TANTANGAN MEMBELAJARKAN MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR: STUDI LITERATUR

Authors

  • Ahmad Syukur Universitas Muria Kudus
  • Muhammad Fashihulliasan Universitas Muria Kudus
  • Erik Atidia Ismaya Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26835

Keywords:

Social Studies, Elementary School, Independent Curriculum, Learning Challenges, Literature Study

Abstract

Social Studies (IPS) is a strategic subject in shaping the character and social awareness of students since elementary school level. However, in practice, IPS learning in Elementary Schools (SD) faces various complex and multidimensional challenges. This study aims to analyze these challenges through a literature study approach to nine nationally indexed scientific articles. The results of the study show that the challenges of IPS learning include the low image of the IPS subject, limited teacher competence in implementing the Independent Curriculum, minimal integration of global issues and 21st century literacy, and lack of infrastructure and technology support. Therefore, a systemic approach is needed through teacher training, provision of resources, curriculum strengthening, and pedagogical transformation to make IPS a meaningful, adaptive, and contextual learning medium.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Muhammad Fashihulliasan, Universitas Muria Kudus

Dosen Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muria Kudus

Erik Atidia Ismaya, Universitas Muria Kudus

Dosen Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muria Kudus

References

Aisyah, S., Sholeh, M., Lestari, I. B., Yanti, L. D., Nuraini, N., Mayangsari, P., & Mukti, R. A. (2024). Peran Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran IPS di Era Digital. JIEPP: Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 44–52. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.382

Amri, H., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2025). Tantangan Pembelajaran IPS Berbasis Digital Diera Society 5.0. IJoEd: Indonesian Journal on Education, 1(3), 288–293. https://doi.org/10.70437/t390kh72

Aslamiah, A., Abbas, E. W., & Mutiani, M. (2021). 21st-Century Skills and Social Studies Education. The Innovation of Social Studies Journal, 2(2), 82–92. https://doi.org/10.20527/iis.v2i2.3066

Baikuna, L., Hidayatuloh, M. F., Rizal I, M. F., Fitria, N., Anjelina, N. U., Mahendra, M. R. E., Marlina, M., & Nisak, A. Z. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pemanfaatan Pembelajaran IPS. JUPENDIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 102–115. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1182

Basri, W., & Rahmi, T. S. (2023). Kendala Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPS Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Moral and Civic Education, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.24036/8851412712023733

Handayani, C. S. (2024). Tantangan Dan Peluang Pembelajaran IPS Materi Keragaman Sosial Dan Budaya Di Indonesia Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pena Edukasia, 2(3), 109–116. https://doi.org/10.58204/pe.v2i3.114

Jumriani, J., Syaharudin, S., Hadi, N. T. F. W., Mutiani, M., & Abbas, E. W. (2021). Telaah Literatur ; Komponen Kurikulum IPS Di Sekolah Dasar pada Kurikulum 2013. Jurnal Basicedu, 5(4), 2027–2035. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1111

Kastina, N. R. (2022). Perubahan Pembelajaran IPS dalam Menghadapi Tantangan Abad 21 dan Era Revolusi Industri 4.0. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(1), 133–141. https://doi.org/ppjips.ulm.ac.id/

Kusuma, I. P. W. A., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2025). Analisis Pembelajaran IPS Dalam Pendidikan Di Sekolah Dasar: Sebuah Studi Di Era Society 5.0. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 208–217. https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.20767

Lathifah, I., Fungkiuudin, H., Trisnaningtyas, R., Setiawan, R. Y., Alfiyah, N. A., Muthoharoh, L., & Rohman, N. (2023). Tantangan Implementasi Kurikulum Pendidikan IPS Di Era Globalisasi. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(4), 213–223. https://doi.org/10.55606/concept.v2i4.784

Luthfia, A. N., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Analisis Hambatan dan Kompleksitas Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Proses Pembelajaran IPS di SMP 11 Muhammadiyah Jakarta. JPSN: Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.38035/jpsn.v2i1

Mahardika, M. D. G., & Ramadhan, F. N. (2021). Pembelajaran IPS sebagai penguat nasionalisme dalam menghadapi tantangan di era globalisasi. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 6(2), 78–91. https://doi.org/10.17977/um022v6i22021p78

Marzuki, I., Siswandy, S., Iqbal, I., Reza, A. M., Putu, I., Artawan, A., Ely, A., Saputra, A., & Musmulyadi, M. (2021). Filsafat Ilmu Pengetahuan. In Pustaka Diamond (1st ed.). Penerbit Fakultas Teknik Universitas Fajar. https://repository.usd.ac.id/7333/1/3. Filsafat Ilmu Pengetahuan (B-3).pdf

Muhdar, R., & Marlina, Y. (2024). Kurikulum Merdeka : Tantangan Pembelajaran IPAS pada Siswa Sekolah Dasar Studi Kasus di SD Negeri 26 Kota Ternate. PrimEarly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, 7(2), 314–324. https://doi.org/10.37567/primearly.v7i2.3443

Nasution, E. M., Suci, F. P., & Rafiq, M. (2022). Penerapan Ruang Lingkup Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. PEMA: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 188–193. https://doi.org/10.56832/pema.v2i3.305

Pigai, A. (2024). Analisis Peran Guru Dalam Mengintegrasikan Isu-Isu Global Pada Pembelajaran IPS di SDN Inpres Kalibobo. JCI: Jurnal Cakrawala Ilmiah, 4(4), 341–348. https://doi.org/bajangjournal.com/index.php/JCI/article/view/9243

Rela, N. L. C., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2025). Tantangan dan Strategi Guru Dalam Mengembangkan Literasi Sosial Siswa Melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 4(4), 683–689. https://doi.org/10.51878/social.v4i4.4462

Rusmiati, M. N., Ashifa, R., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1490–1499. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.2203

Syahwana, A. (2022). Kendala Guru Dala Mengajarkan Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VIII MTs Swasta At-Taufiqurrahman Labuhanbatu Utara. PENDIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 1(1), 1–12. https://doi.org/jurnal.insanciptamedan.or.id/index.php/pendis/article/view/6

Tamaela, K., Telussa, R. P., & Sopacua, A. (2024). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Video Terhadap Kemampuan Berpikir Analitis Siswa SMA Negeri 29 Maluku Tengah. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 10(1), 35–42. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i1.29565

Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Sebuah Kritik Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 185–198. https://doi.org/10.19105/ejpis.v2i2.3868

Downloads

Published

2025-06-13