PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH MATERI PENGURANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26907Keywords:
learning activity, learning media, cooperative model type make a match, elementary schoolAbstract
This study aimed to improve student engagement in mathematics learning by implementing the “Pulau Pengurangan” board game as a learning media through the Cooperative Learning Model, Make A Match type. The classroom action research was conducted in grade II of SDN 111/1 Muara Bulian during April–May 2025, consisting of two cycles, each with two meetings. Data were collected through observations based on three indicators: enthusiasm in learning, willingness to answer questions, and effort to solve problems. The results showed a significant improvement in students' learning activity. Initially, in the pre-action stage, engagement was only 46.88%. After implementing the action, it increased to 55% in Cycle I (meeting II), and finally reached 70% in Cycle II (meeting II). This study concludes that using the Pulau Pengurangan board game effectively enhances students’ active participation in mathematics learning.Downloads
References
Kencono, M. R., & Harjono, N. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1190–1197. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5038
Nisa, Z. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Berbasis Make A Match Pada Materi Bagian-Bagian Mata Dan Fungsinya Pembelajaran IPAS Kelas V SDN 1 Gondang. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 438–445.
Alwi, A., Tabina, A. R., Aziz, N. A., Azmira, R., Putri, R. J., Lubis, M. R., & Nasution, S. H. (2023). Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Pemahaman, Keterampilan Sosial, Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi dan Media Pendidikan , 1-6.
Amelia, L., Astuti, D. A., Istiqomah, N. h., Hapsari, B., & Daniar, A. S. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif. Semarang: Cahya Ghani Recovery.
Aminy, R. T., Lusa, H., & Yulianti, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SDN 171 Rejang Lebong. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 291-299.
Danil, M., Yulia, & Hasnah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Wajo. PINISI JURNAL OF EDUCATION, 165-175.
Ermita. (2021). Make a-Match: Sebuah Metode Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Guru dan Pembelajaran, 429-436.
Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis Model Pemebelajaran Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 321-324.
Kurniawan, F. D., Nurasiah, I., & Sutisna, A. (2021). PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DI SEKOLAH DASAR. attadib : Journal of Elementary Education, 124-131.
Putri, D. A., & Taufina. (2020). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Make A Match Di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 610-616.
Rohmah, S. N. (2021). Startegi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: UAD PRESS.
Romansyah, D., Egok, A. S., & Firma, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 1820-1828.
Sumarni. (2021). MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENYESUAIAN DIRI DENGAN LINGKUNGAN PADA SISWA. Jurnal Kewarganegaraan, 39-44.
Suryaningsih, N. K. (2021). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL EMBELAJARAN MAKE A MATCH PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 2 PADANGKERTA SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2016/2017. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 84-90.
Tabrani, & Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learnig. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 200-213.
Taufik, A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Metakognisi Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 121-130.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.