PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ARTIKULASI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS IV SD NEGERI BONTONOMPO

Authors

  • Rosdiah Salam Universitas Negeri Makassar
  • Erma Suryani Sahabuddin Universitas Negeri Makassar
  • Aulia Oktaviana Hs Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26930

Keywords:

articulation learning model, speaking skills

Abstract

The main problem in this research is the low speaking skills of fourth-grade students at Bontonompo Public Elementary School. This study aims to improve students' speaking abilities through the application of the articulation type cooperative learning model. The method used is a qualitative approach with the type of research being Classroom Action Research (CAR). The research was conducted at Bontonompo Public Elementary School, with the research subjects consisting of one teacher and 15 students. Data collection techniques included observation, tests, and documentation, while data analysis was conducted descriptively qualitatively. The results of the study show that the teacher's activity in the learning process in the first cycle was categorized as sufficient and increased to the good category in the second cycle. Student learning activities also showed improvement, from the sufficient category in the first cycle to the good category in the second cycle. The results of the students' speaking skills tests showed an increase, from the sufficient category in the first cycle to good category in cycle II. Based on the results, it can be concluded that the application of the Articulation type cooperative learning model is effective in improving students' speaking skills in Indonesian language learning in the fourth grade of Bontonompo Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjelina, N., & Tarmini, W. (2022). Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7327–7333.

BAM, S. A., Setiawan, B., & Saddhono, K. (2018). Penggunaan Bahasa Indonesia Pada Diskusi Siswa SMA Negeri

4 Surakarta: Kajian Dengan Prinsip Kerja Sama Grice Dan Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Keterampilan Berbicara. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 281-

301.

Budiyanto, M. A. K. (2016). Sintaks 45 Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL). Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Dwi Isworo Widha Sunarno, dan Daru Wahyuningsih. (2020) “Hubungan Antara Kreativitas Siswa Dan Kemampuan Numerik Dengan Kemampuan Kognitif Fisika Siswa SMP Kelas VIII,”

Firmansyah, M. B. (2018). Model Pembelajaran Diskusi Berbasis Perilaku Berliterasi Untuk Keterampilan Berbicara. Jurnal Ilmiah Edukasi & Sosial, 8(2), 119-125.

Hendri, M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan

Komunkatif. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196-

210.

Melya, N., Sahabuddin, E. S., & Junaid, M. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Global Journal Teaching Professional, 3.

Ningrum, E. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Ombak.

Novianti, I., & Fatimah, V. S. (2019). Pengaruh Bahasa Daerah Dan Gaul Terhadap Guru Dan Siswa Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 543–

549.

Novianti, I., & Fatimah, V. S. (2019). Pengaruh Bahasa Daerah Dan Gaul Terhadap Guru Dan Siswa Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 543–

549.

Pese, Hasmiati, Hendrik Arung Lamba & Muhammad Ali. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Artikulasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Kelas Viii Smp Negeri 2 Marawola.

Putri, E. N. D., & Taufina, T. (2020). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Make A

https://doi.org/10.31004/basiced

u.v6i4.3495Match Terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 617–623.

https://doi.org/10.31004/basiced u.v4i3.405

Rezki Maulina Azmi, Sri. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Bercerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar, Sumatera Utara : Journal of Science and Social Research.

Rohaina. (2020). Perkembangan Bahasa Anak : Analisis Komunikasi Siswa. 1(2), 66– 69.

Romadhani, P. S., & Solihah Titin Sumanti. (2023). Analisis Keterampilan Membaca Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V SD Negeri

17 Bilah Barat. Islamic Education, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.57251/ie.v3i1. 893

Sari, I. (2018). Motivasi Belajar Mahasiswa Program Studi Manajemen Dalam Penguasaan Keterampilan Berbicara (Speaking) Bahasa Inggris. Manajemen Tools, 9(1), 41–52.

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250– 256.

https://doi.org/10.31004/basiced u.v4i2.332

Susanti, T. C., Saputra, H. H., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh Metode Artikulasi Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas III SDN 28 Cakranegara. Renjana Pendidikan Dasar, 1(1), 44-49.

UNM. (2020). Pedoman Penulisan Tugas Akhir Mahasiswa Universitas Negeri Makassar.

Downloads

Published

2025-06-10