INTEGRASI KOMPETENSI SISWA SD ALAM TANGERANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26987Keywords:
integration of competencies, character building, nature schoolAbstract
This research aims to describe how the integration of student competencies at Alam Tangerang Elementary School is based on the stages of child development, the programs implemented at each level, as well as to evaluate their impact on student competencies. This study adopts a descriptive qualitative approach using data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The study results show that the integration of student competencies at Alam Tangerang Elementary School is implemented through a tiered program across four developmental phases: The Explorer, The Survivor, The Naturalist, and The Harmonizer. Each level has a main program targeting the development of cognitive competencies, social-emotional skills, leadership, independence, and environmental awareness. Thus, effectively shaping students who are not only competent academically but also possess a strong, independent, and character-driven spirit.Downloads
References
Abidin, M. A., Kuswanto, F., & Hanif, M. S. T. (2024). Transformasi Asessment Dalam Pembelajaran IPS: Pendekatan Holistik Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa di Madrasah Ibtidaiyah. 02(02), 187–200.
Adinata, T., & Setiawan, J. B. (2024). Peran Pembelajaran Berbasis Lingkungan dalam Menumbuhkan Kesadaran Konservasi pada Siswa. 3.
As-sikah, S., Nuraeni, Y., & Magdalena, I. (2022). Implementasi Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Pendidikan Karakter di SDN Pinang 1 Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 6536–6542.
Davidi, E. I. N., Sennen, E., & Supardi, K. (2021). Integrasi Pendekatan STEM (Science, Technology, Enggeenering and Mathematic) Untuk Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(1), 11–22. https://doi.org/10.24246/j.js.2021.v11.i1.p11-22
Dewi, F. P., Kenju, R. N. M. M., & Kurnia, I. R. (2024). Membentuk Karakter Siswa: Integrasi Budaya Sekolah dan Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar Islam Terpadu (Observasi di SDIT Al-Ichlash). 7(5), 215–220.
Fitrianti, L., & Mustika, D. (2024). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Lingkungan terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. 8(5), 4290–4298.
Fitriyah, S. N., Sutadji, E., Dewi, R. S. I., & Kusumaningrum, S. R. (2024). A Mixed Methods Study to Address the Integration of TPACK in Elementary School Students’ Learning Process. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(8), 5825–5836. https://doi.org/10.29303/jppipa.v10i8.7645
Fortuna, D., Muhammad Fauzan Muttaqin, & Pebrisa Amrina. (2023). Integrasi Karakter Peduli Lingkungan Dalam Program Sekolah Adiwiyata di SDN Cipondoh 5. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2088–2100. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7557
Holifah, R., Zainuddin, & Ridwan, M. (2025). Reinfocement Literasi Digital Pada Siswa di SDN Pangarangan 1 Kabupaten Sumenep. 10(01).
Insani, G. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Mengembangkan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153–8160. https://doi.org/10.56721/shr.v1i1.123
Islamia. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Lingkungan Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar IPA Di Sekolah Dasar. 4(2), 110–115.
Ismaya, P., Aisyah, A., Sibuea, J. M., & Marini, A. (2024). Mengoptimalkan Manajemen Pendidikan SD yang Efektif dengan Teknologi dan Standar Kompetensi Guru. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.530
Jubaedah, R., Dewi, D. A., & Istianti, T. (2025). Penguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Integrasi Kearifan Lokal dalam Proses Pembelajaran. 10(2), 1286–1291.
Kanji, H., Nursalam, Nawir, M., & Suardi. (2019). Evaluasi Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. 4(2), 56–63.
Karisman, V. A. (2021). Program Outdoor education dalam mengembangkan Sosial Skills Program Outdoor education dalam mengembangkan Sosial Skills Improving Social Skills Through Outdoor education. 3(2), 194–199. https://doi.org/10.37742/jpoe.v3i2.195
Kumalasari, B., & Idawati, L. (2023). Evaluasi program pendidikan karakter di SD Athalia dengan model CIPP. 11(2), 1–5.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif (Revisi). Remaja Rosdakarya.
Mulyanah, D., Lestari, R. Y., & Hardika Legiani, W. (2021). Model Kurikulum Sekolah Alam Berbasis Karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 5(2), 75–80. https://doi.org/10.21067/jmk.v5i2.4439
Munisah, Estiastuti, A., Bektiningsih, K., & Nurharini, A. (2019). Pendidikan Lingkungan Melalui Pembelajaran IPS dengan Pendekatan Project Based Learning dalam Menciptakan Sekolah Hijau. 9(2), 166–176.
Mutiara, Fitra, E. A. P., & Mahmudah, R. (2024). Pengaruh Pemanfaatan Alam Sekitar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di MI/SD. 10(2), 274–287.
Nilasari, E., Djatmika, E. T., Santoso, A., Dasar, P., & Malang, P. N. (2016). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 1(7), 1399–1404.
Nurfadillah, S., Erdian, A. E., Marcelino, R., Widyastuti, T., Ari, N. A., Roudhotus, S., Yanti, A. A., & Efendi, H. (2022). Analisis Implementasi Assesment pada Pembelajaran Inklusi di SDN Cibodas 1 Kota Tangerang. 2, 705–723.
Nurjannah, K. (2025). Integrasi Pendidikan Emosional dalam Kurikulum untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Komprehenshif, 3(1), 327–332.
Pribadi, R. A., Dzambiyah, A., Putri, A. O., & Rahmatin, V. S. (2024). Integrasi Pembelajaran Berbasis Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Persis. 4(1), 12. https://doi.org/10.30659/jp-sa.v4i1.33821
Putra, T. D. (2022). Pelatihan Observasi Bakat Berdasarkan Aplikasi Talents Mapping untuk Orang Tua Siswa Sekolah Alam Tangerang. 2(1), 1–10. https://doi.org/10.31599/jucosco.v2i1.866
Ridho, N. P., Muttaqin, M. F., & Fitriyani, F. N. (2025). Integrasi Pelajar Pancasila Bernalar Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. 13(1), 580–589.
Rizkiyah, H., Muttaqin, M. F., & S, P. R. (2024). Strategi Guru dalam Menerapkan Profil Pelajar Pancasila pada Nilai Beriman dan Bertakwa Kepada Tuhan di SD. 7(1), 12–22.
Sugiyono, & Lestari, P. (2021). Buku Metode Penelitian Komunikasi.pdf (pp. 1–152).
Suriati. (2025). Integrasi Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Kompetensi Guru PAI. 3(1), 266–271.
Zakarina, U., & Ramadya, A. D. (2024). Integrasi Mata Pelajaran Ipa Dan Ips Dalam Kurikulum Merdeka Dalam Upaya Penguatan Literasi Sains Dan Sosial Di Sekolah Dasar. Damhil Education Journal, 4, 50–56. https://doi.org/10.37905/dej.v4i1.2487
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.