PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN APLIKASI WATTPAD UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS PUISI

Authors

  • Suryantoro Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Susi Azizah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Riswanda Himawan Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26948

Keywords:

problem based learning; wattpad; writing skills

Abstract

The low writing skills of students in writing lessons are due to boring and uninteresting learning experiences. Therefore, innovation is needed to increase students' enthusiasm in writing lessons and improve their skills. One possible innovation is to implement an enjoyable learning model using innovative media. This research aims to enhance narrative writing skills of students in grade VIII-E of SMPN 12 Malang by applying the problem-based learning model with the assistance of a wattpadapplication. The study employs collaborative classroom action research with two learning cycles involving 30 students. Data collection includes observation and tests, and the data are analyzed using descriptive quantitative analysis. The research findings indicate that the implementation of the problem-based learning model with the assistance of a wattpad application successfully enhances students' poetry writing skills in each learning cycle. In the first cycle, there was a 53% increase in the classical in the classical mastery percentage, while in the second cycle, the mastery percentageimproved to 90%. Thus, the implementation of this learning model contributes positively to enhancing students' writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, Anggya Ayu Putu, dkk. (2022). Peran Aplikasi Wattpad dalam Mengasah Keterampilan Menulis di Kalangan Generasi ZMasa Society 5.0. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/pilar/article/view/4417

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Avyliani, L. (2018). Aspek Sosiologi Pengarang Pada Struktur Batin Puisi Watashi Ga Ichiban Kirei Datta Toki. Janaru Saja: Jurnal Program Studi Sastra Jepang (Edisi Elektronik), 7(1), 36-40.

Damayanti, I. P., Santoso, B., & Herlina, H. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Wattpad Terhadap Peningkatan Kemampuan LiterasiPemustaka Upt Perpustakaan Uin Raden Fatah Palembang. VISI PUSTAKA: Buletin Jaringan Informasi Antar Perpustakaan, 23(2), 141–152. https://doi.org/10.37014/visipustaka.v23i2.2765

Guntur Tarigan, Henry. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa

Gusrita, T. (2021). Penerapan Model Pembeelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Peserta didik MAN 1 Sarolangun. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1).

Kemdikbud. (2013). Model Pembelajaran Berbasis Masalah/ PBL. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kusrianti, A., & Suharto, V. T. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning dengan multimedia untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 3(2), 145-152.

Mardhiyana, D., & Sejati, E. O. W. (2016, February). Mengembangkan kemampuan berpikir kreatif dan rasa ingin tahu melalui model pembelajaran berbasis masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 672-688).

Parnawi, A. (2020). Penelitian tindakan kelas (classroom action research). Deepublish.

Sari, R. F., Rosdiana, R., & Mulya, R. Y. W. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning dan Media Wattpad Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Kelas X SMAN 6 Bogor. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 516-529.

Simamora, D. A., Aryaningrum, K., & Ayurachmawati, P. (2022). Penerapan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) dalam Keterampilan Menulis Permulaan pada Peserta didik Kelas 1 SD. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 5(1), 9-16.

Sumantri, M. S. (2015). Strategi pembelajaran: teori dan praktik di tingkat pendidikan dasar.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01).

Tarigan, J. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Bantuan Media Video Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Peserta didik Kelas XI IIS SMA Negeri 1 Singaraja. Journal of education action research, 2(2), 123-133.

Vitasari, R. (2013). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Problem Based Learning Peserta didik Kelas V SD Negeri 5 Kutosari. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 4(3).

Downloads

Published

2025-06-19