PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KLASIKAL BACA SIMAK METODE UMMI DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN KEMAMPUAN MEMBACA AL-QUR’AN SANTRI

Authors

  • Moh. Ulum Universitas Nurul Jadid Paiton Probolinggo
  • Wilda Muyassiroh Universitas Nurul Jadid Paiton Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27212

Keywords:

: Classical Read-Listen Model, Ummi Method, Understanding and Qur’anic Reading Proficiency

Abstract

This study aims to examine the implementation of the classical read-listen learning model based on the Ummi method in enhancing the Qur'anic reading and writing skills of students in grades VII to IX at Pondok Pesantren Nurul Jadid, Al-Mawaddah Region. The research is motivated by the pesantren’s need for a systematic and effective Qur'anic learning method. The Ummi method adopts a direct approach, repetition, and sincere affection, applied through a classical read-listen model conducted simultaneously at the same time and place under the teacher’s guidance. This research employs a qualitative approach with a case study design, utilizing data collection techniques such as interviews, observations, and documentation, with data validation carried out through triangulation. The findings indicate that the Ummi method can improve the accuracy of makhraj (articulation), the application of tajwid rules, and the correct writing of Arabic lafadz, and it can also serve as a reference for teachers in evaluating and refining Qur'anic literacy instruction strategie

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, I. (2023). Penerapan Metode Klasikal Baca Simak Terhadap Hafalan Surat-Syrat Pendek Di Taman Kanak-Kanak Al-Wardah. 1(2), 149–173.

Burhanuddin. (2020). Pendidikan Umum Dalam Prespektif Pendidikan Islam Dan Pendidikan Kewarganegaraan. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2), 49–59.

Daulay S, Suciyandhani, Sofian Sopan, S., Julaiha Juli, S., & Ardiansyah. (2023). 3995-Article Text-10293-2-10-20230321. Pengenalan Al-Qur,An, 472–480.

Djamaluddin A, & W. (2019). Belajar Dan Pembelajaran : 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis.

Fajria, L. N. (2023). Analisis Literatur Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 8(1), 97–122. https://doi.org/10.15642/joies.2023.8.1.97-122

Fajriani, D. (2019). Implementasi Metode Ummi Untuk Meningkatkan. Journal Pendidikan Islam Indonesia, 3(April), 179–187. https://doi.org/https://doi.org/10.35316/jpii.v3i2.137

Fauzi, H. N., & Waharjani, W. (2019). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Berbasis Metode Ummi Bagi Siswa SDIT Salsabilla Sleman. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 7(2), 131–145. https://doi.org/10.21093/sy.v7i2.1831

Hadinata, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Usia 7-13 Tahun. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 19(1), 60–79. https://doi.org/10.37216/tadib.v19i1.423

Hasunah, U. (2017). Implementasi Metode Ummi dalam Pembelajaran Alquran pada Santri di Pondok Pesantren Salafiyah Al-Mahfudz Seblak Jombang. Jurnal Pendidikan Islam (E-ISSN: 2550-1038), Vol. 1, No(2), 160–172.

Humanity, S. (2024). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Inovasi Literasi Al- Qur ’ an di Pondok Pesantren Al -Izzah Enhancing Education Quality at the Al-Izzah Islamic Boarding School through Al-Qur ’ an Literacy Innovation. 1(1), 12–22. https://doi.org/https://ejournal.smartscienti.com/index.php/Smart-Humanity

Kusmiran, K., Husti, I., & Nurhadi, N. (2022). Pendidikan Formal, Non Formal dan Informal dalam Desain Hadits Tarbawi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(2), 485–492. https://doi.org/10.31004/jpion.v1i2.82

Liansyah, A. F., & Achadianingsih, N. (2020). Penggunaan Metode Ummi Dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Ibu Rumah Tangga. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(3), 181. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i3.3336

Masruri. (2012). Modul Sertifikasi Guru Al-Qur’an Metode Ummi.

Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian pendidikan, sistem pendidikan sekolah luar biasa, dan jenis-jenis sekolah luar biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 422–427.

Nata, A. (2022). Fungsi-fungsi Al-Qur’an dalam pengembangan ilmu, kebudayaan dan peradaban. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 352. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i3.7609

Nihayati, A. M. (2023). Penggunaan Metode Ummi Dan Metode an-Nahdliyah Untuk Meningkatkan Kefasihan Siswa Dalam Pelafalan Huruf Hijaiyah (Studi Fonologi). Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 6(1), 169. https://doi.org/10.35931/am.v6i1.1869

Nobisa, J. (2021). Pengunaan Metode Ummi dalam Pembelajaran Al-Qur’an. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 4(1), 44–70.

Ramadhani, A. A., & Werdiningsih, W. (2022). Implementasi Metode Ummi dalam Pembelajaran Tahfidz di Panti Asuhan Tahfidzul Quran Yatim Piatu Muhammadiyah Belegondo-Ngariboyo-Magetan. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 21–32. https://doi.org/10.21154/maalim.v3i1.3921

Sa’adah, H. (2023). Skripsi; Aplikasi Pembelajaran Ghorib Dan Musyikilat Berbasis Mobile Android.

Sinaga, N. N., & Qorib, M. (2023). Penerapan Ilmu Tajwid Al-Qur’an Kepada Siswa Kelas VII Di Sekolah MTs. Al-Jam’iyatul Washliyah Tembung. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2(4), 439–443.

Siregar, H. D., Hasibuan, Z. E., Syekh, U. I. N., Hasan, A., & Addary, A. (2024). Pendidikan Agama Islam : Pengertian , Tujuan , Dasar , Dan Fungsi Siswa Dengan Berbagai Karakteristiknya , Tujuan , Materi , Alat Ukur Keberhasilan , Termasuk Jenis. Pendidikan Agama Islam : Pengertian, Tujuan, Dasar Dan Fungsi, 2(5), 132–133.

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131. https://doi.org/10.56832/pema.v2i2.298

Yasin, M., & Fira Rusdianti Nasution. (2022). Pola Interaksi Sosial Guru Terhadap Murid Kelas XI di SMK Negeri 1 Muara Wahau. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(3), 298–305. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v1i3.854

Zulfirman, R. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758.

Downloads

Published

2025-06-09