MEMBANGUN KARAKTER TOLERANSI BERAGAMA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI LITERASI KEWARGAAN DI ERA MULTIKULTURAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26638Keywords:
Toleransi Beragama, Literasi Kewargaan, Masyarakat MultikulturalAbstract
This research aims to analyze the religious tolerance attitudes of elementary school students and to describe the role of citizenship literacy in shaping tolerant character in an era of multicultural society. The method used is a descriptive qualitative approach with data collection techniques through online surveys using Google Forms. The results show that although the majority of students have an attitude of respecting friends of different religions, there are still a portion of students who show negative responses, such as making religious differences a subject of jokes or mockery. Furthermore, the role of teachers in conveying values of tolerance is also not yet evenly distributed. These findings indicate the need for strengthening citizenship literacy in education, especially through contextual approaches that integrate the values of tolerance into students' everyday lives. Education that focuses on character and the values of diversity is expected to be able to shape an inclusive young generation that appreciates differences and is ready to become a tolerant global citizen.Downloads
References
Abdillah, M., & Izzamillati, N. (2021). Menyelesaikan Masalah Intoleransi: Analisis Peran Dan Bentuk Komunikasi (Studi Kontroversi Pondok Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta). Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 9(1), 21-28.DOI:http://dx.doi.org/10.30659/jikm.9.1.21-28
Adenta, A, G., Ichwansyah, E, D., & Anggraini, R. (2024). Implementasi Pembelajaran Kewarganegaraan Sebagai Upaya Menanggulangi Kasus Toleransi dan Diskriminasi di Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar,1(3),1-12
Anggraeni, M., Febriyani, S. A., Wahyuningsih, Y., & Rustini, T. (2022). Pengembangan sikap toleransi siswa sekolah dasar Pada keberagaman di indonesia. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), 16-24.
Bachrudin, A. A., & Kasriman, K. (2022). Analisis efektivitas pendidikan karakter melalui pendekatan multikultural pada Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4505-4516.
Barella, Y., Fergina, A., Achruh, A., & Hifza, H. (2023). Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam: Membangun Kesadaran dan Toleransi dalam Keanekaragaman Budaya. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2028-2039.
Kusuma, R, A. (2019). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Perilaku Intoleransi dan Antisosial di Indonesia. Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 10(2), 273-291. DOI: https://doi.org/10.32923/maw.v10i2.932
Latipah, H., & Nawawi, N. (2023). Perilaku Intoleransi Beragama Dan Budaya Media Sosial: Tinjauan Bimbingan Literasi Media Digital Di Masyarakat. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam, 6(2).
Mahpudz, A. (2024). Penguatan Pembelajaran Toleransi: Solusi Alternatif Menyiapkan Warganegara Global di Era Digital. Antroposen: Journal of Social Studies and Humaniora, 3(1), 26-37.
Mandayu, Y. Y. B. (2020). Pembentukan Karakter Toleransi Melalui Habituasi Sekolah. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 5(2), 31.
Munawaroh, I., & Kudus, W. A. (2023). Intoleransi Agama bagi Kehidupan Masyarakat Minoritas di Kota Cilegon-Banten. Jurnal Pendidikan Sosiologi Undiksha, 5(3), 240-246.
Novidayanti, M., Hasibuan, K. N., & I’zaati, L. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Melalui Pendekatan Multikultural pada Kurikulum Pendidikan Dasar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SDN 102 Aneka Marga. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 1917-1926.
Pratama, M. P. A., Tambunan, M. C., & Maulida, N. G. (2024). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Penormalisasian Konten Intoleran Di Sosial Media. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Humaniora, 8(8).
Rahmawati, W. (2023). Peran Media Sosial Dalam Melawan Intoleransi Dan Memperkuat Toleransi.
Sujarwadi, A., Dewi, D, A., & Hayat, R, S.(2024).Pentingnya Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Pada Siswa Sekolah Dasar Di Era Globalisasi. Sintaksis : Publikasi Para ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 127-135, doi: https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i1.280
Yuliani, A, P., & dkk. (2024). Analisis Pendidikan Karakter Berkebinekaan Global Melalui Pembelajaran PPKN Terhadap Nilai Moral Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(1), 129-138.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.