EFEKTIVITAS PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK IPA TERHADAP HASIL PEMBELAJARAN IPA PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27695Keywords:
Learning Media, Science Comics, Learning objectives for science, Students in elementary schoolAbstract
The goal of this research is to ascertain how well science comic media application affects fourth-grade elementary school students' science learning results. This kind of study uses a nonequivalent control group design and is quantitative in nature, with a quasi-experimental design. Students in grade IV at SDN 37 Cakranegara served as the study's subjects. Saturated sampling, a non-probability sampling approach, was the method employed. The independent sample t test was employed as the hypothesis test, and the normality and homogeneity tests were prerequisites that had to be satisfied. With an effect size value of 1.005, the independent sample t-test findings showed that Ha is accepted and H0 is rejected with a t count> t table value of 3.179> 2.024 and a sig. (2-tailed) value <0.05, specifically 0.003 <0.05. The use of science comic media to the science learning outcomes of fourth-grade students at SDN 37 Cakranegara has been found to be successful, according to the study's findings.Downloads
References
Arnun, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Pada Tema Panas dan Perpindahannya Siswa Kelas V SD Swasta Arisa Medan Deli. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 5(5), 13-19.
Aprilia, H. M., Aka, K. A., & Permana, E. P. (2021). Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Kelud Untuk Materi IPS Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 4, No. 1, pp. 304-309). Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Darsyah, S. (2023). Konsep Dasar Belajar dan Pembelajaran Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 857-861. Doi: 10.31004/jpdk.v5i2.12957.
Hera, R., & Oktavia, R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas VI SD Materi Ciri Khusus Makhluk Hidup dengan Bantuan Media Komik. Jurnal Genta Mulia, 14(1). Doi:10.61290/gm.v14i1.63.
Ikstanti, V. M., & Yulianti, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Papanda Journal of Mathematics and Science Research, 2(1), 40-48.
Isnaeni, N., & Hildayah, D. (2020). Media Pembelajaran Dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148–156. Doi: 10.46799/jst.v1i5.69.
Mu'afifah, A. N., Luthfiyah, R., Jannah, R., Sihabudin, S., & Khoiriyah, N. (2024). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Flipbook pada Mata Pelajaran Pkn untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V MI/SD. Journal of Instructional and Development Researches, 4(4), 245-255.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928-2939. Doi: 10.31004/basicedu.v5i5.1475.
Pratiwi, E. M., Gunawan, G., & Ermiana, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 381-386. Doi: 10.29303/jipp.v7i2.466.
Putri, E. D. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar.
Ramdhani, S. I., Magfirah, N., & Hambali, H. (2020). pengaruh penggunaan media komik terhadap hasil belajar siswa pada materi virus kelas X di SMA Negeri 2 gowa. Jurnal Binomial, 3(1), 15-25.
Rohmani, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Komik Digital" Bindara Saod" Terhadap Minat Baca Siswa Kelas IV SDN Pajagalan II Sumenep (Doctoral dissertation, STKIP PGRI SUMENEP).
Sudewiputri, M. P., & Dharma, I. M. A. (2021). Model Pembelajaran Numbered HeadsTogether (NHT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 428. Doi:10.23887/jp2.v4i2.38900.
Safirah, A. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Berbasis Contextual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 6689-6705. Doi: 10.23969/jp.v8i3.11875.
Siregar, H. T. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 2(2), 215-226.
Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.