Analisis Penerapan Kaidah Ejaan Bahasa Indonesia Dalam Artikel Ilmiah Mahasiswa Magister Pendidikan Dasar Universitas Muria Kudus
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26980Keywords:
bahasa indonesia, error analysis, EYD, journal article, spellingAbstract
This study aims to identify errors in the use of Indonesian spelling in scientific journal articles of students at Master of Primary Education, Muria Kudus University published in the Jurnal Prakarsa Paedagogia. A qualitative approach with a descriptive method was used with a focus on two articles published in 2024 as data sources. Data collection was carried out through literature and documentation reviews using inventory techniques, careful reading, and note-taking. The analysis was carried out using a qualitative descriptive method, referring to the Enhanced Spelling Guidelines (EYD) Edition V of the Indonesian Language. The results of the study recorded 99 spelling errors in Indonesian, including 22 spelling errors, 16 errors in the use of capital letters, 27 errors in the use of punctuation, 7 incorrect loan words, 14 preposition errors, 5 repeated word errors, and 8 conjunction errors.Downloads
References
Agustina, T., & Oktavia, W. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Bahan Ajar Kelas Menyimak Program BIPA IAIN Surakarta. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 60–70. https://doi.org/10.29300/disastra.v1i2.1866
Al-Fahad, M. F., Nurjaman, A., & Mukodas, M. (2023). Analisis Penyuntingan Aspek Kebahasaan Dalam Karya Ilmiah. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 243–249. https://doi.org/10.31943/bi.v8i1.421
Amajihono, S. (2022). Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Pada Karangan Narasi Siswa Kelas X Iis-a Sma Swasta Kampus Telukdalam Tahun Pembelajaran 2020/2021. KOHESI : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 41–51. https://doi.org/10.57094/kohesi.v2i2.429
Ardiyanti, A., Usman, M., & Bandu, I. (2018). Pembelajaran Kosakata Bahasa Prancis Dengan Media Flashcard (Studi Kasus Pada Mahasiswa Sastra Prancis). Jurnal Ilmu Budaya, 6(1), 176–186. https://doi.org/10.34050/jib.v6i1.4327
Basith, A., & Zuhriyah, A. (2023). Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Artikel Ilmiah Mahasiswa Farmasi Abdul. AL-AFKAR : Journal For Islamic Studies, 6(2), 463–473. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v6i2.810
Debora, D., Hutasoit, F. Y. N., Tarigan, R. A. B., Situmorang, R. B., Sitorus, R. Y., & Hadi, W. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Makalah Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi UNIMED. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 191–202. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.637
Desmirasari, R., & Oktavia, Y. (2022). Pentingnya Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. ALINEA : Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 2(1), 114–119. https://doi.org/10.58218/alinea.v2i1.172
Dinanti, N. F., Susetyo, S., & Utomo, P. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia Pada Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA FKIP Universitas Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 3(2), 191–202. https://doi.org/10.33369/jik.v3i2.10203
Fahrudin, T. M., Sa’diyah, I., Latipah, L., Atha Illah, I. Z., Bey Lirna, C. C., & Acarya, B. S. (2021). Aplikasi Pendeteksi Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Karya Ilmiah Bidang Ilmu Komputer Menggunakan Kebi 1.0 Checker. Prosiding Seminar Nasional Informatika Bela Negara (SANTIKA), 2(1), 64–72. https://doi.org/10.33005/santika.v2i0.104
Fajar, M., Alberth, A., & A.R.G, M. Y. (2022). Bentuk Kata Serapan Asing Dan Perubahannya Di Media Sosial Youtube. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(2), 102–111. https://doi.org/10.33772/jpb.v11i2.34127
Febriana, H. A., Supriadi, O., & Setiawan, H. (2023). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Laporan Praktik Kerja Industri Siswa SMK Texmaco Karawang. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 180–191. https://doi.org/10.31571/bahasa.v12i1.4268
Febriana, I., Titania, N., Sari, R. P., Ramadhani, S., & Syalwa, Z. (2025). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia Dalam Jurnal Literasi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Indonesia Dan Sastra. JIIC : Jurnal Intelek Insan Cendekia, 2(2), 3576–3585. https://doi.org/jicnusantara.com/index.php/jiic/article/view/2605/2743
Fitriani, A., Mahardika, E. F., Maulana, M. Y., & Ulya, C. (2021). Analisis kesalahan berbahasa tataran ejaan pada majalah Mulia edisi April 2020. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 3(1), 1–9. https://doi.org/10.26555/jg.v3i1.3391
Halid, E. (2024). Kesalahan Gaya Berbahasa Pada Media Sosial Instagram Dalam Caption Dan Komentar Edisi Oktober-Desember 2023. Pena Literasi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 80–93. https://doi.org/10.24853/pl.7.1.80-93
Harahap, P. P. A., Siagian, S. Z., Lubis, Y. I., Simbolon, Y. Y., & Febriana, Ik. (2024). Peningkatan Kemampuan Siswa dalam Membedakan Bahasa Baku dan Bahasa Tidak Baku Berdasarkan EYD. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 96–99. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1387
Hasrianti, A. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dalam Karangan Peserta Didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 213–222. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.618
Helda, T., Elvia, D., Yulianti, U., & Kamcani, F. (2023). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Artikel Ilmiah Mahasiswa. GERAM : Gerakan Aktif Menulis Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 11(1), 101–110. https://doi.org/10.25299/geram.2023.vol11(1).12939
Herawati, I., Kanzunnudin, M., & Wiranti, D. A. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Penulisan Karangan Deskripsi Siswa Kelas Iv Sd 04 Besito Kudus. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3). https://doi.org/10.24176/jpi.v2i3.8643
Hidayat, D., Yulianto, B., & Savitri, A. D. (2023). Refleksi Karakter Masyarakat Madura dalam Film Pendek Mata Pena: Kajian Semiotika. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 276–289. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v4i2.6386
Hidayat, P., Sudiana, I. N., & Tantri, A. A. S. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Penulisan Berita Detik Finance dan Detik News. JJPBSI: Urnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3), 318–326. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i3.36926
Hothimah, R. H., Hasan, N., & Mawardi, M. (2024). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Paragraf Deskriptif Siswa Kelas V SD. Journal of Education Research, 5(4), 4262–4268. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1437
Juliana, E. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Sesuai EYD Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Prodi Tadris Bahasa Indonesia UIN Syahada Padangsidimpuan. Jurnal Hata Poda, 2(1), 53–65. https://doi.org/10.24952/hatapoda.v2i1.8263
Kasanah, H. N., Darmuki, A., & Hasanudin, C. (2018). Media Luar Ruang di Kabupaten Bojonegoro: Tinjauan Kesalahan Berbahasa dan Pembelajaran Bahasa di SMP. Jurnal Linguistik, Sastra, Dan Pendidikan, 3(2), 223–232. https://doi.org/ejournalunwmataram.org/index.php/trendi/article/view/83
Kemendikbudristek Republik Indonesia (2022). Keputusan Kepala Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 0424/I/BS.00.01/2022 tentang Ejaan Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan Edisi V. Jakarta : Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Republik Indonesia.
Khabibah, N. (2020). Aplikasi Kaidah Kebahasaan Tataran Ejaan pada Artikel Surat Kabar Merapi [Universitas Sebelas Maret Surakarta]. In Universitas Sebelas Maret (Vol. 1, Issue 1). https://doi.org/10.31227/osf.io/ae6wx
Khoirunnisa, K., Sumarlam, S., & Nugroho, M. (2023). Tipologi Abreviasi dan Akronim: Titik Pijak Awal Pemanfaatan Semantik dalam Penyusunan Kamus Bahasa Indonesia. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 208–220. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v4i2.6831
Krishannanto, D., Fajrie, N., & Fathurohman, I. (2024). Faktor Penyebab Rendahnya Partisipasi Guru dalam Penyusunan Aksi Nyata pada Aplikasi PMM. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 7(2), 1–12. https://doi.org/10.24176/jpp.v7i2.12942
Kusumawati, A., Fajrie, N., & Fathurohman, I. (2024). Pengaruh Program Inovasi Jojoba ( Jumat Olahraga , Jumat Olahrasa , Jumat Bahagia ) Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 7(2), 43–53. https://doi.org/10.24176/jpp.v7i2.13234
Lubis, B., Chairunisa, H., Purba, V. S., Batubara, M. S. A., Rangkuti, S. R., Sagala, N. S. K., Siregar, A. A. A., & Pasaribu, R. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Proposal Penelitian Mahasiswa Universitas Negeri Medan. JRPP: Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 15020–15025. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i4.36228
Mahsusi, M., & Hudaa, S. (2022). Peningkatan Kemampuan Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa Melalui Pengenalan Aplikasi Publish or Perish. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(3), 2113–2122. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i3.8174
Mariyana, S. (2019). Analisis Kesalahan Kalimat Dalam Artikel Jurnal Pendidikan Dan Keguruan 2014 Program Pascasarjana Universitas Terbuka. METAFORA, 5(2), 131–140. https://doi.org/10.30595/mtf.v5i2.5079
Marselina, S. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia pada Artikel Ilmiah Mahasiswa STIE Sakti Alam Kerinci. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 2(1), 101–106. https://doi.org/10.57251/sin.v2i1.272
Meidiana, R., Suryadi, S., & Basuki, R. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Penulisan Surat Dinas Kantor Desa Se-Kecamatan Lebong Atas Kabupaten Lebong. Jurnal Ilmiah KORPUS, 6(1), 85–94. https://doi.org/10.33369/jik.v6i1.19812
Melinda, D., & Putra, D. A. K. (2023). Karakteristik Verba pada Laki-Laki dan Perempuan dalam Kolom Komentar YouTube Narasi Newsroom. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 262–275. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v4i2.6804
Miranti, F. Y., Kanzunnudin, M., & Darmuki, A. (2024). Analisis kesalahan penulisan huruf kapital pada karangan deskripsi siswa sekolah dasar. BAHASTRA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 132–136. https://doi.org/jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/download/9361/Pdf
Muawanah, M., Nurfadhillah, S., & Nuraeni, Y. (2022). Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Kapital pada Paragraf Menggunakan Pedoman Puebi Siswa Kelas II SDN 04 Sepatan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 514–522. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.6640
Mulyati, S. (2022). Kemampuan Siswa dalam Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Penulisan Karangan Deskripsi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2495–2504. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2395
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal). In Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, UPN Veteran Yogyakarta Press (1st ed.). UPN Veteran Yogyakarta Prass. http://www.academia.edu/download/35360663/METODE_PENELITIAN_KUALITAIF.docx
Nasution, F., Tambunan, E. E., & Harahap, T. R. (2021). Analisis Unsur Serapan Pada Media Luar Ruangan Di Kecamatan Padangsidimpuan Utara. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(3), 656–662. https://doi.org/10.58258/jime.v7i3.2334
Natasya, A. T., Malau, C. C., Fadilah, N., Irfani, V. A., & Siregar, M. W. (2024). Analisis Kesalahan Bahasa Indonesia Pada Jurnal Ilmiah. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 2(2), 1–13. https://doi.org/10.673
Pratiwi, S. I., Elisa, I., & Graciavita, Z. S. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Ejaan Tugas Makalah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Semester Iv Tahun Akademik 2023. Jurnal Kastral: Kajian Sastra Nusantara Linggau, 3(2), 42–49. https://doi.org/10.55526/-.v3i2.524
Rahmaniyah, R. (2019). Kemampuan Menggunakan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Dalam Karangan Narasi Dan Deskripsi Siswa Kelas VII MTsN 1 Parigi. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(3), 96–102.
Rajagukguk, H. H., Putri, R. P., Situmorang, T. A., Yatunnisa, U., Hadi, W., & Siregar, M. W. (2024). Analisis Kesalahan Bahasa Indonesia Dalam Laporan CJR Mahasiswa Gizi Kelas B UNIMED. Jurnal Kajian Ilmiah Interdisipliner, 8(10), 25–33. https://doi.org/sejurnal.com/pub/index.php/jkii/article/view/4791
Rosdiana, L. A. (2020). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia (Ebi) Pada Karya Ilmiah Mahasiswa. BAHTERA INDONESIA: Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.31943/bi.v5i1.58
Rusandi, R., & Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18
Rusanti, R., Fathurohman, I., & Pratiwi, I. A. (2022). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Siswa Sekolah Dasar. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 3995–4001. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3055
Saragih, H. A., Sembiring, L. B., Mendrofa, S. M., Mutiarani, P., Siregar, M. W., & Hadi, W. (2024). Kajian Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Dalam Penulisan Akademik : Evaluasi Lima Makalah Ilmiah Mahasiswa Program Studi Pendidikan IPA Universitas Negeri Medan. Jurnal Kajian Ilmiah Interdisipliner, 8(10), 41–48. https://doi.org/oaj.jurnalhst.com/index.php/jkii/article/view/4878
Sari, D. I. P., Jaya, W. S., & Abdulloh, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Penulisan Latar Belakang Skripsi Mahasiswa Non Bahasa Dan Sastra Indonesia STKIP PGRI Bandar Lampung. Wahana: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 1–12. https://doi.org/stkippgribl.ac.id/eskripsi/index.php/warahan/article/view/308
Sari, D. R., Fitri, L. A., Isnaini, S. N., Wahyuni, A. S., & Siagian, I. (2023). Kesalahan Penulisan Kata Depan Di, Dan, Ke Pada Novel Layangan Putus Karya Mommy ASF. Jurnal Cahaya Mandalika (JCM), 4(1), 324–329. https://doi.org/10.36312/jcm.v4i1.1341
Serungke, M., Lutfiyah, A., Fadillah, M. A., Rambe, N. B., & Maulani, S. (2023). Analisis Kesalahan Penerapan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Jurnal Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 3(1), 10–22. https://doi.org/10.30821/eunoia.v3i1.2466
Setianingsih, A. A., Khamdun, & Fardani, M. A. (2023). Analisis Kesalahan Kata Baku dan Tidak Baku Teks Deskriptif Siswa Kelas IV. Journal on Teacher Education, 5(1), 435–443. https://doi.org/10.31004/jote.v5i1.19370
Shalima, I., & Wijayanti, A. (2020). Kesalahan Berbahasa Dalam Skripsi Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Tidar. Indonesian Journal of Education and Learning, 3(2), 374–386. https://doi.org/10.31002/ijel.v3i2.3244
Shiely, F., Gallagher, K., & Millar, S. R. (2024). How, and why, science and health researchers read scientific (IMRAD) papers. PLOS ONE, 19(1), 1–13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0297034
Siahaan, A. P., Simanjuntak, D., Sianturi, D. R., Neta, M. V., Situmeang, S., & Silaban, P. V. (2025). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Artikel Jurnal Pendidikaan Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Inklusif, 9(3), 38–44. https://doi.org/ojs.co.id/1/index.php/jpi/article/view/2871
Silalahi, J. S., Khairani, F., Pepayosa, S. M., Kartika, S. D., & Putri, A. (2024). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Jurnal Ilmiah Fisika. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(6), 726–730. https://doi.org/oaj.jurnalhst.com/index.php/jikm/article/view/3983
Simon, P. (2023). Analisis Kesalahan Ejaan Pada Karangan Mahasiswa Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Widya Dharma Pontianak. Journal Syntax Idea, 5(8), 1–23. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v5i8.2478
Sumarsih, N. (2018). Kekurangcermatan Penulisan Kalimat dalam Karya Tulis Ilmiah Guru di Yogyakarta. Gramatika: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 6(1), 36–48. https://doi.org/10.31813/gramatika/6.1.2018.133.36--48
Susilowati, Y., & Prihatini, A. (2023). Motivasi Belajar Siswa dalam Berliterasi di SD Negeri Kebonsari Kulon 6 Kota Probolinggo. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 221–241. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v4i2.6850
Syaidah, S., Nursalam, N., & Amir, I. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Sesuai EYD Pada Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika IAIN Ambon: Kajian Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa Indonesia. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 220–230. https://doi.org/10.31943/bi.v8i1.358
Tarigan, L. A., Suryani, N., Siregar, S. R., & Surip, M. (2024). Analisis Kesalahan Penulisan Bahasa Indonesia Pada Skripsi Mahasiswa S1. SIMPATI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 29–37. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i3.800
Taufiqillah, A. A., & Hikmah, S. N. A. (2025). Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Penulisan Artikel Ilmiah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia Angkatan 2022 Universitas KH . Mukhtar Syafaat Blokagung Banyuwangi. Jotika Journal in Education, 4(2), 55–62. https://doi.org/10.56445/jje.v4i2
Taylor & Francis. (2021). Writing Your Paper : Eeverything You Need to Know to Prepare and Write An Effective Research Paper (1st ed.). Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.1002/9781118708019.ch3
Widyawati, K., & Indihadi, D. (2020). Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Kapital Siswa Kelas II. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 13–20. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.25731
Zebua, T. (2022). Penerapan Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Ejaan dan Tanda Baca Dalam Menulis Pengalaman Pribadi. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 320–325. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.56
Zega, E. V. A. ., Ndruru, M., Harefa, N. A. ., & Bawamenewi, A. (2024). Analisis Kesalahan Bahasa Indonesia Di Artikel Jurnal Taehao PBSI. Jurnal Kata : Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 12(2), 159–169. https://doi.org/10.23960/Kata
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.