PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS MOTIVASI MODEL ARCS PADA MATA PELAJARAN INFORMATIKA KELAS VIII SMPN 15 MALANG

Authors

  • Sigit Perdana Universitas Negeri Malang
  • Kartika Candra Kirana Universitas Negeri Malang
  • Eko Tristyo Purwanto SMP Negeri 15 Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26644

Keywords:

teaching module, ARCS model, informatics, junior high school

Abstract

This study was conducted to develop a Learning Module based on ARCS learning motivation model in informatics subjects for class VIII of junior high school. This study used a research and development method (Research and Development) with the ADDIE development model. The trial design used was a one-group pretest-posttest design. The results of the study showed that the learning module developed based on the ARCS model was categorized as very valid, with an average validation of construction experts and material experts obtained a percentage of 95.8% with a very valid category. In the effectiveness test of the learning module in the cognitive domain, there was an increase with an average gain value of 0.61, including the moderate category. So that the results of the validity and effectiveness test of the learning module, a conclusion was obtained that the development of a learning module based on ARCS motivation model in informatics subjects for class VIII of SMPN 15 Malang was declared feasible to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asnita, A., Wasis, W., & Soetjipto, S. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA model inkuiri terbimbing dengan strategi motivasi ARCS untuk meningkatkan hasil belajar siswa SMP. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 6(1), 1140-1149.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islam Education Journal, 3(1), 35-42.

Campbell, N. A., Reece, J. B., Jilid, B. E. K., & Devie, N. Akbar, S.(2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Bidayatul, Nukhbatul Haka. dkk.(2021). Pengembangan E-modul Android Berbasis Metakognisi sebagai Media Pembelajaran Biologi Kelas XII SMA/MA. Jurnal Pendidikan Sins dan Matematika. 9 (1). Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161-174.

Hartono, W., & Puspitaningrum, D. A. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI-IIS SMA Negeri 1 Prajekan Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 6(2), 25-30.

Jamil, M. M. (2019). Optimalisasi model ARCS dalam pembelajaran saintifik untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada peminatan mata pelajaran geografi di kelas matematika ilmu alam. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 7-24.

Kakomere, N. C., Mewengkang, A., & Liando, O. E. S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dasar Desain Grafis Siswa Kelas X TKJ II SMK Negeri 3 Manado. EduTIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 3(4), 491-498.

Lestari, D., Arifuddin, M., & Salam, A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Strategi Motivasi ARCS dalam Seting Pengajaran Langsung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(1), 9-15.

Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi, 5(2), 130-138.

PAO-PAO, M. A. (2019) Pengembangan Lkpd Berbasis Strategi Motivasi Arcs Materi Sistem Imun Pada Kelas Xi Mia. Jurnal Al-Ahya,1(2), 85-110.

Putranti, N. (2023). Pemanfaatan Blended Learning untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Google Spreadsheet pada Bimbingan Teknologi Informatika dan Komunikasi. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 21(1), 98-112.

Rahmansyah, W. (2018). Model-Model Pengembangan Media Pembelajaran. Surabaya: Pondok Pesantren Jagad ‘Alimussiry (Anggota IKAPI). Cet, 1.

Rozak, A., & Az-Ziyadah, A. I. (2021). Kebijakan pendidikan di Indonesia. Alim| Journal of Islamic Education, 3(2), 197-208.

Siahaan, D. S., Palilingan, V. R., & Liando, O. E. S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Desain Grafis Percetakan Siswa SMK. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 2(6), 896-905.

Yayang, V. M. A., & Putri, S. F. (2024, August). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa melalui PPT Interaktif dan Quiz Game Melalui Gamekit. In Prosiding National Seminar on Accounting, Finance, and Economics (NSAFE) (Vol. 4, No. 1).

Downloads

Published

2025-06-27