MODEL EVALUASI PEMBELAJARAN PAI UNTUK MENYELARASKAN DENGAN PERUBAHAN KURIKULUM DAN KEBUTUHAN SISWA DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.27145Keywords:
digital era, learning evaluation, curriculum, islamic religious educationAbstract
Islamic Religious Education (PAI) has a very important role in shaping the character and noble morals of PAI students not only to transfer religious knowledge, but also to instill moral and spiritual values that are expected to be applied in everyday life. The purpose of this study is to evaluate the curriculum that continues to develop in the digital era, demanding an adaptive and relevant Islamic Religious Education (PAI) learning evaluation system to the needs of today's students, to develop an PAI learning evaluation model that is able to align the demands of the latest curriculum with the characteristics and needs of students in the digital era. The research method used is qualitative-descriptive with a literature review as the main method. The results of the study indicate that PAI learning evaluation needs to integrate technology-based approaches, such as the use of digital platforms, online assessments, and interactive and participatory evaluation methods. The results of this study are to develop PAI learning evaluation in the digital era to increase the effectiveness of learning, strengthen the internalization of religious values, and shape students' character holistically in accordance with the challenges of the digital era.Downloads
References
Adedo, E., & Deriwanto, D. (2024). Perkembangan Media Digital Dan Pemanfaatannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup.
Ahmad Saiful Rizal, 2023. Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Era Digital (Malang: Universitas Muhammadiyah Malang,), hlm. 8.
amsul Arifin 2018. Pendidikan Agama Islam.
Andriyani, W., Natsir, F., Asri, Y. N., Hidayat, M. S., Yati, Y., Afandi, I. R., ... & Sujarwo, A. (2024). Ai Generatif Dan Mutu Pendidikan. Penerbit Widina.
Anwar, K., & Yuliansyah, M. (2025). PEMBELAJARAN DEEP LEARNING DAPAT MENINGKATKAN PENILAIAN FORMATIF DAN SUMATIF PADA TINGKAT SMP KOTA BANJARMASIN. Berajah Journal, 4(12), 2015-2038.
Azizah, Safira Nisaul, and Anita Puji Astutik. (2025). "Diferensiasi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam meningkatkan literasi di era digital." JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 8. (3), 2905-2915.
Azzahra, Allya Fatimah, et al. (2024). "Integrasi Administrasi Pendidikan Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Indonesia Era Society 5.0." Jurnal Tahsinia 5. (6), 863-878.
Dewi, Finita.2025. "Proyek buku digital: Upaya peningkatan keterampilan abad 21 calon guru sekolah dasar melalui model pembelajaran berbasis proyek." Metodik Didaktik 9. (2), 1-15.
Dwiputro, Retna Maskur, Hasbi Indra, and A. Rahmat Rosyadi (2021). “model pembelajaran blended learning pada mata pelajaran pendidikan Agama Islam." Rayah Al-Islam 5. (02), 247-263.
Endi, Zim Syamsul, M. Sopian Asrin, and Muhammad Jaelani. (2025). "Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam: Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran di Era Digital." Maharah: Journal of Islamic Education Teaching and Learning 2. (1), 80-87.
ENDI, Zim Syamsul; ASRIN, M. Sopian; JAELANI, Muhammad, (2025). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam: Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran di Era Digital. Maharah: Journal of Islamic Education Teaching and Learning, 2. (1), 80-87.
Eryandi, Eryandi. (2023). "Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pendidikan Karakter di Era Digital." Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam 1. (1), 12-16.
Zakiyah Daradjat, Ilmu Pendidikan Islam (Jakarta: Bumi Aksara, 1995), 45
FAULKS, Keith, 2019. Sosiologi Politik, Pengantar Kritis. Nusamedia.
Umro, Jakaria, 2025. Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Inovasi Menuju Pembelajaran Religius Yang Relevan Di Era Digital, Al Makrifat: Jurnal Kajian Islam, Vol. 10 No. 1 (4), 128–139;
Gustina, Elvy, M. Iswantir, and Salmi Wati. (2025). "Penerapan Konsep Deep Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam." Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam 5. (1), 79-90.
Hakim, Lukman. (2021). "Transformasi pendidikan agama islam: strategi dan adaptasi pada era revolusi industri 4.0." Jurnal Education and Development 9. (4), 760-766.
Ismun Ali, (2021). “Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam,” Jurnal Mubtadiin7, no. (01), 247–64.4
Judrah, Muh, et al. (2024). "Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral." Journal of Instructional and Development Researches 4. (1), 25-37.
Maimunah, Maimunah. (2024). "Inovasi Evaluasi Pembelajaran dalam Kurikulum PAI." AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584) 4. (02), 1374-1387.
Maisura, Maisura, et al. (2023)."Strategi manajemen pendidikan dalam meningkatkan kualitas pembelajaran PAI di era digital." Indo-MathEdu Intellectuals Journal 4. (3), 2733-2747.
Marpaung Roberto, 2024. Implementasi Merdeka Belajar dalam Meningkatkan Kreativitas dan Inovasi Siswa di Era Digital (Merauke: Universitas Musamus Merauke, hlm. 552.
Mujahid, D. R. (2022). Pergeseran Peran Perempuan dalam Aksi Terorisme di Indonesia. Jurnal Studi Gender dan Anak, 9(02), 127-148.
Mukhid, M. Pd. (2023). "Disain teknologi dan inovasi pembelajaran dalam budaya organisasi di lembaga pendidikan.
Muttaqien, Iqbal Zaenal, Mimin Maryati, and Hinggil Permana. (2023). "Strategi Pengelolaan Kinerja Tenaga Kependidikan Dalam Menghadapi Era Digitalisasi Pada Lembaga Pendidikan Islam." Innovative: Journal Of Social Science Research 3. (3), 6798-6811.
Oktaviani, R. (2024). Integrasi Teknologi Deep Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digital. jurnal ilmu pendidikan, 1(1), 61-67.
Palili, S., Suhartono, A. I. R., Jubaeli, A., Lidiastuti, A. E., Humayra, F., & Sumitra, T. DASAR-DASAR ILMU PENDIDIKAN.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.