Hubungan Pengelolaan Emosi Siswa dengan Interaksi Sosial di Kelas IV SDN Cipinang Cempedak 07
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26593Keywords:
Emotional management, Social interaction, Emotional skillsAbstract
Emotional management skills play an important role in forming positive social interactions and supporting the development of students' character from an early age. This study aims to examines the relationship between emotional management and social interactions of fourth-grade students at SDN Cipinang Cempedak 07. With a quantitative approach and correlational method, data were obtained from 63 students through questionnaires and observations. The results of the analysis showed a very strong and significant correlation (r = 0.818; p < 0.001), indicating that the ability to manage emotions is closely related to the quality of students' social interactions, so it is important to be integrated into learning in elementary schoolsDownloads
References
Fadila, A. (2017). Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Interaksi Sosial Peserta Didik Kelas Vi Mi Ismaria Al-Qur’aniyyah Rajabasa Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018. Lampung: UIN Raden Intan.
Fahri, H. (2024, Mei 22). Dua Kelompok Siswa SD di Loteng Berkelahi, Gara-gara Saling Ejek Kualitas Name Tag Ujian. Retrieved from Insidelombok.id : https://insidelombok.id/peristiwa/dua-kelompok-siswa-sd-di-loteng-berkelahi-gara-gara-saling-ejek-kualitas-name-tag-ujian/
Faruq, D. U. (2023, November 1). Bertengkar dengan Teman, Siswa MI di Malang Alami Luka Sobek di Pipi. Retrieved from Medcom.id : https://www.medcom.id/nasional/daerah/VNxdMdgN-bertengkar-dengan-teman-siswa-mi-di-malang-alami-luka-sobek-di-pipi
Frihatini, F. (2024). Kecerdasan Emosional di Lingkungan Kerja: Optimalisasi Pengambilan Keputusan Manajemen. Sumedang: MEGA PRESS NUSANTARA.
Hidayah, H., Suwarningsih, T., Judijanto, L., Janah, R., Pujowati, M., Apriyanto, A., . . . Efitra, E. (2025). Strategi Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jambi: Sonpedia Publishing Indonesia.
Hidjanah, Dtakiyyatuddaaimah, & Irna. (2025). Kesiapan sosial emosional anak teori sistem ekologi transisi PAUD ke SD. Cirebon: Greenbook Publisher.
Iskandar, A. M. (2024). Komunikasi Kesehatan Lintas Budaya Teori dan Praktik untuk Praktisi Medis, Dosen, Mahasiswa Keperawatan, Kebidanan, dan Umum. Jakarta: Penerbit Salemba.
Khadijah. (2024). Urgensi Pengembangan Sosial Emosional Bagi Anak Usia Dini. Medan: Merdeka Kreasi Group.
Liliweri, A. (2005). Prasangka & Konflik Komunikasi Lintas Budaya Masyarakat Multikultur. Yogyakarta: LKiS.
Merina, B., & Muhaimin. (2024). Dinamika Emansipasi: Perjuangan Hak Suara Perempuan Orang Asli Papua. Surabaya: Jakad Media.
Nadia, D. O., Suhaili, N., & Irdamurni. (2023). Peran Interaksi Sosial Dalam Perkembangan Emosional Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2548-6950.
Pratama, E. Y., & Utami, R. J. (2024). Psikologi Olahraga Pendekatan Holistik Bagi Atlet. Sukoharjo: Pradina Pustaka.
Prijosaksono, A., & Sembel, R. (2002). Self Management Series: Control Your Life. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Rahmawati, I., & Rahmawati, I. (2022). Pengantar Psikologi Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.
Ramlah, S., Norhidayati, Misna, Herliyana, Rahmatina, D., Hilmi, M., . . . Noor, M. (2025). Pendidikan dan Etika di Era Digital: Tantangan dan Peluang dalam Membentuk Nilai-Nilai Islami dan Moralitas Generasi Muda. Banyumas: Wawasan Ilmu.
Riyadi, I. (2023). Pengembangan konsep ilmu sosial dalam pembelajaran IPS. Yogyakarta: Selat Media.
Rofiki, A. A. (2022). Toleransi antarumat beragama di Papua. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syofiyanti, D., Handayani, F. F., Tabi’in, A., Azian, N., Lisdiyana, Hazmar, R., & Sujani, E. H. (2024). Perkembangan Anak Usia Dini (Ditinjau Dari Beberapa Aspek). Riau: Dotplus.
Tihnike, D., Hatip, M., Djayadin, C., Adwitiya, A. B., Rahmawati, I., Khoiriyah, . . . Fuadi, A. (2025). Psikologi Kepribadian. Pasuruan: Basya Media Utama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.