TRANSFORMASI PONDOK PESANTREN DI ERA DIGITAL: DAMPAK POSITIF MULTIMEDIA DALAM PENDIDIKAN, DAKWAH, DAN KEMANDIRIAN SANTRI

Authors

  • Muhammad Hafidz Khusnadin Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung
  • Aria Septi Anggaira Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung
  • Rohimin Al'Asror Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26592

Keywords:

da’wa, digital era, education, islamic boarding school

Abstract

In Central Lampung Regency, Islamic boarding schools (pondok pesantren) have undergone rapid transformation by integrating multimedia as an essential part of education, da'wah, and the development of students' independence. The objective of this study is to explore the utilization of multimedia in enhancing the quality of education in Islamic boarding schools in the digital era and to examine the role of multimedia in supporting the effectiveness of da'wah in these institutions. This research employs a qualitative method with a descriptive approach. The findings indicate that the transformation of pesantren through multimedia has significantly contributed to shaping independent, competitive students who are well-prepared to face challenges in the digital era while maintaining the core Islamic values that underpin education in pesantren.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N., Fachrina, A. Z., Nursyafitri, A. A., & Putri, T. A. (2022). PENGEMBANGAN WEBSITE CARRD SEBAGAI SARANA DAKWAH UNTUK MENINGKATKAN AKHLAKUL KARIMAH BAGI SISWA SMP KELAS VIII. Al-Tsiqoh : Jurnal Ekonomi Dan Dakwah Islam, 7(1). https://doi.org/10.31538/altsiq.v7i1.2208

Aisyah, A. S., & Muttaqin, A. I. (2023). Modernisasi Sistem Pendidikan Pondok Pesantren Bustanul Ulum Krai Lumajang dalam Konteks Perubahan Sosial. Nusantara: Indonesian Journal of Islamic Studies, 3(2). https://doi.org/10.54471/nusantara.v3i2.32

Alfani, I. H. D., Mukhsin, M., & Sutisna, N. (2024). Justice in the Perspective of the Qur’an and the Sacred Texts of Other Religions and its Contextuality. Falasifa: Jurnal Studi Keislaman, 15(02), 162–172. https://doi.org/https://doi.org/10.62097/falasifa.v15i02.1896

Andini, I. P., Hamida, F. N., & Faristiana, A. R. (2023). PERUBAHAN DAKWAH DI ERA DIGITAL. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 1(2). https://doi.org/10.59246/aladalah.v1i2.375

Athoillah, M. A., & Wulan, R. W. (2019). Transformasi Model Pendidikan Pondok Pesantren di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Nasional, 2(November).

Badri, H., Putri, M. I. R., Rohyatin, H., Alfani, I. H. D., & Ramadhan, A. R. (2024). Desain Program Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Minat Siswa Terhadap Ilmu Al-Qur’an. Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir Dan Pemikiran Islam, 5(3), 1047–1058.

Cholida, D., Wahyuni, S., & Widodo, J. (2020). STRATEGI TRANSFORMASI NILAI KEWIRAUSAHAAN DI PONDOK PESANTREN MABADI’UL IHSAN KABUPATEN BANYUWANGI. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 14(1). https://doi.org/10.19184/jpe.v14i1.12035

Chudzaifah, I., Muhyiddin, M., & Hikmah, A. N. (2021). Esensi Dakwah di Era Digital dalam Menjawab Problematika Umat. TASAMUH: Jurnal Studi Islam, 13(2). https://doi.org/10.47945/tasamuh.v13i2.402

Dhora, S. T., Hidayat, O., Tahir, M., Arsyad, A. A. J., & Nuzuli, A. K. (2023). Dakwah Islam di Era Digital: Budaya Baru “e-Jihad” atau Latah Bersosial Media. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(1). https://doi.org/10.35931/aq.v17i1.1804

Fahuzi, F., & Alfani, I. H. D. (2022). Keutamaan Ilmu dan Menuntut Ilmu Menurut Perspektif Hadits dalam Masyarakat 5.0. Gunung Djati Conference Series, 16, 288–300.

Firmansyah, M., Nadhiroh, Y. A., Alfani, I. H. D., & Arrazaq, Z. (2025). Transformasi Pendidikan Agama Islam di Era Digital: Tantangan dan Peluang untuk Generasi Z. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 231–240.

Harahap, S., & Syarif, D. (2022). Model dan Strategi Pengembangan Bisnis Pondok Pesantren Modern Subulussalam Padang Pariaman. Jihbiz : Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Perbankan Syariah, 6(1). https://doi.org/10.33379/jihbiz.v6i1.1148

Hasan, S., Budiyastomo, A. W., & Alfiatun Maghfiroh, V. F. (2022). Pengembangan Media Online Di Pondok Pesantren Tarbiyatul Islam Al Falah Kota Salatiga. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 02(03).

Hayat, N. M., & Abidin Riam, Z. (2022). Peran Komunikasi Dakwah di Era Digital Upaya Maksimal Pembelajaran Agama Islam. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 5(02). https://doi.org/10.37542/iq.v5i02.791

Hubby, I. (2024). Nilai-nilai Syiar Islam dan Budaya pada Tradisi Takbir Keliling Pondok Pesantren Krapyak Yayasan Ali Maksum Yogyakarta. AT-THARIQ: Jurnal Studi Islam Dan Budaya, 4(01). https://doi.org/10.57210/trq.v4i01.278

Humaidi, A. (2019). Bargaining Pesantren di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Nasional, 2(November).

Inggi Mubarokah, A., Rachmawati, K., Best Tiara, R., & Fajrussalam, H. (2022). Modernisasi Dakwah melalui Media Podcast di Era Digital. Jurnal Al Burhan, 2(2). https://doi.org/10.58988/jab.v2i2.68

Jamil, F. (2021). Model kepemimpinan ketua pondok pesantren dalam meningkatkan kedisiplinan santri di Pondok Pesantren Darun Nasyiin Bumi Jawa Batanghari Nuban Lampung Timur Fatkhul Jamil. Skula: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 1(1).

Khotimah, K., & Nurmahyati, S. (2020). Dakwah Transformatif Pondok Pesantren Miftahul Huda Kroya Dalam Membentuk Masyarakat Berperilaku Sosial Religius. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 14(2). https://doi.org/10.24090/komunika.v14i2.3608

Khusnadin, M. H., & Shihab, M. F. (2025). Al-Ghazali’s Concept of Tazkiyatun Nafs as a Method in Moral Education. Oasis: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 9(2), 151–163.

M. Nurdin, S. (2020). Dayah & Moderasi Dakwah di Aceh (suatu kajian terhadap dakwah di era digital). Jurnal Bimas Islam, 13(1). https://doi.org/10.37302/jbi.v13i1.105

Mahmud, A., & AR, Z. T. (2019). Transformasi Pesantren (Studi terhadap Dialektika Kurikulum dan Kelembagaan Pondok Pesantren Rifaiyah Pati). EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 9(2). https://doi.org/10.54180/elbanat.2019.9.2.156-176

Moelong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. In PT. Remaja Rosdakarya.

Mufron, A. (2020). Transformasi Pondok Pesantren (Upaya Merawat Tradisi dan Modernisasi Sistem Pesantren di Era Disrupsi). Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 1(02). https://doi.org/10.55380/tarbawi.v1i02.55

Naamy, N. (2023). Dakwah di Era Digital: Tantangan Sosiologis dan Solusinya Nazar. AL-MUNAWWARAH : JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 15(1).

Nasution, H., Riza, F., & Faturrahman, M. (2024). Transformasi Pondok Pesantren Dar Al-Maarif Basilam Baru Kabupaten Labuhanbatu Selatan Tahun 1992-2021. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 2(1). https://doi.org/10.58578/ajisd.v2i1.2449

Nurhidayat, A. F. (2023). Transformasi Kurikulum Pendidikan Di Pondok Pesantren Darus Sholah Jember.

Nurnoviyati, & Ikhda. (2022). Strategi Pembelajaran di Pondok Pesantren Ma’hadut Tholabah Babakan Lebaksiu Tegal Pada Era Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(7).

Prastyo, A. T. (2022). Model Budaya Literasi Digital pada Pondok Pesantren Berbasis Perguruan Tinggi di Masa Covid-19. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 13(1). https://doi.org/10.21927/literasi.2022.13(1).13-27

Putri, C. C. (2019). “Kepemimpinan Pondok Pesantren dalam Transformasi Manajemen Kurikulum di Madrasah Aliah As’ad Olak Kemang Kota Jambi.” Skripsi Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Rahmawati, R., Khair, U., Rahman, M., Aswan, A., Ardilah, F., Anisa, N., & Mihrani, M. (2024). PERKEMBANGAN PONDOK PESANTREN: WARISAN DAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN ISLAM. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(1). https://doi.org/10.55681/sentri.v3i1.2188

Ridwan, A. (2022). Dakwah dan Digital Culture : Membangun Komunikasi Dakwah di Era Digital. Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(1).

Safiudin, Ilzamudin Ma’mur, Shobri, & Utami Syifa Masfu’ah. (2023). Transformasi Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Putus Sekolah. TADBIR MUWAHHID, 7(2). https://doi.org/10.30997/jtm.v7i2.10670

Sihabuddin, M. A. (2022). Pesan Dakwah di Era Digital dalam Perspektif Ummatan Wasathon. Jurnal Komunikasi Islam Dan Kehumasan (JKPI), 6(1). https://doi.org/10.19109/jkpi.v6i1.12957

Sinta Pratiwi, C. (2022). Platform TikTok sebagai Representasi Media Dakwah di Era Digital. JISAB: The Journal of Islamic Communication and Broadcasting, 2(1). https://doi.org/10.53515/jisab.v2i1.16

Sulaeman, A. R. (2019). Peluang Jurnalisme Dakwah di Era Digital. Jurnal.Ar-Raniry.Ac.Id, 01.

Suparta, M., Suhada, S., & Syukur, T. A. (2018). Transformasi Pondok Pesantren dalam Menanggulangi Radikalisme Agama Pada Pondok Pesantren Daerah Penyangga Ibu Kota Jakarta. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 14(1). https://doi.org/10.47466/hikmah.v14i1.98

Syahrizal, A., & Anita, E. (2021). ANALISIS MANAJEMEN KEUANGAN PONDOK PESANTREN (STUDI PADA PONDOK PESANTREN ISTI’DADUL MU’ALLIMIEN JAMBI). Finansha: Journal of Sharia Financial Management, 2(1). https://doi.org/10.15575/fjsfm.v2i1.12777

Syarofah, A., Ichsan, Y., Rahman, P., Kusumaningrum, H., & Nafiah, S. (2021). Dakwah Muhammadiyah Di-Era Digital Bagi Kalangan Milenial. Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah Dan Kemasyarakatan, 25(1). https://doi.org/10.15408/dakwah.v25i1.21774

Umma, A. L., & Abida, L. (2023). TRANSFORMASI PENDIDIKAN PEREMPUAN DALAM PERSPEKTIF NEO MODERNISME DI PONDOK PESANTREN NURUL HIDAYAH JERU TUMPANG. Journal Islamic Studies, 4(2). https://doi.org/10.32478/jis.v4i2.2029

Ummah, A. H., Khairul Khatoni, M., & Khairurromadhan, M. (2020). PODCAST SEBAGAI STRATEGI DAKWAH DI ERA DIGITAL: ANALISIS PELUANG DAN TANTANGAN. KOMUNIKE, 12(2). https://doi.org/10.20414/jurkom.v12i2.2739

Ummah, N. H. (2023). PEMANFAATAN SOSIAL MEDIA DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS DAKWAH DI ERA DIGITAL. Jurnal Manajemen Dakwah, 11(1). https://doi.org/10.15408/jmd.v11i1.32914

Downloads

Published

2025-01-06