PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS GAME WORDWALL GUNA MENINGKATKAN KOGNITIF ANAK TK B USIA 5-6 TAHUN

Authors

  • Putri Sholehati Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Asri Widiatsih, Ahmad Afandi Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27395

Keywords:

Game Wordwall, cognitive development, early childhood education

Abstract

This study examines how Wordwall game-based evaluation improves cognitive development in 5–6-year-olds in TK B at TK Al Hikmah Puger.  The study highlights the lack of engaging and interactive learning approaches in early childhood education, which hinders cognitive progress.  We'll explain how Wordwall works as an assessment tool in daily learning.  Qualitative descriptive data were collected from students and teachers through observation, interviews, and recording.  The results show that Wordwall games improve children's memory, problem-solving, and active engagement.  The results imply that game-based evaluation makes learning more fun and effective, encouraging children to participate.  In conclusion, this study proposes game-based learning assessments like Wordwall in early childhood education to encourage cognitive growth and help teachers create creative and dynamic learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adyani, L., & Agustini, R. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbantuan Media Animasi Interaktif Berbasis Game Edukasi Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 4(2), 648–657.

Di, X. I., Hasyim, S. M. K., & Ari, A. S. Y. (2025). Jurnal Pengembangan dan Penelitian Pendidikan. 07(1), 118–136.

Filasofa, L. M. K., & Miswati, M. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Penyandang Disleksia: Studi Kasus Pada Lembaga Pendidikan Di Indonesia. Journal of Early Childhood and Character Education, 1(1), 53–72. https://doi.org/10.21580/joecce.v1i1.6615

Haidar, A. W., & Maunah, B. (2024). Penerapan Metode Brainstorming untuk Meningkatkan Kognitif Peserta Didik IPS Kelas XI SMAN 1 Campurdarat Tulungagung. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(2), 202–218.

Handayani, P., Sujarwo, S., & Khoiriyah, M. A. (2022). Media Video Games Wordwall dan Lembar Kerja untuk Kemampuan Membilang dan Motivasi Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6523–6536. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3152

Harianja, A. (2023). Pengaruh Media Penilaian Terhadap Hasil Belajar Siswa Berbasis Game Edukasi Wordwall Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Di Kelas Xi Sma Negeri 8 Kota Jambi Ta 2022/2023. 7. http://repository.unbari.ac.id/id/eprint/2888

Hikma, N. (2024). Pemanfaatan Media Wordwall Berbantuan Anagram dalam Meningkatkan Imajinasi Keterampilan Menulis Teks Fantasi. 10(4), 4060–4069.

Holis, A. (2016). Belajar Melalui Bermain Geometri untuk Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 23–37. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JP/article/view/84%0Ahttps://journal.uniga.ac.id/index.php/JP/article/download/84/86

Istiqomah, K., Waridah, W., & Mastiah, M. (2022). Peran Orangtua Terhadap Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini. Masa Keemasan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.46368/mkjpaud.v2i1.677

Lutfi. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Pendidikan Anak Usia Dini di RA Hasanussholihat Tangerang. Jurnal Tahsinia, 4(2), 288–299. http://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/article/view/195

M, W. H., Rezky, D., Sulaiman, A., & Wulandari, S. R. (2024). PKM Peningkatan Kognitif dan Motivasi Belajar Anak Tunagrahita SLB- C Makassar Dengan Camtouch Interactive Whiteboard. 4(3).

Muazzomi, N., Siregar, M., & Ismiatun, A. N. (2024). Pelatihan Pembuatan Game Wordplay ( Wordwall dan Educaplay ) Untuk Meningkatkan Motivasi. 21, 186–192.

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2333

Palyanti, M. (2023). Media Pembelajaran Asik dan Menyenangkan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 1–12.

Shibgohtullah, S. A., & Furrie, W. (2024). Strategi Komunikasi Digital Parenting dalam Membentuk Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Dasar (Studi Kasus Kolaborasi Guru dan Orang Tua SDIT Prestasi Cendekia Tambun Utara). INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 11611–11624.

Waluyo Hadi, Yofita Sari, & Nadra Maulida Pasha. (2024). Analisis Penggunaan Media Interaktif Wordwall terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Mipa, 14(2), 466–473. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i2.1570

Downloads

Published

2025-06-28