PENGARUH MEDIA FLASHCARD TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR DITINJAU DARI GENDER

Authors

  • Bela Sintia UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG
  • Nila Kesumawati Universitas PGRI Palembang
  • Nugroho Notosutanto Arhon Dhony Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26982

Keywords:

Flashcard, gender, mathematical concept comprehension, elementary school students

Abstract

This study aims to determine the effect of flashcard learning media on elementary school students' mathematical concept comprehension based on gender. The method used in this study was an experimental method with a posttest-only control group design. The subjects of this study consisted of two fourth-grade classes at SD Negeri 04 Rantau Panjang, namely the experimental class, which was given flashcard learning media, and the control class, which received conventional learning. The instrument used in this study was an essay test to measure students' mathematical concept comprehension abilities. The results of data analysis using a two-way ANOVA test showed that (1) there was a significant effect of flashcard learning media on students' mathematical concept comprehension ability; (2) there was no difference in the average mathematical concept comprehension ability based on students' gender; (3) there was no interaction between flashcard learning media and gender on students' mathematical concept comprehension ability. Thus, flashcard learning media proved to be effective in improving students' mathematical concept comprehension ability without any gender differences

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, A., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, E. M. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini Anggota IKAPI.

Adistania, A., Kesumawati, N., & Dedy. (2023). Pengaruh Pendekatan PMRI Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Gender Pada SD Negeri 143 Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Volume 08, Nomor 02, 898–910.

Akbar, M. R. (2022). Flash Card sebagai media pembelajaran dan penelitian. CV. Haura Utama.

Asmayawati, A. (2024). UPAYA Meningkatkan Keterampilan Berhitung Dengan Media Flashcard Anak Di Paud Cikal Cilegon. Jurnal Anak Bangsa, 3(1), 23–30.

Athoillah, A., Hardiansyah, F., & Shiddiq, A. (2025). Pengaruh Media Flashcard Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas 3 Sekolah Dasa. Journal Of Human And Education, Volume 5, No 2, 145–153.

Budhi, W. S. (2022). Matematika Kelas IV. Penerbit Erlangga.

Darma, Y. A., & Astuti, S. (2021). Pemahaman Konsep Literasi Gender. Lagam Pustaka.

Dyahpuspita, N., & Kuntoro. (2025). Pengaruh Media Monopoli Kata Berbasis Boardgame Terhadap Kemampuan Literasi Dan Numerasi Ditinjau Dari Perbedaan Gender Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, Vol 9, No 1, 417– 446.

Herawati, T., Turmudzi, D., & Yaniawati, R. P. (2021). Perbandingan Metoda Project Based Learning Dengan Metoda Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Motivasi Siswa Ditinjau Dari Gender. Pasundan Journal Of Mathematics Education, Vol 11, No 1, 1–17.

Hilda, SB, N. S., Wati, I. T., & Afifah, T. F. (2023). Media Pembelajaran SD. Cahya Ghani Recovery.

Junita, M., & dkk. (2022). Pengaruh Pendekatan Open Ended Dan Gender Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Vol 6, No 2, 2380–2391

Kesumawati, N., & Aridanu, I. (2024). Statistik Parametrik Penelitian Pendidikan. NoerFikri Offset.

Kusnaedi, T., Kesumawati, N., & Dedy, A. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SD Negeri Tri Mulya Agung. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(3), 726.

Maeswaty, A. D., Mulyasari, E., & Rahmawati, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Menggunakan Aplikasi Canva Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 11–18.

Manga, D., & Rusliana, F. (2024). Penerapan Media Gambar Flashcard untuk Mengenalkan Nilai-Nilai Agama dan Moral bagi Anak Usia Dini. ECEJ: Early Childhood Education Journal Journal.Ininnawaparaedu.Com, 02(01).

Mustoinah, M., Damayani, A. T., & Sary, R. M. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemahaman konsep Matematika Di Tinjau Dari Perbedaan Gender Di Sekolah Dasar. In Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), Vol. 3, No. 1.

Novriani, Nila, & Arief. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Kelas V SD. Innovative: Journal Of Social Science Research. 2(1), 53-69.

Putra, P., & Sofiana, S. (2022). Implementasi Aplikasi Augmented Reality Pembelajaran Matematika 3D Geometric Shapes Berbasis Android. Jurnal Ilmu Komputer Dan Science, Volume 1, No 8, 1246–1253.

Rahmayani, S., Isa, M., & Suryawati, I. (2024). Representasi Matematis Terhadap Pemahaman Konsep Pecahan Desimal Ditinjau Dari Perbedaan Gender Pada Siswa SD Negeri Blang Bintang. Jurnal Seramoe Education, Vol 1, No 2, 268-275

Ruqqoyah, S., Murni, S., & Linda. (2020). KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN RESILIENSI MATEMATIKA DENGAN VBA MICROSOFT EXCEL. CV. Tre Alea Jacta Pedagogie.

Subekti, M. R., Wibowo, D. C., & Triani, S. (2021). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tema 2 Selalu Berhemat Energi dan Subtema 1 Sumber Energi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 23 Menyumbung Sintang Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1). https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/493

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Utaminingsih, A. (2023). Kajian Gender Berperspektif Budaya Patriarki. Universitas Brawijaya Press.

Yadnyawati, I. A. G. (2019). Evaluasi Pembelajaran. UNHI Press Publishing.

Yolanda, D. D. (2020). Pemahaman Konsep Matematika Dengan Metode Discovery. Guepedia

Downloads

Published

2025-06-10