PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CORE BERBANTUAN MEDIA VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SD NEGERI 060954 MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27492Keywords:
CORE model, visual media, learning outcomes, IPAS, innovative learningAbstract
This study aims to determine the effect of the CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) learning model assisted by visual media on student learning outcomes in the IPAS subject for Grade IV at SD Negeri 060954 Medan Marelan. The research employed a One Group Pretest-Posttest Design with tests and questionnaires as data collection instruments. A total of 26 students participated as the research sample. The CORE model was implemented through structured steps that guided students to connect prior knowledge with new concepts, organize ideas, reflect on information, and deepen understanding through assignments. The results showed a significant improvement in the students’ average scores from 46.92 (pretest) to 85.34 (posttest), with 23 out of 26 students achieving mastery learning. The t-test analysis yielded tcount = 2.156 > ttable = 2.064, and the correlation coefficient was r = 0.403 > rtable = 0.388, indicating a moderate and significant relationship between the CORE model implementation and student learning outcomes. Furthermore, questionnaire responses revealed that students enjoyed the use of visual media, as it made learning more engaging, concrete, and easier to understand. These findings support cognitive learning theory and previous research showing that the CORE model enhances student engagement and conceptual understanding. It can be concluded that the CORE learning model assisted by visual media significantly improves student learning outcomes in IPAS, while fostering collaborative and meaningful learning experiences.Downloads
References
Ardianto, B. (2021). Analisis Aktivitas Belajar Ipa Siswa Dengan Menggunakan Media Gambar Di Kelas 4 Sdit Al Amaanah Bekasi. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(4), 314-322.
Agus, S., & Denai, K. M. Rosmalinar Harahap. NIM 36.15.3.136
Alip A, S.Pd. Sd. (2021) Model Problem Based Learning (PBL). Pustaka Egaliter.
Arsyad, A. 2017.Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Arikunto, S. (2018).Prosedur Penelitian. Jakarta PT. Rineka Cipta
Budianti, Y. (2021). Model pembelajaran core untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 8(1), 1-6.
Bopo, G., Ngura, E. T., Fono, Y. M., & Laksana, D. N. L. (2023). Peningkatan Kemampuan Numerasi dengan Media Pembelajaran Papan Pintar Berhitung pada Anak Usia 6-7 Tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3).
Dimyati & Mudjiono. (2022). Belajar & Pembelajaran. Rineka Cipta.
Daeli, A., Sipayung, R. F., Pinem, I., Silaban, P. J., & Gaol, R. L. (2024).PengaruhModel Pembelajaran Problem Based Learning (pbl) terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ipas kelas v sd negeri 066650 medan kota tahun pembelajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Aquinas, 143-150.
Djamaluddin. A. Dr & Wardana. Dr., (2019). Belajar dan Pembelajaran.Kaaffah Learning Center. Parepare
Fadly. W. Dr., (2022). Model-model pembelajaran untuk implementasi kurikulum merdeka.Bening Pustaka.
Gaol, R. L. (2019) Respon Siswa Terhadap Pengembangan Bahan Ajar Tematik Sekolah Dasar (SD) Berbasis Budaya Lokal Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL), 1032-1035.
Gaol, B. K. L., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2022).Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. Jurnal pajar (Pendidikan dan pengajaran), 6(3), 767-782.
Hambali, F., & Muhammad Nawir, N. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP Unismuh Makassar. Jurnal Kependidikan Media, 11(1), 34.
Hamzah. B. Uno. (2018). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif (hal. 227). Bumi Aksara.
Hulu, D. M., Pasaribu, K., Simamora, E., Waruwu, S. Y., & Bety, C. F. (2022). Pengaruh penggunaan media visual terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2580-2586.
Irawan, S., & Iasha, V. (2021).Model pembelajaran core dan disposisi matematis, terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Buana Pendidikan, 17(2), 122-129.
Jihad, A., & Haris, A. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Multi Presindo.
Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., & Fitri, A. K. (2021). Pemanfaatan Media Visual dalam tercapainya tujuan pembelajaran. Akademika, 10(02), 291-299.
Kadir, A. (2015). Menyusun dan menganalisis tes hasil belajar. Al-tadib : Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 70-81.
Maâ, Siti. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar?. Helper: JurnalBimbingan dan Konseling, 35(1), 31-46.
Muhsam, J. (2023). penerapan model pembelajaran connectingorganizing reflecting dan extending (core) untuk meningkatkan hasil belajar ipa siswa kelas v di sdn oeba 3 kupang. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 429-436.
Nisa, F., Bakti, I., & Winarti, A. (2021).Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (core) Pada Materi Hidrolisis Garam. Journal of Chemistry And Education, 5(1), 21-28.
Nelwati, S., Febrianto, D., & Zeliana, S. (2020). Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Connecting Organizing Reflecting Extending (CORE) Pada Pembelajaran IPA Di Kelas V SD/MI. Tarbiyah Al-Awlad, 10(1), 103-112.
Nurdyansyah, S.Pd., M.Pd. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Umsida Press
Nur Kumala, F. (2016). PEMBELAJARAN IPA SD. Edide Infogradika
Nurbillah, Z., & Nuriadin, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran CORE (Conneting, Organizing, Reflekting, Extending) Berantuan Media Digital Terhadap Hasil Belajar IPA di SDN Cijantung 06. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 180-191.
Prihantini, M.Pd, (2021) Strategi Pembelajaran SD. Bumi Aksara.
Pulungan, I. (2017). Ensiklopedi pendidikan. Medan: Media Persada.
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan strategi dan model pembelajaran: inovatif, kreatif, dan prestatif dalam memahami peserta didik.
Purwaningsih, P. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Penemuan Pada Peserta Didik Kelas Viii Smp Negeri 8 Cikarang Utara Kabupaten Bekasi. educator: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(4), 422-427.
Rosyidah, R. (2019). Pengaruh Model CORE (Connecting Organizing Reflecting Extending) Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Peristiwa Kebangsaan Masa Penjajahan Kelas V Di SD Negeri 106803 Desa Pematang Johar Kecamatan Labuhan Deli TA 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Rusman, M. P. (2017). Belajar & pembelajaran: Berorientasi standar proses pendidikan. Prenada Media.
Sayekti, I. C., & Kinasih, A. M. (2017). Kemampuan guru menerapkan keterampilan proses sains dalam pembelajaran IPA pada siswa Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 97-105.
Sigalingging, D., Sembiring, R. K., Sitepu, A., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749.
Shoimin. A. 2018. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Edisi 2018. Ar-Ruzz Media.
Suci, N. K. A. A., Pudjawan, K., & Parmiti, D. P. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran core BerbasissetsTerhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(3).
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta Bandung
Sulistiasih. (2023). Evaluasi Hasil Belajar. Literasi Nusantara Abadi
Tibahary, A. R., & Muliana, M. (2018).Model-model pembelajaran inovatif. Scolae: Journal of Pedagogy, 1(1), 54-64.
Trianto, M. P. (2024). Model pembelajaran terpadu: Konsep, strategi, dan implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Bumi Aksara.
Ubabuddin, U. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Journal Edukatif, 5(1), 18-27.
Wahyujati, R., Rintayati, P., & Atmojo, I. R. W. (2017).Penerapan model pembelajaran connecting, organizing, reflecting, extending (core) untuk meningkatkan kemampuan penerapan konsep gaya pada siswa kelas V sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 5(3).
Widura, I. D. G. S. (2018). Pengaruh model core berbantuan media visual terhadap hasil belajar IPA. Journal for Lesson and Learning Studies, 1(3), 258-267.
Winataputra, U. S. (2016). Posisi akademik pendidikan kewarganegaraan dan muatan/mata pelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraandalam konteks sistem pendidikan nasional. Jurnal moral kemasyarakatan, 1(1), 15-36.
Warsinah, W., Silaban, P. J., & Silaban, L. (2024). Sosialisasi Pembuatan Media
Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru SD Negeri 1 Kualasimpang. Safari:JurnalPengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 169-174.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.