PENTINGNYA PERAN GURU DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26619Keywords:
children with special needs, education, elementary schoolsAbstract
Education for children with special needs is something that the Indonesian government must pay close attention to. This research aims to understand the teacher's role in inclusive education in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative. The sampling method used in this study is purposive sampling, which selects teachers of classes that include children with special needs. Data was collected using in-depth interview techniques with the fourth-grade teachers at SDN Tanah Kali Kedinding 1. The research results show that teachers play an important role in the success of inclusive education for children with special needs.Downloads
References
Abdul Satar, Alvin Raynaldi, & Dhea Andeti Putri. (2024). Klasifikasi Emosional Anak Berkebutuhan Khusus Secara Akademik. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 44–52. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i1.2696
Agama, P., Di, I., & Medan, M. A. N. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758
Ambarwati, C. N., Darmiwati, T. R., & Putra, H. A. (2022). Kajian Penggunaan dan Manfaat Pusat Terapi dan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus di Surabaya. Jurnal Lingkungan Karya Arsitektur, 1(2), 92–103. https://doi.org/10.37477/lkr.v1i2.250
Arsyad, Subhi, Saliha, H., & Sulitiyas, U. (2019). Peran Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak (Studi Desa Mantang Besar Kabupaten Bintan). Jurnal Masyarakat Maritim, 1(1), 7–17. https://doi.org/10.31629/jmm.v1i1.1658
Darmawan, R. R., Prasetyo, A. B., Aulia, S., & Nabilah, S. (2024). Peran Guru Kelas Dalam Proses Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 4101–4115.
Daulay, S. H., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3731–3738. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2553
Erva Karimatunisa, & Taufik Muhtarom. (2024). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. Journal Innovation In Education, 2(3), 101–107. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1369
Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Hafiansyah, M. B., & Rasyidina, Y. G. (2024). Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus dan Cara Penanganan Guru kepada Anak Berkebutuhan Khusus serta Kebijakan Kepala Sekolah. 1, 1–16.
Ihsan, H., Rusli, R., & Rahmatia, S. (2021). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Pada Pokok Bahasan Statistika Dikaitkan Dengan Intelligence Quotient (IQ). Issues in Mathematics Education (IMED), 5(1), 56. https://doi.org/10.35580/imed19912
Kasman, O. : (2020). Pendidikan Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 514–519.
M.C Hutabarat, A. (2023). Pentingnya Komunikasi antara Guru dengan Orangtua dalam Perkembangan Minat Belajar Peserta Didik. Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(3), 10111–10121.
Mardiansah, Ramadhan, R. A., & Suryani, R. (2024). Mengenal anak berkebutuhan khusus dan klasifikasinya. Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(No. 1).
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rahmawati, I. D., Ayu, M., Salmiah, J., & Andriani, O. (2024). Karakteristik dan Klasifikasi Anak Berkebutuhan Khusus secara Akademik. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 2(2), 16–26.
Siti Ma’rifah Setiawati, S.P, S. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.
Siti Nawati, Helipa Loren, Piddiyanti, & Opi Andriani. (2024). Fasilitas Yang Sesuai Untuk Anak Yang Ber Kebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 221–231. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2412
Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Kebebasan dan Fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031–22040. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6324
Uyun, K., Astuti Dewi, R., Nigsih Widya, T., Nofridayana, K., & Marhadi, H. (2024). Pengelolaan Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus pada Kelas Inklusi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhineka Tunggal Ika, 2(3), 135–152.
Wiratma, H. D., Amini, D. S., & Nurgiyanti, T. (2021). Pemenuhan Hak Pendidikan bagi Difabel SLB Sekar Teratai Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 78–84.
Wulandari, P. Z., Putra, H. N., Rohimah, U., & Marhadi, H. (2024). 722-Article Text-2949-1-10-20240508. 2(3).
Wulandari, T., Sari, D.P., Nasution, A.R. (2023) Deskripsi Mendalam untuk Memastikan Keteralihan Temuan Penelitian Kualitatif. Jurnal Literasiologi, 124 – 131. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v9i4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.