PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH MATERI PENGURANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR

Authors

  • Husnul Khatimah Universitas Jambi
  • Niken Ananda Universitas Jambi
  • Azzahra Salmanabila Pharsa Universitas Jambi
  • Risdalina Risdalina Universitas Jambi
  • Destrinelli Destrinelli Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26907

Keywords:

learning activity, learning media, cooperative model type make a match, elementary school

Abstract

This study aimed to improve student engagement in mathematics learning by implementing the “Pulau Pengurangan” board game as a learning media through the Cooperative Learning Model, Make A Match type. The classroom action research was conducted in grade II of SDN 111/1 Muara Bulian during April–May 2025, consisting of two cycles, each with two meetings. Data were collected through observations based on three indicators: enthusiasm in learning, willingness to answer questions, and effort to solve problems. The results showed a significant improvement in students' learning activity. Initially, in the pre-action stage, engagement was only 46.88%. After implementing the action, it increased to 55% in Cycle I (meeting II), and finally reached 70% in Cycle II (meeting II). This study concludes that using the Pulau Pengurangan board game effectively enhances students’ active participation in mathematics learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kencono, M. R., & Harjono, N. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1190–1197. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5038

Nisa, Z. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Berbasis Make A Match Pada Materi Bagian-Bagian Mata Dan Fungsinya Pembelajaran IPAS Kelas V SDN 1 Gondang. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 438–445.

Alwi, A., Tabina, A. R., Aziz, N. A., Azmira, R., Putri, R. J., Lubis, M. R., & Nasution, S. H. (2023). Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Pemahaman, Keterampilan Sosial, Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi dan Media Pendidikan , 1-6.

Amelia, L., Astuti, D. A., Istiqomah, N. h., Hapsari, B., & Daniar, A. S. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif. Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Aminy, R. T., Lusa, H., & Yulianti, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SDN 171 Rejang Lebong. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 291-299.

Danil, M., Yulia, & Hasnah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Wajo. PINISI JURNAL OF EDUCATION, 165-175.

Ermita. (2021). Make a-Match: Sebuah Metode Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Guru dan Pembelajaran, 429-436.

Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis Model Pemebelajaran Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 321-324.

Kurniawan, F. D., Nurasiah, I., & Sutisna, A. (2021). PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DI SEKOLAH DASAR. attadib : Journal of Elementary Education, 124-131.

Putri, D. A., & Taufina. (2020). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Make A Match Di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 610-616.

Rohmah, S. N. (2021). Startegi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: UAD PRESS.

Romansyah, D., Egok, A. S., & Firma, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 1820-1828.

Sumarni. (2021). MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENYESUAIAN DIRI DENGAN LINGKUNGAN PADA SISWA. Jurnal Kewarganegaraan, 39-44.

Suryaningsih, N. K. (2021). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL EMBELAJARAN MAKE A MATCH PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 2 PADANGKERTA SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2016/2017. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 84-90.

Tabrani, & Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learnig. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 200-213.

Taufik, A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Metakognisi Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 121-130.

Downloads

Published

2025-01-06