). Ustadz Abdul Somad : Ustadz Zaman Now. QultumMedia.

Rendy Hermawan, A., Nur Azizah, A. R., Mardiyah, M., & Fawaid Caturian, M. (2023). Warisan Ibnu Miskawaih Revitalisasi Pendidikan Akhlak Islam di Era Digital. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 132–145.

Ridwan, M., & Maryati, S. (2024). Dari Tradisi Ke Masa Depan : Tantangan Pendidikan Islam dalam Masyarakat Kontemporer. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 630–641.

Rizzan. (2024). Aksiologi Pendidikan Islam dan Landasan Filosofis Pendidikan Secara Umum. Jurnal Ilmiyah Multidisiplin, 4(1).

Robertus Suraji, I. S. (2021). Peran Spiritualitas Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(4).

Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Jurnal Edukasi NonFormal, 1(2).

Rustandi. (2022). Dakwah Digital Berbasis Moderasi Beragama. S.

Hartati, M. I. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter dan Kepribadian. UNISAN JOURNAL: Jurnal Manajemen & Pendidikan, 2(7).

Sania Rahmania, I. T. (2021). Relevansi Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Bangsa Di Era Digital. Lebah, 14(2).

Somad. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Anak. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2).

Suyitno. (2020). Analisis Data Dalam Rancangan Penelitian Kualitatif. Akademika, Vol. 18(No. 1).

Syamsul Huda, Nur Ahid, Hasan Said Tortop, Fitria Lestari, A. E. P. (2022). The Role of Islamic Education as the First Step Moral Education in Era Society 5.0: Implications for Indonesian and Turkish Education Systems. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 7(1).

Wati, K. (2021). Kontribusi pesantren dalam Menghadapi Generasi Alpha dan Tantangan Dunia Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0. Doctoral Dissertation.

Zuhri, A. M. (2021). Beragama Di Ruang Digital : Konfigurasi Ideologi dan Ekspresi Keberagamaan Masyarakat Virtual. Nawa Litera Publishing.

Downloads

Published

2025-05-29