PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PUZZLE PADA MATERI PECAHAN KELAS IV SD
Keywords:
Learning media, puzzles, fraction materialAbstract
Fraction puzzle media is one type of mathematics learning media. The problems in this study are: 1) How valid is puzzle learning media for fraction material in fourth grade elementary school? 2) How practical is puzzle learning media for fraction material in fourth grade elementary school? 3) How effective is puzzle learning media for fraction material in fourth grade elementary school? In this study, the type of research used is development research (R&D) with the ADDIE model. The data collection techniques used in this study are observation, questionnaires, tests, and documentation. In this study, the validation techniques used are expert validation of media, material, and language. The data analysis technique in this study is from each data collected, consisting of analysis of the results of expert validation. This study yielded results from expert validation of media, content, and language, achieving a percentage of 93.33%, which is categorized as highly valid. From the practicality aspect, the results of the One-to-One pilot test questionnaire achieved a percentage of 93.33%, categorized as highly practical, and the Small Group pilot test achieved a percentage of 93.34%, also categorized as highly practical.Downloads
References
Aini, Z., Maritasari, D. B., & Kudsiah, M. (2023). Pengembangan Media Puzzle materi pecahan Lokal Di Sekolah Dasar. Pasundan Journalof Research in Mathematics Learning and Educatiaon, 8(2), 205–212. https://doi.org/10.23969/symmetry.v8i2.10713
Alawiyah, W., Suryana, Y., & Pranata, O. H. (2020). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa tentang pecahan Di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 118–129. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v6i1.12799
Andriana, E., Jovita, S. M., & Rokmanah, S. (2022). Analisis Pengguanaan MediaPuzzle Math Pada Materi Pecahan Di Kelas 4 SDN Sinaba Kota Serang Kecamatan Kasemen. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(2), 1070–1078.
Anwar, & Usa, S. La. (2020). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Kubus Satuan Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pokok Bahasan pecahan Kelas IV SD Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 6, 43–48. https://doi.org/10.55340/japm.v6i1.194
Arifin, Z. (2020). Kriteria Instrumen Dalam Suatu Penelitian. Jurnal THEOREMS(The Original Research of Mathematics), 2(1), 28–36. Ariyanti, M. Y., & Ahsani, E. L. F. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Puzzle pecahan Untuk Meningkatkan Hasil Beajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV. 6(2).
Astutik, L. S., Agustin, U. L., & Suwandayanic, B. I. (2020). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Aksara Jawa Di Sekolah Dasar. JP2SD (JurnalPemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar), 8(1), 79–87.
Bahar, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Kabupaten Gowa. Publikasi Pendidikan, 9(1), 77–86. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i1.8446
Cahyani, W. D., Nyiayu, F. F., & Nora, S. Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Matematika Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(2), 488-499.
Darmawan, L. A., Reffiane, F., & Baedowi, S. (2021). Pengembangan Media Puzzle Susun Kotak Pada Tema Ekosistem. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 14–17.
Farhana, S., Aam Amaliyah, Agustini Safitri, & Rika Anggraeni. (2022). Analisis Persiapan Guru Dalam Pembelajaran Media Manipulatif Matematika Di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 507–511. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.171.
Jannah, I., & Setyawan, A. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Papan Puzzle Pecahan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SDN Bancaran 3 Bangkalan. Jurnal Literasi Digital, 2(2), 124–131. https://doi.org/10.54065/jld.2.2.2022.191
Kustantina, V. A., & Marhaeni, N. H. (2022). Respons Siswa Terhadap Komik Matematika Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Matematika. 6356.
Lisnawati, A., Asyahidah, N. L., Haifarashin, R., Sormin, Y., & Komariah. (2023). Implementasi Model PBL Pada Materi Pecahan untuk Mengetahui Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Journal On Education, 6(1), 11963–11969.
Manuarti, N. K. S. A., & Putra, M. (2021). Pengembangan Media Puzzle Materi Struktur dan Fungsi Bagian-Bagian Tumbuhan Pada Muatan Pelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar.
Meilinda, T., Jayanti., & Ida, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Talking StickBerbantuan Media Atraktif Roda Pintar Terhadap Hasil Belajar Siswa kelas IV SD. Jurnal Perseda, 7(2), 147-156.
Mu’min, S. A., & Yultas, N. S. (2021). Efektifitas Penerapan Metode Bermain dengan Media Puzzle dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak.
Shoimah, R. N., & Syafiaturrosyidah, M. (2021). Pengguaan Media Pembelajaran Konkrit Untuk Pecahan Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III MI Ma ’ Arif NU Sukodadi -Lamongan. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2),1–18.
Siregar, T. N. (2023). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Matematika Di Kelas IV. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.
Slow, L., Budhiarti, Y., & Barat, K. (2022). Implementasi Papan Puzzle Pada Pemebelajaran Dengan Model Pembelajaran Mating dalam materi pecahan kelas IV SD Siswa.
Syahidah, K. A. (2021). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Kemampuan Belajar Pecahan Anak Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Citeureup 03 Tahun Ajaran 2020/2021.
Tresnaningtyas, R. P., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Berbasis Make a Match Kelas IV SD. Pendas
Yayuk, E. (2020). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar.
Yulita Afra, Rahmawati, P., & Widya, A. F. (2020). Pengaruh Media Papan PuzzleTerhadap materi pecahan Matematika Siswa Di Sekolah Dasar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.