TEKNIK AKROSTIK DALAM PEMBELAJARAN MENULIS PUISI

Authors

  • Asti Lestina Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dian Indihadi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26949

Keywords:

Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

Writing poetry is one of the important language skills to be mastered by elementary school students. However, this skill is often considered difficult because students experience obstacles in exploring ideas, choosing diction, and organizing ideas coherently. This study aims to examine the effectiveness of the acrostic technique in learning to write poetry through a literature study of eleven previous studies. The method used is qualitative research with a descriptive approach through a literature review. The results of the study show that the acrostic technique can significantly improve students' poetry writing skills. This technique makes it easier for students to compose poetry stanzas using the initial letter of a word as a guide. Several studies have also shown that the integration of the acrostic technique with learning media, such as images, audiovisuals, spinwheels, and digital boards, can increase student motivation and participation. Thus, the acrostic technique can be used as an effective alternative strategy in learning to write poetry in elementary schools

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh, N. K. (2018). Pemanfaatan teknik akrostik untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas VIII SMP. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 11(1), 40-47.

Agustina, E. S. (2023, December). Paradigma Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Kurikulum Merdeka. In Seminar Nasional Literasi Prodi PBSI FPBS UPGRIS (pp. 888-907).

Cahyanti, E. D., Asri, S. A., & Ulfa, M. (2021). Upaya Meningkatkan keterampilan menulis puisi melalui teknik akrostik berbantuan media audiovisual. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 199-208).

Diana, I., & Nasihudin, N. (2018). Penerapan Teknik Akrostik Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2).

Hidayat, G. T., & Indihadi, D. (2018). Teknik akrostik dalam penulisan puisi. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 103-109.

Huliatunisa, Y. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Penggunaan Teknik Akrostik Pada Pembelajaran Tematik. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 121-133.

Julianto, I. R. (2025). KETERAMPILAN MENULIS PUISI DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK AKROSTIK DI SEKOLAH DASAR (STUDI LITERATUR). Jurnal Dinamika Sosial dan Sains, 2(3), 611-617.

Koly, Y. F. M. (2021). Menulis Puisi dengan Teknik Akrostik. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 1(2), 32-35.

Levinsun, C. L., Rahmayantis, M. D., & Budiasri, R. W. (2025). PENERAPAN TEKNIK AKROSTIK DENGAN MEDIA SPINWHEEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Journal of Composite Social Humanisme, 2(2), 1-7.

Maharani, P., Rukayah, R., & Yulisetiani, S. Proses pembelajaran menulis puisi menggunakan teknik akrostik berbantu media digital papan kata di sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 12(6), 473-478.

Melasarianti, L., Krisnawati, V., & Martha, N. U. (2019). Peningkatan keterampilan menulis puisi melalui teknik akrostik berbasis media gambar pahlawan nusantara. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(1), 55-64.

Murhadi, W. R. (2025). Metode Penelitian: Pendekatan Kuantitatif dan kualitatif.

Pradopo, Rachmat Djoko. 2002a. Pengkajian Puisi. Yogyakarta:Gadjah Mada University Press.

Pudjiati, I., Adi, T. T., & Hidayat, O. S. (2024, March). OPTIMALISASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI TEKNIK MENULIS PUISI AKROSTIK BAGI SISWA SEKOLAH DASAR. In Prosiding Seminar Nasional PSSH (Pendidikan, Saintek, Sosial dan Hukum) (Vol. 3, No. 1, pp. 190-1).

Rahmawati, L. D. (2022). Pelaksanaan pembelajaran menggunakan model problem based learning pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas IV SD. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(1), 1-4.

Sudarma, P. (2020). Mengupas Puisi. CV Media Educations

Sulistianingrum, E., Nurmahanani, I., & Iskandar, S. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Puisi Melalui Teknik Akrostik pada Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. In Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2, No. 1, pp. 1522-1530).

Yusman, L., & Defita, L. (2020). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Teknik Akrostik Dengan Memanfaatkan Lingkungan Sekolah Pada Siswa Kelas V. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 48-52.

Downloads

Published

2025-06-13