PENTINGNYA PERAN GURU DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Surfilda Dwi Atika Universitas Trunojoyo Madura
  • Nova Estu Harsiwi Universitas Trunodjoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26619

Keywords:

children with special needs, education, elementary schools

Abstract

Education for children with special needs is something that the Indonesian government must pay close attention to. This research aims to understand the teacher's role in inclusive education in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative. The sampling method used in this study is purposive sampling, which selects teachers of classes that include children with special needs. Data was collected using in-depth interview techniques with the fourth-grade teachers at SDN Tanah Kali Kedinding 1. The research results show that teachers play an important role in the success of inclusive education for children with special needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Satar, Alvin Raynaldi, & Dhea Andeti Putri. (2024). Klasifikasi Emosional Anak Berkebutuhan Khusus Secara Akademik. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 44–52. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i1.2696

Agama, P., Di, I., & Medan, M. A. N. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758

Ambarwati, C. N., Darmiwati, T. R., & Putra, H. A. (2022). Kajian Penggunaan dan Manfaat Pusat Terapi dan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus di Surabaya. Jurnal Lingkungan Karya Arsitektur, 1(2), 92–103. https://doi.org/10.37477/lkr.v1i2.250

Arsyad, Subhi, Saliha, H., & Sulitiyas, U. (2019). Peran Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak (Studi Desa Mantang Besar Kabupaten Bintan). Jurnal Masyarakat Maritim, 1(1), 7–17. https://doi.org/10.31629/jmm.v1i1.1658

Darmawan, R. R., Prasetyo, A. B., Aulia, S., & Nabilah, S. (2024). Peran Guru Kelas Dalam Proses Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 4101–4115.

Daulay, S. H., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3731–3738. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2553

Erva Karimatunisa, & Taufik Muhtarom. (2024). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. Journal Innovation In Education, 2(3), 101–107. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1369

Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83

Hafiansyah, M. B., & Rasyidina, Y. G. (2024). Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus dan Cara Penanganan Guru kepada Anak Berkebutuhan Khusus serta Kebijakan Kepala Sekolah. 1, 1–16.

Ihsan, H., Rusli, R., & Rahmatia, S. (2021). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Pada Pokok Bahasan Statistika Dikaitkan Dengan Intelligence Quotient (IQ). Issues in Mathematics Education (IMED), 5(1), 56. https://doi.org/10.35580/imed19912

Kasman, O. : (2020). Pendidikan Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 514–519.

M.C Hutabarat, A. (2023). Pentingnya Komunikasi antara Guru dengan Orangtua dalam Perkembangan Minat Belajar Peserta Didik. Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(3), 10111–10121.

Mardiansah, Ramadhan, R. A., & Suryani, R. (2024). Mengenal anak berkebutuhan khusus dan klasifikasinya. Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(No. 1).

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rahmawati, I. D., Ayu, M., Salmiah, J., & Andriani, O. (2024). Karakteristik dan Klasifikasi Anak Berkebutuhan Khusus secara Akademik. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 2(2), 16–26.

Siti Ma’rifah Setiawati, S.P, S. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.

Siti Nawati, Helipa Loren, Piddiyanti, & Opi Andriani. (2024). Fasilitas Yang Sesuai Untuk Anak Yang Ber Kebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 221–231. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2412

Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Kebebasan dan Fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031–22040. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6324

Uyun, K., Astuti Dewi, R., Nigsih Widya, T., Nofridayana, K., & Marhadi, H. (2024). Pengelolaan Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus pada Kelas Inklusi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhineka Tunggal Ika, 2(3), 135–152.

Wiratma, H. D., Amini, D. S., & Nurgiyanti, T. (2021). Pemenuhan Hak Pendidikan bagi Difabel SLB Sekar Teratai Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 78–84.

Wulandari, P. Z., Putra, H. N., Rohimah, U., & Marhadi, H. (2024). 722-Article Text-2949-1-10-20240508. 2(3).

Wulandari, T., Sari, D.P., Nasution, A.R. (2023) Deskripsi Mendalam untuk Memastikan Keteralihan Temuan Penelitian Kualitatif. Jurnal Literasiologi, 124 – 131. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v9i4

Downloads

Published

2025-06-19