ANALISIS TEORI BEHAVIOR DAN PENDEKATAN BIMBINGAN KONSELING ISLAM DALAM MENYELESAIKAN MASALAH KEHIDUPAN REMAJA

Authors

  • Imam Rifai Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Pascasarjana IAINCurup
  • Miftahul Rahmah Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Pascasarjana IAINCurup
  • Hartini Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Pascasarjana IAINCurup
  • Beni Azwar Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Pascasarjana IAINCurup

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27079

Keywords:

Islamic Guidance and Counseling, Behavioral Theory

Abstract

Effectiveness of the Islamic Guidance and Counseling approach combined with behavioral theory in addressing behavioral and spiritual problems among adolescents at MTs Muhammadiyah Curup. Behavioral theory emphasizes that behavior can be shaped through stimulus and response using reinforcement and punishment principles. Within the Islamic framework, this approach is enriched by spiritual values derived from the Qur'an and Hadith, thus addressing not only behavioral aspects but also the spiritual dimension of faith. This research employed a library research method alongside documentation, observation, and interviews in the field. The findings indicate that the combination of behavioral theory and Islamic counseling significantly aids students in improving discipline, responsibility, and emotional control, while also enhancing spiritual values and religious motivation. This approach is considered effective as it reaches the students' internal awareness and fosters consistent personal transformation. The study recommends that the Islamic Guidance and Counseling approach be continuously implemented in Islamic educational settings to support adolescents in overcoming behavioral and spiritual challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amru, K., & Muin, A. (2025). Universitas Muhammadiyah Surakarta, “Strategi Bimbingan Konseling Islami Dalam Membina Rumah Tangga Bagi Pasangan Muda” 6 (2025): 188–96.

Anhar, A. S., & Indah, S. (2025). Dampak Program Bimbingan Konseling Berbasis Agama Terhadap Pengembangan Empati Dan Toleran Di Kalangan Remaja Multikultural The Impact of Religion-Based Counseling Guidance Programs on the Development of Empathy and Tolerance Among Multicultural Adolescents. 08 (2025): 166–72.

Arsini, Y., Siregar, F. S., Panjaitan, M. F. R., Rauhali, A. C., & Nasution, S. S. Z. (2025). Pentingnya Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Pada Remaja di Desa Timbang Lawan Kecamatan Bohorok, Kabupaten Langkat. EDU SOCIETY: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 5(1), 654-664.

Aulia, R. (2025). Peran Konselor dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Pelaku Bullying. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 13(1), 87-108.

Faizah, N., Islam, M. H., & Fatimah, N. (2025). Analisis Bimbingan Konseling Islami Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran PAI. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 5(1), 129-130.

Fauziah, S., & Ardi, Z. (2025). Literature Review: Behavioral Counseling to Improve Students' Learning Independence. Journal Of Psychology, Counseling And Education, 3(1), 60-69.

Febriansyah, A. D., Rostiawan, F. F., Arifrianto, F., & Mujidin, M. (2025). Perbandingan Strategi Konseling Islam Dengan Psikoterapi Barat: Pendekatan Teoritis dan Praktis. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 8(1), 79-100.

Febriansyah, A. D., Rostiawan, F. F., Arifrianto, F., & Mujidin, M. (2025). Perbandingan Strategi Konseling Islam Dengan Psikoterapi Barat: Pendekatan Teoritis Dan Praktis. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 8(1), 79-100.

Hakim, A. R., Wijono, H. A., Sugiyanto, S., Setyawan, A., & Khulailiyah, A. (2025). Implementasi Pendekatan Multidimensional Guru Aqidah Akhlak dalam Penanaman Sikap Percaya Diri. Ngaos: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 31-41.

Hibatullah, A., & Hasyim, M. F. (2025). Mengatasi Degradasi Moral Remaja dengan Pendidikan Tauhid dan Sosial dalam Al-Quran. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 710–718. https://doi.org/10.31316/g-couns.v9i2.6253

Izhan, M., Tanjung, M., & Daulay, A. A. (2025). METODE COGNITIVE BEHAVIOUR THERAPY DALAM PENYEMBUHAN REMAJA PENGIDAP GANGGUAN MENTAL DI PUSAT PEMULIHAN KUANTAN PAHANG MALAYSIA. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 8(1), 337-354.

Jannah, M. (2025). MENEMUKAN KETENANGAN DI TENGAH BADAI KECEMASAN: PENDEKATAN KONSELING ISLAM. Counseling For All: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 32-43.

Khoirunisa, A., et al., (2025). PENYULUHAN DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM” 10, no. 02 (2025): 223–37.

Mawadah, K. (2025). Mengungkap Teori Dan Pratik Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy ( CBT ) Dalam Konseling Islam, 2025, 1–8.

Nasrudin, M. F., Prasetyo, A. A., Nastain, M., Mukaromah, A., & Fathoni, T. (2025). Menangani Perubahan Fisik dan Emosi Remaja dalam Layanan Bimbingan Konseling. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(2), 785-792.

Nasrudin, M. F., Prasetyo, A. A., Nastain, M., Mukaromah, A., & Fathoni, T. (2025). Menangani Perubahan Fisik dan Emosi Remaja dalam Layanan Bimbingan Konseling. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(2), 785-792.

Ningsih, F. G. (2025). Implementasi Bimbingan Individual Berbasis Islam Dalam Mengatasi Perilaku Terlambat. Jurnal Ilmiah et al., “Mutiara” 3, no. 1 (2025): 65–78.

Nugraha, A. (2025). Teknik Konseling Cognitive-Behavior Untuk Restrukturisasi Kognitif Remaja Terhadap Persepsi Pacaran. 13, no. April (2025): 65–86.

Putra, T., & Ardi, Z. (2025). Pengaruh Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy (CBT) untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 6(1), 245-254.

Putri, L., & Ramadhan, A. (2025). Integrasi-Interkoneksi Keilmuan Bimbingan Konseling Islam (BKI) Dalam Perspektif Epistemologi, 2025, 31–40.

Ramadhan, L. P. A., & Irsyadunnas, I. (2025). Integrasi-Interkoneksi Keilmuan Bimbingan Konseling Islam (BKI) dalam Perspektif Epistemologi. AL-AMIYAH: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(01), 031-040.

Ridwani, M. U. A. (2025). Prodi Pendidikan, and Agama Islam, Peran Afiliasi Guru Bimbingan Konseling Islam Dalam Pembinaan Akhlak Siswa SMP IT Mathla ’ UL,” 2025, 153–68.

Ritonga, R. Y., Jannah, N., Suryadi, S., Prafitralia, A., & Amrulloh, A. K. (2025). PENDEKATAN KONSELING BEHAVIOR TEKNIK SELF MANAGEMENT DALAM MENCEGAH SISWA KECANDUAN GAME ONLINE. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 8(1), 451-464.

Rofiqoh, U., & Asna, A. (2025). Studi kasus pendekatan restorative justice untuk mengatasi circle pertemanan toxic. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 15(1), 1-14.

Rosyidi, F., & Nafi, A. (2025). ALOn BKI : Developing Digital Innovation for Islamic Counseling Services 6, no. 1 (2025), https://doi.org/10.19105/ec.v6i1.18003.

Septiani, L., et al. (2025). Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop Gestalt Counseling Approach for Drug Addiction Recovery in Adolescents” 5 (2025): 87–98.

Downloads

Published

2025-06-26