TANTANGAN MEMBELAJARKAN MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR: STUDI LITERATUR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26835Keywords:
Social Studies, Elementary School, Independent Curriculum, Learning Challenges, Literature StudyAbstract
Social Studies (IPS) is a strategic subject in shaping the character and social awareness of students since elementary school level. However, in practice, IPS learning in Elementary Schools (SD) faces various complex and multidimensional challenges. This study aims to analyze these challenges through a literature study approach to nine nationally indexed scientific articles. The results of the study show that the challenges of IPS learning include the low image of the IPS subject, limited teacher competence in implementing the Independent Curriculum, minimal integration of global issues and 21st century literacy, and lack of infrastructure and technology support. Therefore, a systemic approach is needed through teacher training, provision of resources, curriculum strengthening, and pedagogical transformation to make IPS a meaningful, adaptive, and contextual learning medium.Downloads
References
Aisyah, S., Sholeh, M., Lestari, I. B., Yanti, L. D., Nuraini, N., Mayangsari, P., & Mukti, R. A. (2024). Peran Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran IPS di Era Digital. JIEPP: Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 44–52. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.382
Amri, H., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2025). Tantangan Pembelajaran IPS Berbasis Digital Diera Society 5.0. IJoEd: Indonesian Journal on Education, 1(3), 288–293. https://doi.org/10.70437/t390kh72
Aslamiah, A., Abbas, E. W., & Mutiani, M. (2021). 21st-Century Skills and Social Studies Education. The Innovation of Social Studies Journal, 2(2), 82–92. https://doi.org/10.20527/iis.v2i2.3066
Baikuna, L., Hidayatuloh, M. F., Rizal I, M. F., Fitria, N., Anjelina, N. U., Mahendra, M. R. E., Marlina, M., & Nisak, A. Z. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pemanfaatan Pembelajaran IPS. JUPENDIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 102–115. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1182
Basri, W., & Rahmi, T. S. (2023). Kendala Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPS Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Moral and Civic Education, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.24036/8851412712023733
Handayani, C. S. (2024). Tantangan Dan Peluang Pembelajaran IPS Materi Keragaman Sosial Dan Budaya Di Indonesia Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pena Edukasia, 2(3), 109–116. https://doi.org/10.58204/pe.v2i3.114
Jumriani, J., Syaharudin, S., Hadi, N. T. F. W., Mutiani, M., & Abbas, E. W. (2021). Telaah Literatur ; Komponen Kurikulum IPS Di Sekolah Dasar pada Kurikulum 2013. Jurnal Basicedu, 5(4), 2027–2035. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1111
Kastina, N. R. (2022). Perubahan Pembelajaran IPS dalam Menghadapi Tantangan Abad 21 dan Era Revolusi Industri 4.0. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(1), 133–141. https://doi.org/ppjips.ulm.ac.id/
Kusuma, I. P. W. A., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2025). Analisis Pembelajaran IPS Dalam Pendidikan Di Sekolah Dasar: Sebuah Studi Di Era Society 5.0. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 208–217. https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.20767
Lathifah, I., Fungkiuudin, H., Trisnaningtyas, R., Setiawan, R. Y., Alfiyah, N. A., Muthoharoh, L., & Rohman, N. (2023). Tantangan Implementasi Kurikulum Pendidikan IPS Di Era Globalisasi. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(4), 213–223. https://doi.org/10.55606/concept.v2i4.784
Luthfia, A. N., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Analisis Hambatan dan Kompleksitas Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Proses Pembelajaran IPS di SMP 11 Muhammadiyah Jakarta. JPSN: Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.38035/jpsn.v2i1
Mahardika, M. D. G., & Ramadhan, F. N. (2021). Pembelajaran IPS sebagai penguat nasionalisme dalam menghadapi tantangan di era globalisasi. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 6(2), 78–91. https://doi.org/10.17977/um022v6i22021p78
Marzuki, I., Siswandy, S., Iqbal, I., Reza, A. M., Putu, I., Artawan, A., Ely, A., Saputra, A., & Musmulyadi, M. (2021). Filsafat Ilmu Pengetahuan. In Pustaka Diamond (1st ed.). Penerbit Fakultas Teknik Universitas Fajar. https://repository.usd.ac.id/7333/1/3. Filsafat Ilmu Pengetahuan (B-3).pdf
Muhdar, R., & Marlina, Y. (2024). Kurikulum Merdeka : Tantangan Pembelajaran IPAS pada Siswa Sekolah Dasar Studi Kasus di SD Negeri 26 Kota Ternate. PrimEarly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, 7(2), 314–324. https://doi.org/10.37567/primearly.v7i2.3443
Nasution, E. M., Suci, F. P., & Rafiq, M. (2022). Penerapan Ruang Lingkup Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. PEMA: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 188–193. https://doi.org/10.56832/pema.v2i3.305
Pigai, A. (2024). Analisis Peran Guru Dalam Mengintegrasikan Isu-Isu Global Pada Pembelajaran IPS di SDN Inpres Kalibobo. JCI: Jurnal Cakrawala Ilmiah, 4(4), 341–348. https://doi.org/bajangjournal.com/index.php/JCI/article/view/9243
Rela, N. L. C., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2025). Tantangan dan Strategi Guru Dalam Mengembangkan Literasi Sosial Siswa Melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 4(4), 683–689. https://doi.org/10.51878/social.v4i4.4462
Rusmiati, M. N., Ashifa, R., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1490–1499. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.2203
Syahwana, A. (2022). Kendala Guru Dala Mengajarkan Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VIII MTs Swasta At-Taufiqurrahman Labuhanbatu Utara. PENDIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 1(1), 1–12. https://doi.org/jurnal.insanciptamedan.or.id/index.php/pendis/article/view/6
Tamaela, K., Telussa, R. P., & Sopacua, A. (2024). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Video Terhadap Kemampuan Berpikir Analitis Siswa SMA Negeri 29 Maluku Tengah. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 10(1), 35–42. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i1.29565
Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Sebuah Kritik Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 185–198. https://doi.org/10.19105/ejpis.v2i2.3868
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.