PENERAPAN METODE STORYTELLING TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA DAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA DALAM PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26940Keywords:
indonesian, speaking ability, self-confidence, elementary school, storytellingAbstract
This study aims to determine the effect of the application of the storytelling method on students' speaking ability and self-confidence in learning Indonesian in class IV SDN 14/I Sungai Baung. The background of this study is based on the low ability of students to express opinions orally and lack of self-confidence when speaking in public. This study uses a classroom action approach (CAR) which is carried out in two cycles with 20 students as subjects. The data collection technique is carried out through direct observation using an assessment sheet that includes five indicators of speaking ability and five indicators of self-confidence. The results of the study showed that the storytelling method was significantly able to improve both aspects. In cycle I, there were still a number of students who were less active and not yet confident, but in cycle II there was a significant increase in aspects of pronunciation, intonation, use of gestures, and courage in speaking and actively participating. The average class score also increased from 68.75 in cycle I to 78.5 in cycle II. Based on these results, it can be concluded that the storytelling method is effective in improving students' speaking ability and self-confidence in learning Indonesian in elementary schools.Downloads
References
Aulia, R., & Normaliza, N. (2024). Metode Bercerita Untuk Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 228-239.
Baharun, S. (2025). Pendekatan Repetitif melalui Hafalan Kitab Muḥāwarah untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Berbicara Bahasa Arab. JICALLS: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Studies, 3(1), 15-33.
Fadilah, R., & Aziz, T. (2024). Penerapan metode bercerita dengan pendekatan ramah anak untuk mengembangkan bahasa anak usia dini di PAUD Ar Rahman. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 235-246.
Farida, A., Rois, S., & Ahmad, E. S. (2023). Sekolah yang Menyenangkan: metode kreatif mengajar dan pengembangan karakter siswa. Nuansa Cendekia.
Firgiawan, T., Gultom, M., Prayoga, I. I., Guriadi, M., Indriyani, S., Muslimah, R. H., ... & Rahman, T. A. (2024). PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBSIS DIGITAL. Semarang:Cahya Ghani Recovery.
Ginting, L. R. (2024). Metode Bercerita untuk Meningkatan Perilaku Patuh Pada Anak Usia Dini. Psikologi Prima, 7(2), 190-199.
Khaerunnisa, D., Suri, O. I., & Anggraini, D. (2024). Pengaruh Metode Storytelling Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Dan Berbicara Anak Prasekolah Tahun 2022. Jurnal Kesehatan STIKes IMC Bintaro, 7(1), 16-26.
Kurdi, M. S. (2024). Storytelling Sebagai Alat untuk Transmisi Nilai Lintas Generasi di Madrasah Ibtidaiyah. Indonesian Journal of Religion Center, 2(1), 89-102.
Kurnia, R. (2020). Bahasa anak usia Dini. Yogyakarta:Deepublish.
Kuswandi, S., & Putri, N. D. (2021). Penerapan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran Bahasa Indonesia untuk meningkatkan kemampuan menulis Puisi Bebas pada Siswa kelas V SD. Jurnal Tahsinia, 2(1), 97-109.
Lafendry, F. (2023). Urgensi penelitian tindakan kelas dalam lingkup pendidikan. Tarbawi: Jurnal pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 142-150.
Maknun, L. L., & Adelia, F. (2023). Penerapan Metode Storytelling Dalam Pembelajaran Di Mi/Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 3(1), 34-41.
Maulia, S. (2023). Peran komunikasi efektif guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar (SD). Elementa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1).
Nisa, K., Yuniarti, E., & Wahyuni, E. N. (2025). Efektivitas Media Pembelajaran Dongeng dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas 1 MIS Darussalam. Jurnal Ilmiah Madrasah, 2(1).
Novriadi, F., Mayar, F., & Desyandri, D. (2023). Memperkenalkan Drama Musikal Untuk Membangun Kreativitas Dan Kepercayaan Diri Di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 5757-5768.
Purwati, P. D. (2024). Buku Ajar Mata Kuliah Pengembangan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Semarang:Cahya Ghani Recovery.
Rosyida, R. H., Anjelika, S. D., Septiyanto, I. S., & Zulfahmi, M. N. (2025). Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar Melalui Permainan Bingo yang Menyenangkan dan Interaktif. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 216-227.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.